17 augusti 2011

Kräftornas tid är NU!!

Jo, nu är det kräfttider, det syns inte minst i reklambladen från affärerna.

Fast jag behöver inga speciella kräfttider, jag äter dem gärna när som helst! Smakade förresten på kräftor i turkiet förra sommaren...de var fångade uppe i bergen och faktiskt riktigt goda!

Annars är det havskräftor som gäller för mig...Nu är det inte så långt kvar innan nästa tid...hummertiden!

En del börjar tidigt för att gå igenom sina tinor, alla lär ju inte ha klarat förra säsongen, utan behöver lagas inför höstens fiske.

Ännu ett bildspel från båt-och badlivet i Side såg dagens ljus igår kväll...titta på det i

29 kommentarer:

Siita sa...

God morgon. Ja kräftorna ska smakas snart även här. Men det blir insjökräftor. Hummer är toppen. Kram

Petra sa...

God Morgon!
Skaldjur klarar jag mej bra utan :)
Aldrig varit nån favorit.

Kram

Stattinskan sa...

Men det där var väl ovanligt ondsint gjort .... att sätta in en NÄRBILD på de otäcka "spindelliknande" havsdjuren ;-D Fast som du säger ... nu är vi liksom kvitt :-)
Gomorron goa Fenoxmona

Hebbe sa...

Mors..Havskräftor,mums,men nu är det några år sen sist jag åt dom..Jag ska på kräftskiva i kväll,,hoppas där finns räkor..Haé Kram.

Anonym sa...

Brukar köpa kräftstjärtar i lag,
och sist jag gjorde "Stevie's Räkmums" (se recept i min blogg) utan en msk Cognac, fanns det bäde räkor och kräftor i pannan. Mums!
Men annars föredrar jag räkor!
:)
Hoppas att Din mamma mår bättre,
har fortfarande bara ont i benet efter min hjärttransplantation.
Men går jag för mycket kan jag börja känna av det i ryggraden också. Men då ska man ju tänka på att man öppnaat min bröstkorg som en kräfta 2 ggr mellan 8/12-2010 & 23/4 2011:
:)

Yvonne :-) sa...

Godmorgon! Oj vad kräftor där var.Längesen jag åt kräftor!! Hade funderingar att lägga i en spik ;) Ha en bra dag! morgonkram!

Petra sa...

Det låter så mysigt mer kräftskivor och sånt. Skaldjur har dock aldrig fallit mig i smaken, så för min del stannar det med att det låter mysigt.
Kramar

biggan sa...

ja jag kommer ihåg förra året, ohhh vad gott det var, räkor kräftor omvartannat, sååå gott det var. gott med hummer också, javisst var det dina killar, jo roger tyckte allt det var lite kallt, ha en fin dag kramar biggan

Aurora sa...

för min del är kräftorna bäst i sitt eget vatten. Äter nämnligen inte kräftor. Här ska det vara räkor påtallriken när övriga slörpar i sig kräftorna. Kram

Camilla sa...

Kräftor är ju SÅ goda.
Hummer däremot har jag aldrig ätit.
Sv: Tack för tipset!
Kram!

attis sa...

Jag älskar allt vad skaldjur som finns. Underbart gott. Ha en skön dag vännen.
Kramiz

attis sa...

Hundar, ungar och hembryggt äppelvin sjungs det ju om. Barnen är stora djurvänner. Det tåkiga är att jag är så allergisk. Det går bra ett tag men jag klarar inte av att ha djur på heltid. Skulle så gärna vilja ha en lite kisse men men.
Kram

Gunilla sa...

Jag äter inte såå mycket skaldjur, blir räkor ibland, fast nu är jag sugen på lite kräftor faktiskt, kan bli vilken dag som helst :)

Gilla sa...

Vid kräfttider, så föredrar jag räkor, för det är så slaskigt att äta kräftor. Havskräftor har jag ätit en enda gång för många år sen. Det är ju inte så vanligt här nere.

Svar: Vår utflykt var av toppkvalitet. En bit chokladtårta gjorde inte nåt tidsmässigt. Så kommer jag inte ihåg om vi hade ackord. Så längesen är det.

Kram/Gilla

Nett sa...

Gott nån gång, men jag längtar inte efter det direkt. Men kräftskivor kan vara trevliga :) Kram

Yvonne Johansson sa...

Jag har funderat om jag ska köpa kräftor i år, men då får jag äta dom själv. Har ingen att äta dom ihop med. Inget roligt att sitta själv att äta kräftor och dom flesta kräft paket är så stora. Men jag såg ett paket på ICa Qantum i stan som innehöll ett dussin räkor bara. Så jag får se vad jag ska göra. Jag har varit inne och tittat på dina bilder från Turkiet. Det där röret som stack ut från bakändan på båten. Det trodde jag var ett slags avgas rör först, tills jag läste texten, ha ha.

ansepanse sa...

jag gillar inte kräftor, det är väldigt länge sedan jag åt sådana
kramar

Anonym sa...

Jaha? nu gick det plötsligt! haha! Skrev komentar på fb i stället! KRAM Paloma/pam

Mita sa...

Tyvärr så klarar inte min mage skaldjur längre, pyttelite i så fall. Men surströmming går bra..*ler*..
Kram vännen♥

Ellis sa...

Underbart med kräftor, vill också ha!=)
Här hänger regnet i luften också, men solen skiner samtidigt, så får se vad vi får för väder ikväll!
Kram Elenor

Carina Sjölund sa...

Här är det surströmmings premiär i morgon. Men jag har faktiskt tjuvstartat och ätit det två gånger redan :)

Kräftor har jag bara ätit två gånger i mitt liv! Men jag minns att det vara jättegott :)
Kramen♥

MICKAN sa...

Det är fasligt gott med skaldjur.

Den tallriken blir du mätt på iallafall ....

Sv: Då förstår jag att du inte vill ha med namnen.

Ma sa...

Jag gillar kräftor. Det enda jag inte gillar är att stöta på dem i vattnet. För då kan de nypas rejält. Minns en gång som barn när vi fångade kräftor i en å. Aj, aj. Det blir att kliva försikt om man skall vad igenom ån...

Ninz sa...

Mumsi mumsi gott gott :) Fast jag föredrar räkor, det är enklare att skala *asg*
Kramen :)

Anonym sa...

Det borde vara skatt på att visa sådana bilder på sin blogg. Folk kan ju bli som galna efter dom underbara vattenlevande skaldjuren....nu rinner snålvattnet :) Kramar

Browneyedgirl sa...

Hej och godkväll =)
Kikade in och kollade runt. Hoppas du mår fint! Kramen

Ninja sa...

Havskräftor har jag faktiskt aldrig smakat.....här finns det bara kinesiska. Men nästa gång jag besöker västkusten är de i farozonen :)

anniepiie sa...

Håller med, kräftor kan man äta precis när som helst, sååå gott! :D Kram

Anonym sa...

Västkustska havskräftor är bara sååååå goda!
:-)

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...