16 augusti 2011

Redan dags för andra arbetsdagen efter semestern...

Apropå arbete så gick vi förbi min allra första arbetsplats i lördags...Här satt jag och skalade räkor för hand. Ackord var det så det fick gå undan...

Här jobbade jag en sommar. Jag var 13 år och när första lönen kom var jag otroligt rik! Jag tog färjan över till Smögen och handlade...Ja, på den tiden fanns det ingen bro, inte heller någon bilfärja. Nej, då var det bara en alldeles vanlig personfärja. På den tiden var det så lugnt i skärgården att en 13-åring kunde åka över till Smögen själv t.o.m på midsommar.
Följ med och se vad jag gjorde på min semester i år...Kika in här!

23 kommentarer:

Siita sa...

God morgon. Även jag minns min första lön, den var hela 24 kr. Det för en dag. Kramar

Petra sa...

God Morgon!
Som 13-åring är första lönen riktigt stort :)
Idag försvinner den innan den hamnat på kontot nästan.

Kram

Yvonne :-) sa...

GOdmorgon!Är du fortfarande bra på att pilla räkor?? Ja det var andra tider förr ........ Ja så är det när man är nersatt i immunförsvaret så behövs det inte mycket för att man ska få allt annat också .. Morgonkram!

MICKAN sa...

Tur att du inte tröttnat på räkor efter det att du jobbat med det.

Det skulle man ju lätt kunna göra.

Hebbe sa...

Mors,,13 år och lön,snudd på miljonär,inte undra på att pengen brände i fickan..Jag minns oxå min första lön...Jag var inte orolig för besiktningen,kände att det skulle gå bra..Haé Kram.

biggan sa...

ja visst var man rik när man fick första lönen, roligt se ditt första jobb. nu åkte dom igår, fick sms när dom åkt över bron, det vart tomt och tyst. så roligt när dom kom hit, ha det gott kramar biggan

Sladdertackan sa...

Jag hade nog aldrig klarat att skala räkor på accord. Jag sitter och pillar och pillar ...

Roffe sa...

Godmorgon.Äntligen skiner solen idag.ska bli skönt vara ute njuta,av solen.Ha en bra dag.kram

Mita sa...

Roligt att tänka tillbaka,tänk vad mycket man fick för pengarna då tyckte man.Den känslan som när man fick första lönen den kommer aldrig tillbaks,så helt otroligt...
Vilka härliga bildspel du bjuder på,
Ha en fin dag vännen,
Kramiz♥

Camilla sa...

Jojo...det var annat förr.
Kram!

Stattinskan sa...

Jag äskar räkor och hatar kräftor ... Det värsta med räkor är ju att de ska "pillas" och jag har nog inte rätt teknik. Det går liksom inte tillräckligt fort för att stilla min räkhunger ;-D Kanske kan man få en privatlektion av mästarinnan själv ;-)
Gomorron (eller goförmiddag kanske passar bättre)

attis sa...

Nog minns man sin första lön. Vilken lycka man kände. jag har IDa bara på andra sidan gräsmattan. De andra barnbarnen bor några mil bort. Det är så roligt att ha dem här. Ha en bra dag vännen.
Kramiz

ansepanse sa...

ja tiderna förändras, mycket till det sämre, tyvärr
kramar

Gilla sa...

Mitt första jobb, när jag var i ungefär samma ålder var att packa praliner i kartonger. Vi fick äta så mycket vi ville. Man räknade med att man skulle tröttna till slut. Men mina första hål i tänderna berodde nog på det.

Fick ni äta räkorna, som är så gott?

Svar: Nog är den där kissemissen söt? Tack för att du hejar på mej.

Jag visste inte om det var en kålfjäril eller ej, eftersom den hade vingarna ihop.

Kram/Gilla

Nett sa...

Vilket minne :) Och själv minns jag min första lön, oj jag var jätterik :) Kram

Ellis sa...

Hej!
Jag minns också min första lön, sparade ihop och köpte min första stereo for den! =)
Hoppas andra dagen går bra!
Kram Elenor

Carina Sjölund sa...

Tänk att man jobbat ända sedan man gick ut skolan.
Har inte varit arbetslös en dag.
Annat är det i dag, att få ett jobb för ungdomarna är inte lätt!
Kramis vännen♥

Anonym sa...

Nu skalas väl inga räkor alls i Sverige. Dom åker jorden runt innan vi får dom på mackan om vi inte köper färska för 200-300 kronor kilot förstås.. Kram

Anonym sa...

Ja det var härliga tider då!
Det kunde man ju göra på 70- & 80-talet också!
:)

Ma sa...

Det var annat förr. Nu för tiden maskinskalas väl räkorna skulle ja gissa. Tvivlar stort på att detta jobb finns kvar. Arbetslivet har förändrats mycket och de där enkla jobbet för unga finns inte kvar...

anniepiie sa...

Kul att tjäna en massa pengar och tycka att man är jätterik som 13-åring! :) Häftig känlsa liksom!!! Ha en bra kväll nu! :) Kram

Yvonne Johansson sa...

Det var länge sedan jag åt räkor. Jag och Nossan brukade äta tillsammans. Jag tror inte jag ätit någon räka sedan förra sommaren. Kanske dags igen. Obs! Du skulle ha tagit med dig lite värme från Side till Sverige. :)

Nillas Trädgård sa...

Ja, det har verkligen ändrat sig...
Nu vill man väl knappt släppa ut en 13 åring utanför dörren...
Min allra första lön minns jag faktiskt inte...! men acordsjobbet på en fabrik fick min pappa att muttra något om att det var mer än vad han tjänade i timman efter alla år han jobbat...

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...