19 september 2010

Regnet har gjort sitt så nu finns det hopp igen!

Igår drog vi till skogs ett par timmar. Nu fanns det svamp, massor av svamp!

Jättefina Öronmusslingar, baconsvamp, hittade vi.

Trattisar och vanlig gul kantarell plockade vi också.

Massor av fina taggsvampar hamnade också i våra korgar! Denna knutna hand som någon placerat ut var ju lite häftig...kanske bara en slump eller också utlagd av någon som ville skydda "sina" svampar...

Det fanns också gott om fårtickor, men de fick stå kvar. Jag gillar inte fårticka som kan bli en katastrof för blandsvampen.

Hemma mötte svamprensaren Cesare upp...trodde vi...

Fast där blev ingen hjälp att få, han såg bara till att vi arbetade ordentligt. Jaja, arbetsledare kan ju också vara bra att ha...Efter rensning och förvällning så frös jag igår ner 2,5 kilo färdig svamp. Få se om det blir lika mycket idag...

Missa inte bildspelet ovanför inlägget...Se Uddevalla i höstskrud!


23 kommentarer:

biggan sa...

godmorgon
vad svamp ni hittat, det är roligt, ja nu har det ju regnat i mängder igen. så det borde ju finnas svamp lite överallt. blir nog regn här i dag igen. är nu rejält trött på regnet och blåsten. stormar fortfarande, suck kramar biggan

Sand mellan tårna sa...

Oj vad svamp ni hittat och ja, den handen var ju lite rolig.

Siita sa...

God morgon. Kallt idag 5 grader här. Här äter vi bara gula kantareller o champinjoner. Hoppas ni får massor idag. Kram

Hebbe sa...

Mors..Jaha så ni plockade svamp mellan skurarna,,,,Fårticka är inte min favorit heller..I dag hoppas jag på bättre väder eller torrare i alla fall..Haé Kram.

Yvonne :-) sa...

Morn morn!Jag vågar bara äta kantareller...Mitt inlägg hade inte kommit in.har satt in det nu!Skönt att Cesare är hemma nu.Kram!

Kina sa...

Godmorgon! Jag ska ju ut i skogen alldeles strax med hundarna men jag har fått order från gubben att ta med svampkorgen. Men jag vet ju bara hur gula och trattisar ser ut. Det var en bra lektion jag fick av dig men jag vågar mig nog bara på dom två ovanstående sorterna:):)
Kram Kina

Gunilla sa...

Avundsjuk på er som har koll på svamp, själv är jag rätt nybliven svampplockare, och håller mig till kantarellsorterna :)

Aurora sa...

Här blir det mestadels kantareller. Gubben var uppe i Bohuslän häromveckan och ni har verkligen bra svampskogar där. Kram

Tigris Predikantan sa...

Kanon svampår är det ju!
:)

Yvonne :-) sa...

Det gäller att hålla tungan rätt i mun när jag är där..Kram!

Renée sa...

Baconsvamp??? Har aldrig hört talas om! Men den måste jag kolla upp! Lycka till med fortsatt svampletning (nästa vecka ska jag banne mig ut i skogen om jag så ska krypa!)!

Petra sa...

Då har du snart svamp så du klarar dej i vinter :)

Kram

Anniepie sa...

Precis! ;) Åhh svamp är ju så himla gott! Mums! :) hoppas att du får en bra söndag! :) Kram!

Ellis sa...

Tack vännen! =)
Hoppas ni får en fin söndag! =)
Kramar

Ninja sa...

Vilken härlig svampskörd :)

Mita sa...

Gud så mycket svamp. Jag är dålig på svamp, törs bara plocka kantareller,baconsvamp,hi,hi, låter kul. Smakar den bacon också?
Lille goe Cesare,så fint han ligger och myser.
Kramiz!

Mi sa...

Man kanske ska ge sig ut en vända och leta svamp om det bara blev uppehåll någon dag. vilket regnande. Har kissen hållit sig hemma nu? Ha en fin kväll. Kramar!!

Frogprincess sa...

Så han håller sig hemma nu iallafall ;-)
En samvetsfråga: Fick de där kantarellerna stå kvar eller norpade ni dem trots den knutna handen?

Mia systeryster sa...

Visst är det mysigt!Jag älskar att plocka svamp. På landet växte det trattisar överallt. Jag ljuger inte om jag säger att jag lätt hade kunnat fylla en svart sopsäck, men jag orkade inte till slut!! Åker nog tillbaka i veckan, Har aldrig sett så mycket svamp!Kram

eva sa...

Vad mycket svamp:) vad mysigt med en dag i skogen och att cesare väntar när ni kommer hem.
kramiz

Augusta sa...

Vad mycket svamp ni hittade :)

Handen i skogen var ju överraskande och lite häftigt. Säkert någon som vill behålla svampen :)

Stor kram

biggan sa...

godmorgon, vart det mer svamp i går, mån tro? kram biggan

MICKAN sa...

Det är utan tvekan väldigt roligt att hitta bra svamp. De dyker upp sakta men säkert nu. Jag brukar steka dem och sedan frysa in svampen.
Hahaha ... han passar bra som arbetsledare.

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...