19 januari 2011

Livet är till 100% dödligt...

oavsett vilka val vi gör!!
Jag fick en läkartid igår och är sjukskriven veckan ut. Nej, det är inte influensa, jag har en luftvägsinfektion och det är behandlingsbart med pencillin. 
Sist jag var sjukskriven med läkarintyg var 1995...då drabbades jag av en stressrelaterad hjärtinfarkt och var sjukskriven i tre veckor. Oj, hjärtinfarkt då ska man sluta röka, sluta äta allt man tycker är gott, ja kort sagt sluta leva innan man är död...till detta kommer en massa mediciner och sen ännu mer mediciner för de biverkningar som följde med de första medicinerna. 
Jag tänkte till under en veckas tid och insåg att jag ville inte ställa upp på detta! Jag gjorde mitt val då...Mitt återstående liv ville jag leva levande, så jag slutade med alla dessa mediciner, åt den mat jag tycker om och jag röker fortfarande. 
Alla ställs inför olika val i livet och alla val skall respekteras, för varje människa får själv ta konsekvenserna av sina val! Jag försöker inte påtvinga någon annan min livsfilosofi och vill därför inte heller att andra skall påtvinga mig sin. 
Som sagt...livet är till 100% dödligt och hur vi lever detta liv får vi alltid själva ta konsekvenserna av.


33 kommentarer:

Maria sa...

Oh vad du är klok, visst goda råd kan man ge men trots allt så är de ju ditt liv. Hoppas din förkylningen börjar ge sig o du piggar på dig.
Ha det gott/kramizar

Yvonne :-) sa...

Så klokt skrivet.Kjell fick också en massa mediciner efter att han hade fått pacemakern.Hade jag inte dragit ner på tabletterna så hade han haft 8 st varje dag .NU har han 2st halvor,och snart ska jag dra ner dom också,när han har tagit prover.Jag tar själv inte något.De ville att jag skulle ta trombyl efter stressstroken,den tog jag ett tag sen tog jag bort den........Jag hoppas att jag ska kunna lära dom något på datakursen.Morgonkramen och krya på dej!

biggan sa...

godmorgon, visst är det så, alla får ta sina val i livet,
nja sov så där, därför jag är sen in här, ungarna ligger förkylda med.men sören och jag har klarat oss än så länge, skönt du fick medecin med nu, då blir du snart bra kram biggan

Gunilla sa...

Gomorron, ja nog krapras det nog överdrivet mycket medicin. Min mor äter en massa mediciner mot olika åkommer, tror faktiskt mycket beror på att kroppen tas ur normalt bruk, på nått sätt.

valet är upp till var och en, tycket man att rökning är en njutning så väljer man det själv,
och ingen annan

krya på dig !

Anniepie sa...

Riktigt bra skrivet! :) Joda, chipsen var jättegoda så tycker absolut att du ska köpa dom! :) Kram

Petra sa...

Visst är det så, folk får gärna komma med råd. Men besluten är våra egna och det ska respekteras :)

Kram

eva sa...

Godmorgon!
Va skönt att du fick en läkartid!
Bra skrivet och jag tycker det har gått för långt med allt detta översitteri mot rökare!
Önskar dig en mysig slappdag med cesare:)
kramiz

Farfar-Hebbe sa...

Mors,,Ja där sa du ett sanningens ord,,vi lever själva våra liv..
Ja tänk att efter ca 50 år få reda på att man har haft konstnärliga talanger,i sin ungdom,,kul att den nu hänger på min vägg.Haé Kram.

Roffe sa...

Du har verkligen hunnit med mycke i ditt liv.visste jag inte att du haft fel på hjärtat.Vad jobba gubben med,om han få gå upp så tididgt.Krya på dig.kram

Anonym sa...

Ja Mona,så sant så!Ha det bäst,kramiz Bitte

Anonym sa...

Oj, vad tråkigt, men så bra att penicillin biter på eländet.
Självklart måste var och en göra sina egna val. Det värsta är att folk har så förbaskat ont av allting! Kram och se till att bli frisk!

eva sa...

Jo den har jag läst riktigt spännande var den och alla hennes andra romaner med!
När jag var liten läste jag alla femböcker och jag älskade karaktärerna och naturen i de böckerna så det sitter fortfarande kvar:)
kramiz

Anonym sa...

