12 december 2012

Gröt på jul med eller utan mandel.

Förutom all annan god julmat så ska ju både tomten och vi äta julgröt.
 
När yngsta dottern Wictoria var barn då var det väldigt viktigt att tomten fick sin gröt på julafton. Så självklart satte vi ut gröt till tomten, på trappan utanför huset. Sen fick någon av oss, vanligtvis Bosse, smyga ut källarvägen och äta upp gröten. Wictoria jublade varje julafton när tomten hade varit där och ätit upp sin gröt.
 
Bilden lånad från Google
Andra sedvänjor är att man ska rimma till gröten. En del rimmar före gröten får ätas, andra överlåter rimmandet till den som får mandeln. Vännen Kristina vill ha hjälp med ett grötrim och det ska hon få, kanske ni andra också har bra grötrim att dela med er av.
 
Mandel eller nöt gör det samma eller hur, för här gäller det nog mer att man har tur!
 
 
 
 


23 kommentarer:

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Åh, vad hungrig jag blev nu!!

Siita sa...

God morgon. Vi rimmar aldrig. Här är kallt igen -9.5 Kram

Kristina sa...

Goaste Mona vännen. Perfekt lagom långt och snärtigt. Julafton räddad. Tusen TACK

Kristina sa...

Nu ligger gröten här på faten, den är bäst av jula maten

Anonym sa...

Rim till gröten är en gammal tradition som vi har i vår familj så länge jag kan minnas och ingen får ta av gröten förrän alla har rimmat. Kämpigt för många då det finns en del som kommer med de bästa av rim och andra sitter och våndas....

Kristina sa...

Glömde skriva kristina ovan

Znogge sa...

Vi satte också ut gröten och oftast gjorde grannens katt ett bra jobb ;-)

Ha en fin onsdag!

Anonym sa...

Mors,,Visst är det så att det finns många tokstollar som ska utmärka sig,,Vi ska väl vara rädda om våra traditioner,vårda dom så som du/ni gör...Jag tror inte att någon invandrare har något emot detta..Haé Kram.

Yvonne sa...

Godmorgon!Sicken otur Bosse har 5 rådjur!! .Jag hoppas att han klarade sig.Hur blev det med bilen?Då fick Bosse äta gröt två gånger på julafton!Ha en bra dag! Morgonkram!

Aurora sa...

Inga rim här. - 4 i Jönköping

Anonym sa...

Det är sällan jag blir hungrig på morgonen, men nu blev jag det

kram

Nett sa...

Härligt rim, och risgrynsgröt är gott :) Kram

Herr Nilssons Fru sa...

Klart tomten ska ha gröt på trappen..:)
Kramiz

Gilla sa...

Vi har inte ens planerat nåt i matväg till julen. Orkar inte med för mycket planerande. Vi har inte så mycket över för julen numera. Men Jessica, Baloos Matte och hennes Pappa Jan, kommer på jullunch hos oss. De var hos oss förra julen också och det är hon som har bett om det i år med.

Så vi använder oss inte av varken julklappsrim eller grötrim heller.

Sv; Jag blev hur lång som helst i ansiktet, när jag plockade upp paketet. Passade mig alldeles utmärkt med en sån vinst.

Vi är ärtsoppsälskare, men får äta den när vi vet att det inte kommer besökare. Hehehe!

Kram/Gilla

Gunilla sa...

Gröt äter jag inte gärna på julafton, för mättande !

ansepanse sa...

vi har aldrig rimmat till julegröten, kanske skulle börja med det :)
kramar

Inger Rozèn_Chintoh sa...


Hej!
Tomtegröt.Ja en gång,hade jag också satt ut gröt till tomten.Vi bodde i höghus i det förskräckliga Fittja.Men tomten hittade!
Jag hade t.o.m satt en liten ljusstake,ni vet,de söta som är flugsvampar.Gröten var uppäten och ljusstaken borta!Den tog han med sig,och sedan dess,har jag inte sett den ljusstaken.Kram,Inger

Carina Sjölund sa...

Klart tomtegubben och nissarna ska ha en skål med goda gröten :)
Kramen♥

Ellis sa...

Hej!
Kylan hade vi igår, nu snöar det sedan igår kväll och är bara -5! Ska snöa i flera dagar så får hoppas de plogar bra!
Kram Elenor

Mita sa...

Barnbarnen älskar att få ställa ut gröt till tomten, och den blir uppäten,av tomten såklart,med hjälp av några nissar..*L*...
Grötrim har vi aldrig haft,men däremot mandeln i gröten, det är tradition..*
Kramiz♥

Ma sa...

Grötrim har jag aldrig varit med om. Det måste vara någon ny jultradition som jag inte har hört talas om förr. Kul låter det i alla fall som...

starling sa...

Hos oss var det alltid morfar som fick gå ut källarvägen för att äta tomtens gröt.
kramar =)

paloma sa...

Tänk under alla år har jag nog bara fått mandeln 1 enda gång! Men det är nästan det mysigaste med julafton jul frukosten! Gröt och en skink skiva! mums..kram

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...