10 september 2012

Lite lek med bilder

Jag tog lite bilder med min storkamera i lördags och satt igår och roade mig med att vinjettera dem, dvs att jag gjorde kanterna mörkare.

Här är samma bild utan vinjettering. Alla bryggor läggs nu upp på land och badplatsen på Fisketången tar nu en paus innan nästa säsong.

Jag tycker att vinjetteringen ger ett helt annat djup i bilderna.

Samma bild som ovan men här utan vinjettering.

 Vad tycker du? Ser du vilken skillnad det blir på bilderna när de vinjetteras, hur djupet tycks förändras i bilden.

Idag är det måndag och ny arbetsvecka. Hela 12 grader nu på morgonen så dagen kan bli en fin dag.


22 kommentarer:

Petra sa...

God Morgon!
Jag får allt hålla med dej där, blev mycket bättre :)

Kram

Siita sa...

God morgon. Det blev mycket bättre bilder när du fixat till dom. +10 här.
Kram

Aurora sa...

Leken lönade sig. Kram

Sand mellan tårna sa...

Det är kul att leka med bilder. Jätte fina blev dom.
God morgon!

Anonym sa...

Mors..Ja jag knallade omkring en bra stund utan att se en enda svamp,,plötsligt stog alla där på samma fläck...
Ja det blir stor skillnad på bilderna när man lägger på en effekt,,jag gör så ofta..Haé Kram.

Anonym sa...

Go morron!

Du är verkligen en duktig fotograf som tar jättefina bilder.

Ha en bra dag, kram

Yvonne sa...

Godmorgon!Det blir finare bilder.. Vilket program använder du när du gör vid dom?? Att steka i riktigt smör är bra . Jag har aldrig använt Becel.. Får testa. Ha en bra dag! Morgonkram!

Kristina sa...

De bilderna med den lilla fina skuggan är mycket bättre men du är en duktig fotograf..Kram på dig

Camilla sa...

Wow...mycket bättre!
Vilka vackra bilder!
Ha nu en toppen dag!
Kram!

Mita sa...

Jättefina bilder,och ännu finare med lite upp piffning,
Varmare här också och det är skönt,
Kramen och ha det gott♥

Gilla sa...

Jag tycker som du att dina bilder fick en annan dimension. Så det ingår i din kamera?

Sv: Tack för att du kommenterade med att du hade kul att se mitt triss.

Kram/Gilla

kaffehörnan sa...

Vad bra de blev, du är duktig
kram

ansepanse sa...

mm, det blir finare bilder med mörka kanter, det är som du säger att det blir ett annat djup i bilden då
bamsekramar

Nett sa...

Kul att leka med bilderna, det gör jag ofta :) Kram

Ellis sa...

Hej!
Vad fina bilderna blev med vinjettering! =)
Hoppas du har haft en fin helg, vi fick soligt och har dansat massor! =)
Kram Elenor

Gunilla sa...

VIsst blir det fint ! och det är verkligen härliga motiv du har !

syren sa...

Visst blir bilderna fina. Jag har börjat testa detta också,har ju lite bättre program i min nya data. Tyvärr så har det inte blivit något inlägg ännu för jag har en envis förkylning som inte vill ge med sig.KRAM

Carina Sjölund sa...

Fint bilder blev det!
Roligt att fixa och trixa :)
Kramen rara du♥

Ama de casa sa...

Fina bilder både med och utan vinjett :-)

Anonym sa...

Hej! jag brukar sitta och leka i Adobe Photoshop ibland. Det finns ju oändligt mycket funktioner plus en massa tilläggsprogram och plugins. Kul ! Ha det bra !

Nillas Trädgård sa...

Det blir mycket finare och djupare med vinjetteringen.
Jag köpte mig faktiskt en systemkamera för några veckor sedan men har inte hunnit att utforska den så långt som att ta bilderna till bildbehandling. Men fina trädgårdsbilder tar den iallafall :-)
Är det ett bildbehandlingsprogram som följde med kameran?

Ingrid sa...

Jättefina bilder!!! Kul att "leka" lite med bilder

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...