20 april 2010

Så här gick det till när farfar var ung!

Citat ur körkortsbok år 1920:

De som vållar bilisten de största bekymren, äro dock lekande barn och nervösa fruntimmer.

De förra äro under lek både blinda och döva.
Att signalera åt dem hjälper i regel ej, och ofta komma de framrusande så nära vagnen att signalen icke blir av betydelse.
Där man väntar sig lekande barn såsom vid skolor, lekplaner etc,bör man endast köra fram med yttersta varsamhet, ty man kan sällan hjälpa sig med annan manöver än att stoppa vagnen.


Damer är ofta lika svåra som barnen, ty vid en hornsignal tappar de ej helt sällan koncepterna.

Att de efter att ha passerat trefjärdedelar av gatan utan vidare vända för att nå den gångbana de nyss lämnat är intet sällsynt.

Ja två, tre gånger kunna de springa fram och tillbaka framför bilen.

Stanna och låt dem komma upp på gångbanan! Handla i övrigt som vid möte med spårvagnar.

 




39 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Ha,ha ... är den riktig? Ha,ha!

Kina sa...

Haha, det där var ju hysteriskt kul! Snacka om att tiderna ändras (TACK OCH LOV!)Hoppas allt är bra med dig!
Kram Kina

Siita sa...

Hejsan. På den tiden hoppade min morfar mellan stockarna, Kram

Gilla sa...

På den tiden körde min Morbror taxi. Undras hur han såg på barn och damer i trafiken.

Svar: Det var en riktigt bra lärdom. Synd bara att jag inga rosor har. Kram/Gilla

Gilla sa...

Jag glömde ju svaret: Det var en riktigt bra lärdom. Synd bara att jag inga rosor har. Kram/Gilla

Ninna sa...

Hi, hi!! Min morfar tog körkort vid den tiden...

Aurora sa...

Hahaha, Den var riktigt kul. Läste även under bilden. Förmildrande omständighet var att föraren druckit brännvin. Det var tider det. Kram

Anonym sa...

haha ja det är ju verkligen en förmildrande omständighet
kram

Gilla sa...

Svar: Jo, den var dråplig! Kram/Gilla

diana sa...

Hahaha, det kanske inte var bättre förr ;)

Mia systeryste sa...

Hahaha, det där var riktig kul läsning;) Kram

Ellis sa...

Intressant läsning! =)
Hoppas du har en fin kväll!
Kramar

Mita sa...

Kul att läsa om svunna tider,ha,ha.
Jag har smällt i mig två bullar ikväll till fikat,så jäkla gott,
Kramiz!

Tommy sa...

Jo det där stämmer ju än i dag...
Nu får jag väl däng:)

Siita sa...

god morgon. Inte lika kallt idag. Må så gott. Kram

Petra sa...

God Morgon!
ja det var lite skillnad ;)

Ha en bra dag!
Kram

biggan sa...

godmorgon, ja det var nog inte bättre förr i vissa saker, kramar biggan

egoinasmamma.nu sa...

Hahaha! Det hade varit något att gå ut med i dag.
Sv: Vad underbart! Men SPA i Norge låter dyrt.. Eller? Vart i Norge?

biggan sa...

hihihi japp jag fastnade på den raden med, hihi inte klokt, men så var det ju förr, kvinnor var ingenting, kram biggan

biggan sa...

nej inte igen, plus här, men det är ju ingen värme precis, kram biggan

Mia sa...

Det här inlägget trodde jag att jag hade kommenterat.... men icke...

Tur att det är litet annan syn på kvinnor...

Lindy sa...

Jag trodde de hade lovat snö uppåt i landet, inte här nere...
Jag som ska orientera och allt....burr

Nu ska jag ut och sopa bilen...

Kramar!

biggan sa...

ahhh, förrädiskt det där, så otäckt, det har inte regnat här heller i natt, men regnade när vi gick hem. vid 10 tiden. men molnen kommer snabbt in här nu igen, kram biggan

biggan sa...

japp vi sticker med nu, ha det gott nu i dag vännen kramar biggan

egoinasmamma.nu sa...

Sv: Men vilken underbar present! Jag vet inte heller vart det är, men det är ju i Norge så det är säkert toppen. :D

Yvonne :-) sa...

Morn morn!Det var alltså inte bättre förr. Lovar att jag ska ta det så lugnt.Kram!

Farfar-Hebbe sa...

Mors,Ja det stämmer precis,Jailbird singers,,som fick en alldeles för kort karriär,,
Grattis..Haé Kram.

Ellis sa...

Godmorgon!
-0,2 imorse men solen börjar titta fram så dagen värms snart upp hoppas jag!
Ha en fin dag!
Kramar

roffe sa...

God morgon.du ska ha en härlig onsdag.idag regnar det.till helgen kommer värmen tillbaka.kram

Stattinskan sa...

Haha, jag har sett den där en gång tidigare och tackar för att jag fick skratta en gång till ... Den blir ännu roligare eftersom den faktiskt är sann!
SVAR: Nu har jag inte en enda fluga kvar ... det gäller att anfalla i tid :-)
Kramar och gomorronhälsning
:-)

eva sa...

Hahahaha!!Häftigt hur de va förr!!
Ett gott skratt förlänger livet;)
kramiz

Anonym sa...

det är klart att vulkanen har lagt ner till 22 maj.
kram

Gilla sa...

Godmiddag i stugan. Synd att du har sovit dåligt. Jag har sovit kanonbra. Kram/Gilla

Stina sa...

Kul jämnförelse det där med spårvagn *S*. Bjuder på lite snö, vill du ha lite av mig :) eller fick ni med snö inatt?

*kram*

Mita sa...

Hallå vännen,har ni fått nån snö än? Jag bävar,vill inte att det kommer nåt,
Sköt om dig,
kramiz!

Ninja sa...

det räckte inte med att säga ptrrrooo....

Gunilla sa...

Haha...nervösa fruntimmer :)))

Lindy sa...

Hoppas att du slapp att halka till jobbet...
Här har snön i stort sätt smält. nu skiner solen men för en timma sedan vart det spöregn.
Ha det underbart!
kramar!

Anonym sa...

Lite längre har vi kommit i alla fall, även om det är en bit kvar. Kram

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...