7 december 2010

Vinter med getingplåga!!

Jag fick syn på den i söndags, men innan jag hann att få fatt på den så var den försvunnen.

Det kändes lite olustigt med en geting i huset, den kunde ju sticka till när som helst...Igår fick jag syn på den igen! Nu har den vandrat vidare till den eviga vintersömnen...förstår inte var den kom ifrån.

Nej, nu är det tomtetid snart och jag har fått dille på STORA tomtar. Denna inköptes på ÖB och är nästan en hel meter hög...så mysig!

Det började ju med den här skidåkande tomten, som är 62 cm hög, och inköptes på Ullared.

Lite jämlikhet får det ju faktiskt vara, så en tomteflicka med kattungar i sin korg, har nu också flyttat in till mig! Hon är minst i denna skara, bara lite drygt halvmetern. Få se om det flyttar in några fler före jul...Klicka er in i Rimstugan här ovan! Där rimmas det nu dygnet runt...bara 17 dagar kvar till julafton!!


26 kommentarer:

Farfar-Hebbe sa...

Mors,,Ja det är ett kankogäng som lirar Tulsa Time..
Mysiga tomtar du har.Haé.Kram.

Vicke sa...

fina tomtar du har

Yvonne :-) sa...

Morn morn!Skönt när man får ordning och reda ,så att man hittar vad man ska ha.Jag måste nog precis som du kolla lådorna.Kram!

biggan sa...

så härliga tomtar, mamma samlade med när hon bodde på landet, nu har hon inte så många kvar, allra minst av dom stora. men visst är dom fina.
ja visst är man orolig, 10 mil om dan i detta vädret. så klart man blir orolig. slibbigt och jäkligt, rent ut sagt.
vad ska du göra idag, för nåt kul. mer än att rimma hihi kram biggan

Sand mellan tårna sa...

Den har levt gott inne nånstans. Själv blev jag getingstucken i förrgår när jag skulle ta in tvätt men att vi har getingar nu är lite mer förståligt.
Kram!

Nett sa...

Godmorgon! Så fint med stora tomtar, vi har ju en och den är jag så glad för :) Kram

Anonym sa...

Oj, oj vad fina dom är! Tomtarna alltså. Tur att du har plats för dom. Det fick du ju när getingen försvann :) Kram

Anniepie sa...

Jaa, det är ju det, och en man omkom tyvärr i den olyckan som jag kom till! :( Åhh det är så fint med stora tomtar i huset tycker jag! :) Vi har en som är en halvmeter och det ger lite extra julkänsla tycker jag! :) Kram

biggan sa...

ja då har du att göra
jag har chattat med malin hela morgonen, roligt
i dag blir det fido och moppen en stund, sen får vi se vad det blir
kram biggan

Gunilla sa...

Gulligt med stora tomtar, jag har ingen så stor, den största är nog 40 cm hög, och ett år yngre än mig, biten i näsan är han också, jag är visst den skyldige :)

Anonym sa...

Om jag hade så stora tomtar skulle vi inte rymmas själva...

Men fina var dom!
:-)

Anonym sa...

Hej Mona....mysiga tomtar, du verkar gilla advent och att pynta! Kram Bettan!

Anonym sa...

Ja tänk när du får se den riktiga tomten på julafton. Kanske han kommer ?! Ha en bra dag nu !

Unknown sa...

Fina tomtar och tomte tjej =)
Skönt att getingen gick vidare...
Skönt att slippa oroa sej för att bli stucken eller något.
Ha det bäst.
Kram M

Frogprincess sa...

Härliga tomtar :-)
Här övervintrar getingarna i våra panelväggar... Gott om utrymme att krypa i in. Eller så har de krypit in i veden i vedskjulet. Än har vi inga sett flygandes inne och vi hoppas att vi slipper.
Ha en bra dag!

Mita sa...

Fy farao för getingar.Dom borde man väl slippa mitt i smällkalla vintern.
Vilka fina tomtar du har.Dina hustomtar.Det blir nåt visst med dom ju längre tiden går.
Kramiz!

Petra sa...

Vilka fina tomtar du har :)
ja fy en geting kan man vara utan.
Kram

Siita sa...

Vilka härliga stora tomtar. Hra inge plats för sådana. Hua vad kallt det är. Kram

Ellis sa...

Roligt med tomtar, fina var de också! =)
Hoppas du har en fin dag!
Kram Elenor

biggan sa...

glömde ju skriva om getingen, konstigt, var kommer den ifrån??
ha en fin kväll kramar biggan

Ninja sa...

Många inneboende blev det....

Maria sa...

Oj vilka mysiga tomtar. Jag har också några större men inte så stora. Dom har inte krypet fram ur vrårna än men är på g.
Ha en trevlig dag/kramiz

Kerstin "Delfinen" sa...

Ja, nu har du snart fyllt varenda vrå med en hustomte. Du har ju en go tomte kvar att pynta i huset med .... men den tomten tycker jag skall få sitta kvar i soffan ... inte skall han behöva stå i en vrå hela julen ... hehehehehe!!!! Kram Kerstin

eva sa...

Otäckt med getingar!
Vilka söta tomtar:)
kramiz

diana sa...

Vilka fina tomtar. En geting är ju inte direkt vad man väntar sig nu :/

Siita sa...

God morgon. Nu har vi -14.5 grader här. Fy så kallt. Må väl. Kram

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...