26 december 2012

Juldagen och julens tredje julafton i Brastad.

 Tjock tung blötsnö hade fallit under natten till juldagen.
E6 norrut från Uddevalla var under all kritik, dåligt skottad med riktig "knaggelis", tydligen minimalt saltad. Vägen ut mot Lysekil och Brastad var betydligt bättre.

 De som tog emot oss först var alla underbara, fina hundar! Jag älskar hundar och de känner det, helt klart. Ändå lite svårt att få dem stilla en stund för ett foto, men barnbarnet Elisabeth är duktig med djur så de poserade så snällt allihop!
 Barnbarnet Marina med sin Daniel var de nästa vi träffade
för äldsta dottern Lotta stod vid spisen, där hon höll på att ordna med ett magnifikt julbord!

 Här fanns allt som hör julbordet till,

men även andra delikatesser, som oxtunga, räkhalvor och en helt underbart god kantarellstuvning. Efter maten vankades det Ris alá Malta och kaffe. Så nu står magen ut i nio hörn igen...

 En riktig "Piff-och Puff-gran hade Lotta hittat i år, så himla söt.
Sött var också allt mumsigt julgodis, hemmagjort förståss, som dotter Lotta dukat upp på strykbrädan, som fick fungera som extrabord under julen.

 Sen var det dags för barnbarnet Marina att gå till jobbet som undersköterska och tid för oss att åka hemåt i snöyran.
Barnbarnet Tanika poserar för mormor ute i hallen de andra barnbarnen såg jag inte mycket av...för tomten hade varit där igår med laptopar till killarna, så de hade ingen tid över för mormor. 
Idag, annandag jul, styr vi kosan mot Norge och Ski där vi ska hälsa på dotter Werona och hennes Espen och mina norska barnbarn. Hoppas väglaget är lite bättre idag än det var igår.


17 kommentarer:

Siita sa...

God morgon. Så bra att mailen är OK igen. Hälsa till Ninna idag. Här snöaar det o minus. Inget regn alls, Men Klart.se lovade regn på lördag här. I morgon ska jag till fotvården. Ha det gott. Bosse får köra försiktigt idag oxå. Kram

Anonym sa...

Redan annandagen,tiden springer iväg.och snart skriver vi ett nytt år.

Hoppas din långhelg har varit bra. Min har varit det, trots att jag inte älskar att umgås med släkten

kram

Yvonne ♥ sa...

Godmorgon!Ni har julafton en hel vecka.Mycket god mat blir det,inga hörn kvar magen blir rund....Här regnar det. Man får passa på när de sätter ner priset,jag brukar frysa in med en gång.Ha en bra dag! morgonkram!

Helen sa...

Så mycket gottigottgott! Ett bra tips med strykbrädan :) Kör nu försiktigt när ni åker till Norge, fast det är nog ganska bart. Trevlig annandag! :) kram

Anonym sa...

Mors,,Morgonklapp fick mina Vretabarn oxå..Där kom nog 1 dec snö natten mot tisdagen..Huvudsaken att ni tar det lugnt när ni är ute på de dåligt plogade vägarna,,även när ni kör mot Norge..Ha en god fortsättning på julhelgen nu.Kramen.

Camilla sa...

Ojojoj så mycket gott.
Jaja...är det jul så är det ;)
Hoppas att väglaget är bra. Kör försiktigt!
Och god fortsättning!
Kram!

Znogge sa...

Jag tycker att du lyckades bra med att föreviga alla fyrbenta ändå! Så många är inte lätt...

Kram

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Man får verkligen vara försiktig när man ger sig ut på vägarna - på många ställen är dessa plogade på ett riktigt dåligt sätt! :/

Gilla sa...

Det har ju tydligen varit en alldeles förträfflig jul, ni firade, med hela familjerna. Vi hade ju Jessica och hennes Pappa hos oss. Så så där mycket mat behövde vi inte ordna.

Nu hoppas jag att ni tar det lugnt idag, när ni kör till Norge. Take care!!!!

Sv: Julen är väl ovänligt lång i år för dem som jobbar på vanligt sätt.

En gång till! Take Care!!

ram/Gilla

Mita sa...

Oj vad ni åker och far, hoppas det går bra nu också,väglaget är ju som sagt inte det bästa på många håll.
Visst proppar man i sig så man klarar sig en hel vecka med tanke på kalorierna,hehe...
Hoppas ni får en trevlig dag tillsammans..
Kramar♥

Nett sa...

Så mysiga bilder över julfirandet. God fortsättning. Kram

Ellis sa...

Hej vännen!
Hoppas julhelgens resande går bra, det är dåligt väder överallt nu!
Ha det så bra!
Kram Elenor

Ama de casa sa...

Du går verkligen in för att fira julen på riktigt! :-)

ansepanse sa...

vilken härlig juldag ni hade
hoppas nu att väglaget är bra och ta det försiktigt därute på vägarna
kramar

Smörblomma sa...

God fortsättning på julen! Vilken fin gran de hade :) Kramiz

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Jag önskar Mona en GOD FORTSÄTTNING PÅ julen.
Den där bilden på vägen ser inte rolig ut.
Nej,jag tyckte att mina gästerna skulle inte ut och åka,så vi firade ensamma.Jag,son och katterna.
Stort kram!
INGER

Augusta sa...

Det såg gott ut! Din dotter måste ha börjat för några veckor sedan med att förbereda :) Alla kakor osv som hon har bakat.

Då jag var liten och hela släkten samlades kommer jag ihåg att man började tidigt och frös in så det inte skulle bli så mycket i sista minuten.

Själv tar jag det lungt under julen. Är som tjuren Ferdenand, hihi.

Kram

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...