30 augusti 2011

Kom iväg som planerat...med tåg!

Fredag på Uddevalla station.

Så kommer det då...tåget, som vi inte trott vi skulle få åka med...Fast det var ju inte SJ:s förtjänst, nej, här kör ju Västtågen så det vanliga busskortet gäller här.
"Tag plats, stäng alla dörrar och grindar..." Ja, så ropade de förr och det var ett himla väsen när tågen skulle gå. Jag kommer ihåg hur rädd jag var som barn då de släppte ut ånga innan de skulle köra.

Här var det inget väsen, lugnt och fint...på lite drygt en timma var vi redan i Göteborg!



27 kommentarer:

Siita sa...

God morgon. Sist jag åkte tåg var X2000 från Göteborg till Örebro. Jo jag åkte gammeltåg från Nora till Örebro o tillbaka en sommardag oxå. Gubbens fack bjöd på det. Kram

syren sa...

God morgon! Härlig helg ser jag ni har haft och att träffa så härliga vänner också är ju ett stort plus. Ska titta i kväll på 60 år! kram

Camilla sa...

"Se upp för dårarna" ;)
Oj...fick ni tåget för er själva? ;)
Kram!

biggan sa...

ja det är skillnad på tåg i dag, bekvämt och mysigt åka i dag, ha en fin tisdag kram biggan

Yvonne :-) sa...

Godmorgon! Det är skillnad på tåg och tåg.Tänkte på att se upp för "dårarna".....Här är det också segt.Ha det så bra idag vännen! Morgonkram!

Ellis sa...

Hej!
Tåg är rätt kul att åka och betydligt bekvämare än buss! =)
Ju mer man jobbar desto mindre gör det ont, men tog en paus igår och gjorde kort! =)
Ha en fin tisdag!
Kram Elenor

Sand mellan tårna sa...

Ja det är ju tur det finns andra alternativ än sj.

Petra sa...

God Morgon!
Skönt att ni slapp bussen, går ju lite fortare med tåget :)

Kram

Gunilla sa...

Visserligen hade dom inte ånga när jag var liten, men minns ändå att det var rassligare och skakigare förr, nu går tågen som på räls :)

Roffe sa...

Godmorgon.vad fint tåg ni åkte med.ha en fin dag.kram

paloma sa...

gratta mannen från Oss! KRAM Och fin tisdag!

Yvonne Johansson sa...

Härlig film du fått till. Jag har inte åkt tåg sedan jag var på Lotta - kurs i Ystad när jag var 19 år, och vilken tur att ni fick åka tåg ändå. Jag undrar hur länge SJ kommer finnas kvar med allt strul dom har.I morse pratade dom om tågolyckor. På vissa långa sträckor är det omöjligt för räddningspersonal att ta sig fram i god tid, och det är bara en tidsfråga innan en riktigt svår olycka kommer inträffa. Dom måste fixa vägar som går fram till dessa långa sträckor om något skulle hända. Jag önskar en riktigt skön tisdag, trotts att regnet står som spön i backen. Ha det så gott.

Gilla sa...

Tågen är ju rena undren idag, mot nar jag var barn.Då blev det till och med ångtåg.

Svar: Det är inte avgjort än att hon ska ha den valpen. Det talas om att hon eventuellt ska vara fodervärd till den. Den har varit hos en annan familj som inte klarade av den, för de hade tre barn. Varav ett var en bebis.

Så hon vet inte förrän hon har sett och kollat valpen om hon vill ha honom. Det beror på humör och om den är oregerlig. Vi ser fram med spänning i alla fall.

Jaså du tror att vovvar gör som Cesare? Sover i sängen? Det går inte med en Berner Sennen.

Kram/Gilla

anniepiie sa...

Härligt när man kan gå på tåget och allt bara flyter på utan problem! :) Kram

ansepanse sa...

tur att busskortet gällde på tåget
Sv: klart att Cesare vill känna tryggheten nu när ni varit borta från honom så där ♥
kramar

Karpstryparn sa...

Ja, Uddevalla station är mysig, den har jag stått på säkert 14 gånger i år. Och snart är det dags igen, ska till Uddevalla någon gång under hösten, vet inte exakt när än bara.

Svar: Aaaah, hehehe.
Japp, efter "diverse krumbukterier" så hittade jag din motorblogg, hehe. Fast jag tycker den här är mycket bättre. Kramiz

Nett sa...

Det är ju inte direkt ofta som man åker tåg direkt, men det är ganska skönt och avslappnande att göra det. Kram

Mita sa...

Inte ofta man åker tåg,ibland när jag ska hälsa på min syster,men det blir ju bilen också. Tänk förr gick tågen i tid,inte mycket förseningar då inte. Mycket av den fina tekniken som ställer till det...
Vilken fin dalahäst Bosse fick,med namnet på också...mysigt firande ni hade på restaurangen med mycket gott att äta..
Kram vännen♥

Ma sa...

Det verkar som om Västtrafik sköter tågen bättre än SJ. För SJ verkar ju vara rena skräcken. Tur nog verkar det som om Ni haft en trevlig vistelse i Göteborg...

Carina Sjölund sa...

Visst är det fantastiskt att åka tåg :)
När jag och barnen åkte upp till Umeå tog det bara 35 minuter. Tyckte det bara var att sätta sig och upp igen :)
Kramen♥

Petra sa...

himla smidigt när man kan åka på busskortet! Det funkar här också
Kram

Anonym sa...

Jag gillar att åka tåg! Synd att dom ofta är så opålitliga när det gäller att komma fram i tid bara...
:-)

Maria sa...

Bekvämt att åka tåg, roligt att se kort från Göteborg. Min skoltid tillbringade jag på Ramberget, Rambergsskolan.
Kram från torpet

Anonym sa...

Tåg är härligt, när det fungerar....Vilken härlig dag vi hade. Jag ser att ni hade en toppenkväll på Wasa Allé också. Kramar

Ninz sa...

Tågen förr och nu är som natt och dag! Väldigt mycket tystare & mer bekväma :)
Kramen

Nillas Trädgård sa...

Om man själv kan anpassa sig efter att inte tågen stannar precis vid dörren man ska till + att det kanske inte alltid kommer så där jättebra i tid alla gånger, så är det faktiskt bekvämt med tåg. Jag gillar det.

Angelina sa...

sv: tack :)

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...