9 september 2012

Korv stroganoff, hallonkräm, äpplekaka och stormbyar!

Vi landade hos pappa vid 12-tiden på lördagen, lastade med en gryta korv stroganoff och en annan med potatis. Det är så tacksamt att fixa middag med pappa för han är verkligen matglad!

Lagom till middagen kom äldste sonen, Johnny, och barnbarnet Tobbe. Lika tacksamt att laga mat till Tobbe, för han älskar "farmorsmat", som han kallar min mat.

Pappa bjöd på hallonkräm och grädde till efterrätt. Så våra magar var välfyllda...

Eftermiddagsfikat bjöd Wictoria och Christian på, då de anslöt hos morfar på eftermiddagen. Äpplepaj, blåbärspaj och vaniljsås...Sen var det slutätet för denna dag, kvällsmat orkade vi inte ens tänka på.

Det var ett måste att få röra på sig lite efter denna matorgie, så vi tog en sväng bort till Fisketångens badplats och fotade lite innan vi körde tillbaka till Uddevalla. Storkameran fick jobba lite, men de korten kommer i morgon. Dagens bilder fångades med min lilla digitala vän...

Det blåste friskt vid kusten och havet var i fullt uppror...Jag gissar på att det säkert var ca 20 sekundmeter i byarna...


14 kommentarer:

Siita sa...

God morgon. Ja mycket gott att äta blev det. Härligt att få röra sej lite efter det. Här har det varit nattfrost i natt. Gräsmattan var vit när jag kom upp. Men nu är det lite varmare så det har tinat bort. Just nu +4 grader. Kram

Yvonne sa...

Godmorgon!En underbar dag fick ni tillsammans... Du och Bosse är såna personer som lämnar fina avtryck efter er.Morgonkram!

Anonym sa...

Mors,,Jag känner några Anitor,alla över 50 år..Kul att vara Matfarmor,,Det blåste en hel del häör oxå i går,,men inte 20m/s.Haé Kram.

Anonym sa...

Ja, du verkar vara en riktig mattant, som jag vill kalla det.
Du verkar vara duktig på att fixa det mesta runt omkring dig, men vädret verkar du inte ha ett gott öga till.

Solen lyser för fullt hos mej, men det är kyligt värre

kram

Nett sa...

Gott med korvstroganoff, det var länge sedan vi hade det här hemma. Kram

Camilla sa...

Ojojoj..vilka gosaker ni stoppade i er.
kan tänka mig att en promenad var ett måste efter allt ni stoppat i er ;)
Vad vackert! Synd att det blåste så mycket.
Kram!

Ingrid sa...

Mina barnbarn, två pojkar på 18 respektive 23 år vill alltid ha "mormorssås". De påstår att deras mamma inte kan göra god sås.

Det är mäktigt att vara vid stranden när det blåser. Då inser man hur liten man är som människa.

Ha en fin söndag!
/Ingrid

Gilla sa...

Då åt ni tydligen lika rikligt som vi gjorde i går? Kärt att så många kommer och hälsar på hos din Pappa.

Sv: Baloo är helt fantastisk på att visa sina kärvänliga sidor. I dag på morgonen, så klättrade han upp i soffan och lade sej på min mage. Han är minsann tung nu. Sen fick jag jobb att få honom att gå ner igen. Fick ta en framtass i taget och sätta ner på golvet. Men baktassarna blev det värre med. Jag fick helt enkel putta ner honom till slut.

Vindarna har tydligen lagt sig lite idag. Men det ser grått ut och björken vi ser från sovrummet ser gul ut.

Kram/Gilla

ansepanse sa...

en mysig heldag :) vackra bilder din lilla digitala vän visar upp :) fast det är ju förstås du som är mästerfotograf så det spelar mindre roll vad det är för kamera du använder dig av
är det förresten bergfink du tagit bild på? jag tycker det ser ut som det
kramar

Ama de casa sa...

Korvstroganoff hör till mina absoluta faoriter :-)

En fullspäckad dag, alltså :-)

Mita sa...

Jag håller med,korv stroganoff är ju supergott. Det ska jag faktiskt ha i veckan...
Gud så gott med pajerna också, man sitter här och blir lite småsugen,hehe...
Hoppas ni får en fin dag
Kramizar♥

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Hej!
Nog är det något visst med gammaldags husmanskost!
Och Mona,fina bilder!
Jag har inte så fin kamera.Men jag lär mig alltid något att se på dina bilder.
Vi har mycket fåglar här i Vivalla,för egentligen är området ett bra ,nära till skog och affärer inte minst.
Se,nu lyser solen en stund!
Kram,Inger

Ninja sa...

Vackert ändå och det verkar som om dagen innehöll en bra blandning...

Augusta sa...

Vad gott ni åt i lördags :)

Så höstblåsterna börjar komma till er. Det brukar ju blåsa kraftigt.

I dag, söndag, känns det som det har varit rätt härligt ute iallafall.

Kram

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...