5 april 2010

Vårens framfart i Uddevalla!

Genom de ännu kala träden går det fint att se Uddevalla klocktorn, men snart kommer det att vara skymt av det gröna lövverket.

 
Vårens blommor är på väg i Hasselbacken i Uddevalla, där vägarna nu blivit helt fria från snö.

Att snösmältningen nu är riktigt igång och att regnet säkert också gjort sitt, kunde vi se vid Uddevalla Energi, där det nu var ett gigantiskt vattenfall!

Jag gjorde en liten film av detta häftiga vattenfall! Den kan ni se här nedan!! Scrolla längst ner på denna sida...där finns filmen!!

35 kommentarer:

Gilla sa...

Godmorgon och tack för ditt inlägg. Men vart tog filmen vägen? Eller har du inte hunnit med den?
Svar:
Godmorgon! Så du har haft svårt att komma in hos mej? Det visste jag inte. Nog är det väl härligt att spana in alla nya vårtecken.Kram/Gilla

biggan sa...

ska kolla in filmen, det blir ju mycket vatten i år, här hamnar ju allt vattnet från sverige, så högt vattenstånd, går ju knappt att plocka tången just nu, kram biggan

biggan sa...

häftigt det är massor av vatten, då är väl energibolagen nöjda nu då?? kram biggan

MICKAN sa...

Godmorgon på dig och en god fortsättning! Näe, jag har inte en aning om vad det är men jag håller på att ta reda på vilket djur dessa kokonger tillhör. Här är ännu mer landet mot vad jag bott tidigare, på morgonen när jag gick ut så flög två falkar över hönsgården, men det ska visst finnas kungsörnar här också. När jag gick ut i går kväll så lös det ögon överallt omkring huset, det finns fullt av vilda dovhjortar här. Jag menar det "vimlar" av dessa djur här inpå husknuten. Du kan tro att Rex är helt tokig och ska jaga bort alla djur han får upp doften av som inte håller sig på behörigt avstånd. Ha en riktigt bra morgon, vännen!

MICKAN sa...

Godmorgon på dig och en god fortsättning! Näe, jag har inte en aning om vad det är men jag håller på att ta reda på vilket djur dessa kokonger tillhör. Här är ännu mer landet mot vad jag bott tidigare, på morgonen när jag gick ut så flög två falkar över hönsgården, men det ska visst finnas kungsörnar här också. När jag gick ut i går kväll så lös det ögon överallt omkring huset, det finns fullt av vilda dovhjortar här. Jag menar det "vimlar" av dessa djur här inpå husknuten. Du kan tro att Rex är helt tokig och ska jaga bort alla djur han får upp doften av som inte håller sig på behörigt avstånd. Ha en riktigt bra morgon, vännen!

MICKAN sa...

Vilka mängder med vatten! Inget ställe att ta sig en simtur i ... hehe!

Camilla sa...

Vilka underbara vårbilder.
Än har vi alldeles för mycket snö...så det har inte kommit upp några vårtecken än.
Men jag tror det är på gång....snart :)
Ha en bra dag och kram på dig!

biggan sa...

ja det hjälper inte om det är rätt vind eller inte, suck,
japp så är det ju, fattar inte att dom får hålla på som dom gör bara, kram biggan

charlotte sa...

godmorgon
ja nu känner man verkligen att våren är på väg
kram

Unknown sa...

Mors,,ja jag tror snuvan är på väg att ge sig..Det var fasiken va långt ni har kommit på våren..Haé Kram.

Anonym sa...

Vilka vackra bilder=) ja så långt så att blommorna börjat så u har vi inte kommit ännu..
Men jag funderar på om jag skall ta en bild varje vecka så ni får se hur mindre dom blir=) Men mycket snö är det=)Men inne på vår gård är det mest is just nu.. Får se om ajg får in en bild senare idag.

biggan sa...

hihi ja säkert, japp jag ska sätta fart med, blir nog tång när dom vaknat, suck, högt eller lågt vatten, spelar ingen roll, sen ska jag så nya frö, troligtvis var dom andra gamla, tog sig inte som dom skulle, kram biggan

Siita sa...

God morgon. Så fint det är där nere. Här är det länge kvar. Men det smälte undan bra igår. Nu är vet is på bilarna igen. Gubben o Renate sover än så här är det lugna gatan. När jag inte skriver här så stickar jag på en tröja åt Thea att ha i höst. Kramar

Ingela sa...

Hallå där bloggvännen!
Det ser ut som om du har haft en härlig påsk, det har även jag här. Igår hade vi underbart väder och vi fixade lite i trädgården men idag vaknade vi upp till snö... =(
Ha det gott!
kram

Margit sa...