Hej Mona!
Jag fick också en stressrelaterad hjärtinfarkt 1997 och fick en massa mediciner, Jag köpte stavar och gick 1-2 timmar stavgång 3 ggr i veckan, gick ner 14 kg på 1 år och fick kondis som en häst, slängde bort alla mediciner, vilket läkarna inte gillade. Beträffande goda råd så finns det alltid kloka människor på land när det sker en olycka till sjöss. Krya på dig nu och ha en trevlig resa till holmarna, Hälsa Bosse.
Ingo och Ragnhild

syren sa...

Det är ju sant det du skriver. Ingen annan bestämmer mer än du själv. Även jag har fått stanna hemma idag,har inte varit sjukskriven de senaste 25 åren med läkarintyg men varit hemma 2 dagar 2010. Nu får vi hoppas att vi båda blir friska snart. kram

Carina Sjölund sa...

Klart att andra kan få komma med råd. Men det är ändå vi som bestämmer över oss själva!
Hoppas du piggar på dig snart :)
Kramen till dig!

ansepanse sa...

jag håller med dig till hundra procent, alla får göra sina val om hur man vill leva sitt liv och sedan ta konsekvenserna av det
fortsätt lev gott vännen - bamsekramar

Ellis sa...

Skönt att du kunde få medicin mot det så att du piggnar till! =)
Sol och -10 ca ute nu, så friskt väder! =)
Ha en fin dag inomhus! =)
Kram Elenor

Frogprincess sa...

SÅ SANT!!!
Lever man så att man själv mår bra så kommer man längre än vad de flesta tycks tro.
Du kanske la om andra saker i ditt liv -95 som påverkade dig positivt och som du inte ens ha tänkt på och därför mår bra i dag :-)
Ha en fin dag!!!

MICKAN sa...

Ojoj, här var det kloka ord. Visst är det så att mediciner ger biverkningar på nåt sätt. Krya på dig och hoppas verkligen infektionen släpper snart!

MICKAN sa...

Ojoj, här var det kloka ord. Visst är det så att mediciner ger biverkningar på nåt sätt. Krya på dig och hoppas verkligen infektionen släpper snart!

Mita sa...

Visst är det så,att man väljer själv. Det kan vara stressande också att behöva tänka på allt man gör och vad man ska äta och inte äta.
Man lever tills man dör,och det är bara att hoppas man lever livet fullt ut,
Hoppas du kryar på dig nu,
Kramiz!

Gilla sa...

Dumt att inte sluta röka i alla fall. Det gjorde maken. Han slutade att röka och att snusa direkt. MEN, han röker några få cigarre i veckan. Men då drar man inte halsbloss. Resten har han inte slutat med: mat och dricka.

Svar: Jag kunde inte hjälpa utan sätta in det i bloggen. Men han är ju en hjälte i det lilla.

Noack kommer redan i eftermiddag, då Matte börjar jobba igen. Hon är i restaurangbranschen så det blir kvällar och ibland nätter.

Kram/Gilla

Anonym sa...

Hallå! Jag äter 4 olika piller om dagen sedan jag fick stroken. Men jag tycker det går bra. Ja grändsen mellan liv och död är tunn som oblat. Ha en fin dag nu !

Sladdertackan sa...

Vad du är klok! Själv är jag betydligt mer räddhågad, lite hypokondrisk faktiskt och petar i mig de piller läkarna säger jag ska ta.

Ammis sa...

BRA TALAT MONA!! Krya på dig. krAMelikram

Vicke sa...

det var ju bra att det inte var flunsan, då kryar du säkert på dig fort nu

Siita sa...

Nu har jag tagit bort inlägget som blev fel. Hoppas det nya går bättre. Kram

charlotte sa...

underbart o klokt. önskar jag kunde vara likadan om jag drabbas av ngt sådant
kram

Anonym sa...

Vad bra att det finns medicin som botar. Men du borde verkligen sluta röka! (Så säger alla till mig också, men jag vägrar ;-) )
Jag har knappt varit sjukskriven alls. 1990 var jag dock tvungen att vara hemma pga ischias.
Man ska skatta sig lycklig för att man har klarat sig så bra!
Kram!

Unknown sa...

Krya på dej
Inte kul att vara sjuk.
Ha det så bra du kan
Kram M

diana sa...

Det är ditt liv och ditt val. Tror inte att man mår bättre av en påtvingad livsstil. Duktighetssyndrom är nog extra dödligt tror jag. Kram.

Siita sa...

God morgon. Ungefär samma väder som igår här. Men nu syns det att det är ljusare. Gryningen kommer. Kram

Gilla sa...

Idag har vi haft sol och skönt. Det var så härligt.

Svar: Donken är jätterolig och uppfinningsrik. Visst trivs Noack hos oss och känner sej hemma.

Kram/Gilla

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...