Hej!! Nja, "mina barn"...bara Ilone var hos oss under påskafton, Maria som också bor i Eskilstuna med sina 4 barn...hon har under påsken tills i gårkväll, haft besök av sin pappa, (mitt 1:a x)och hans fru Barbro och 4 av de sina 6 barn, varit nere från Nordmaling, så vi har inte haft besök av henne. Lasse har 4 barn...och 1 bor i Uppsala med sin familj,,dom träffar vi inte denna påsk, men sonen i Kolsva med fam var här i går..och 2 kommer idag med anhöriga..
Så Lasse har 4 barn, 4 barnbarn 2 bonus...jag 5 barn och 14 barnbarn...men 3 av barnen bor i Vännäsby, Tavelsjö och Nordmaling...så dom träffar jag inte udnder påsken...65- 70 mil dit...
Och när jag inte jobbar är jag hos min Lasse, 5,5 mil från Eskilstuna. Så jag brukar säga att vi är "särbo/sambo"...
Kram!

Gilla sa...

Nu har jag sett filmen. Det var ett mäktigt spektakel. Var det ett gammalt elverk, eller en kvart till vänster i bilden?

Svar: Jaså det var så det var. Kram/Gilla

Anonym sa...

ja nu blir det frukost här med. vad är de vita blommorna på bilden? hur ser man att det är snödroppe o inte krokus?

Aurora sa...

Morn
Ni bor ju nedströms och får allt vatten från högre trakter. Hoppas det fort hittar sin väg ut i havet. kram

sannof sa...

åå va vackert med alla krokusar..=) Ha en skön dag..=)

paloma sa...

Oh vad vackra vårbilder! Vi hade krokusen i full blomm här utanför!Och myrorna som byggde bo i parken! I Dag snöar det dock efter en underbar vårvecka!!fan!!!rent ut sagt! Kram

Kina sa...

Ja visst är det härligt med alla vårtecken som poppar upp både här och där. Tyvärr har vi bakslag här idag det SNÖAR, hemskt! En liten fråga till dig: Den där väderpresentationen du har i din sidokolumn vart har du lagt in den jag har försökt och jag får inte till den??? Skulle så gärna vilja ha en sådan på min sida plus en stegräknare som jag hittat på en sida också och jag måste vara helt puckad får jag får inte till det och vet inte vart jag ska lägga den, nu har ju du blogger i och för sig men visst hade du sån även på metro? Oj långt inlägg det här.
Kram Kina

Petra sa...

Härliga bilder om det bara ville komma lite värme oxå så vore allt bra ;)

Kram

biggan sa...

kikar in lite, har varit hos vår vän i riseberga. fikade lite, gott, kram biggan

Tigris Predikantan sa...

TJUSIGT! *ler*
:)

Anonym sa...

Godafton FenixMona!

Hoppas att Du har haft en lika fin och solig Påsk (ja bortsett från igår, då det var lätt duggregn i Svaneke)som jag.

Ha en fortsatt fin annandag.

Kram
Stevie

biggan sa...

ahhh, ja det behövs ju, till ni ska åka sen, själv har jag hamnat framför tvn nu, skönt ta det lugnt en stund innan sängen, kram biggan

Mia systeryster sa...

Härligt när våren är på G , Vilket vattenfall=D Kram

biggan sa...

suss gott hälsa bosse, så hörs vi i morgon kramar biggan

Farfar-Hebbe sa...

Hoppsan,,när inte skallen hänger med så kan det bli så tokigt,,Vi har ju sysslat med släktforskning hela helgen,och Erika har suttit till långt in på natten med den,ett hästjobb har hon gjort,,så hon var inkoggad på min dator,,såg jag det??inte då,,så därför blev det som det blev..Haé Kram.

eva sa...

Vilka härliga vårfoton och älskar vatten och vårfloden e absolut speciell:)
kramiz

Unknown sa...

Nog gissade jag väl nåt sånt? Kram/Gilla

biggan sa...

godmorgon, ja det är ju vardag igen, det har ju varit långhelg, så man blir ju lite bortskämd att sova lite längre då, men du kvicknar nog snart till ska du se, kram biggan

annsans sa...

Det förstår jag att du inte gör! Nu har asfalten tittat fram igen,hoppas den får synas nu! Ni har så vårlikt mot för vad vi har här! Kramizzzz

MICKAN sa...

Här på det nya stället har jag bara hittat en snödroppe. Men jag upptäckte en rabatt som hönsen krafsade fram där jag inte trodde att det fanns någon.

Margit sa...

Vilka härliga bilder av katterna och Cesare...va han är lik våran Linus!!!

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...