8 juli 2011

Mitt i sommaren och 13 grader...

Det är tur att man har vänner som värmer upp tillvaron, den här härliga bilden fick jag från vännen Stevie igår! Tack Stevie!
Nu är det gott om djur ute i naturen, både älskade och oälskade sådana. Mördarsniglarna finns överallt här... 
Men det gör inte denna blomma, Röllekan. För där den växer där trivs inte varken sniglar eller fästingar. Vill du slippa sniglarna i din trädgård så plantera in Rölleka!   
På plantskolan kan du hitta Rölleka i andra färger och den vita Röllekan växer vild. Jag planterade in denna blomma i min trädgård och den spred sig snabbt i en massa olika nyanser, så det blev riktigt fint. Fast det finaste var ju att min trädgård blev snigelfri!

Vill Du rösta på mitt foto och hjälpa mig att vinna värstinggrillen?
Du kan rösta på min bild varje dag, bara det gått ett dygn emellan...Klicka bara på länken ovanför detta inlägg och RÖSTA!! Tack alla!

27 kommentarer:

Petra sa...

God Morgon!
Lite varmare har vi +18.
Sniglar har jag inte sett många i år, än ska jag väl säga :)

Kram

Anonym sa...

Mors,,Jad spar din gissning ett tag,innan jag lägger ut svaret.röstat,du knappar in på den som leder,håller tummen..det var otroligt många fjärilar och alla såg lika ut.Haé Kram.

attis sa...

Gomorron Mona. Här har vi 19 grader varmt i skuggan. Fina bilder du har här. Nu väntar jag bara på att få lägga dagens röst. Ha en bra dag.
Kramen

Stattinskan sa...

Haha ... ja, jag skrattar inte åt dig utan åt min dröm inatt. Jag drömde att du redan hade vunnit med din bild ... det är säkert :-D
Hade ingen aning om att sniglar och fästingar skyr Röllekan. Man kan kanske gnida in sig med den då när man ska ut i skogen? Jag menar, istället för giftiga preparat som finns att köpa
Gomorron Felixmona :-)

Siita sa...

God morgon Mona. Så det är därför jag inte har sniglar. Fästingar har jag o rölleka med. Kram

Anonym sa...

Tack! Vad fin bilden blev här i Din blogg! Många symboler i bilden!
:)
http://youtu.be/jpiNNhZJM84

Usch ja för sniglar i alla de former!
En skål lättöl tar kål på dom!
:)

Kram
Stevie

Anonym sa...

GRATTIS Din bild är Veckovinnare!
:)

Yvonne :-) sa...

God morgon!Jag har inte rölleka och inga mördarsniglar iheller... Det var en del blommor som strök med.Men det får växa till sig! Man kan ju bli lite kissnödig ;D....Morgonkram!

Anonym sa...

Grattis Mona till ännu ett år i kalendern ! Här skiner solen och det verkar bli en varm dag.

Ninz sa...

Jag har inget av det du har *snyft* Kan det bero på att jag inte har tomt *asg* En underbar helg önskas nu dig! Å du, goooo morrn :)
Kramen

Anonym sa...

vilket bra trips. det visste jag inte. fast jag har ingen trädgård :)

Anonym sa...

vilket bra trips. det visste jag inte. fast jag har ingen trädgård :)

biggan sa...

ja dessa mördar sniglar, ett otyg, för dom som har dom. du knappar in bra till ettan med, hoppas du blir vinnare, det var väl någon jury valde sen eller hur var det? ha det fint denna fredag kramar biggan

kaffehörnan sa...

Tack så mycket tösa
Inte ofta man fotar med systemkameran, men måste skärpa mig, de är ju roligare att fota med den

ansepanse sa...

har röstat :)
rölleka, tack, det ska jag ta och plantera så fort som möjligt :)
kramar

Yvonne Johansson sa...

Jag vet inte ricktigt hur varmt det är här, men det är ca 30 på solsidan. Det var en jättefin bild du fått och animationen var väldigt fin den med. Ja har röstat idag också och jag ser att du knapar in. Spännande.
Mitt marsvin Burre dog någon gång inatt. Han mådde inte så bra igår kväll såg jag, och jag förstod att han inte hade långt kvar. Han har inte riktigt varit på hugget dom senaste veckorna, men han var 6 1/2 år och det är gammalt för ett marsvin. Det blir inget nytt marsvin, i alla fall inte avsiktligt.
Jag ska gå ut en stund nu och kolla vädret, å ja hoppas det inte är så kallt här som hos dig. Ha en riktigt fin dag trots kyla. :)

Gilla sa...

Jaså Röllekorna hjälper mot mördarsniglar och fästingar? Det ska jag vidarebefordra till mina nära och kära som har behov av att veta sånt.

Svar: Boken är jättebra och jag rekommenderar den gärna. Glöm alltså inte att den heter: Brännmärkt och att det är Catharina Ingelman - Sundström, som har skrivit den.

Kram/Gilla

Gilla sa...

Nu har jag delat med mig den här sidan till mina vänner på FB. Så de kan lära sig om Röllekan.

Kram/Gilla

Anonym sa...

Äntligen Kunde jag rösta
:)

Nett sa...

Röstat för idag har jag gjort, givetvis passar jag på att rösta från jobbet i helgen med :) Ha en fin helg,. Kram

Roffe sa...

Nu har jag kommit hem från Visby och Småland.Hadde tur med vädret soligt alla 4 dagar på gotland.Passa på åka hem idag för att det är Slöjdmässa i Hjo;väntas mycke folk,ingen som passa lägenheten,lika bra åka hem.Ha en fin helg.kram

Camilla sa...

Å,dessa äckliga mördarsniglar. Som tur är har inte vi dom. Hmm..där ljög jag. För Gubben har nämligen sett en i år. Säg inte att dom börjar att gilla Norrland nu också:(
Kram!

Carina Sjölund sa...

Huja äckliga saker det där med mördarsniglar :(
Men fästingar är inte så roliga heller!
Kramen på dig♥

Anonym sa...

Jösses, vilket bra tips - ska genast ut och leta Rölleka.....
Jag har raggat några fler röster nu :) Hoppas det blir fler! Kramen

anniepiie sa...

Hej svejs! :) nu är jag hemma igen! :) Är jättevarmt här oxå nu så det gäller att dricka mkt vatten! SV: ja förstår det, jour är inte så kul att ha! :P hehe Kramis

anniepiie sa...

Och det var jag som skrev senaste kommentaren! ;)glömde ju adressen! :P

Nillas Trädgård sa...

Nja... det växter rölleka överallt här i gräsmattan, men våra pälsbeklädda vänner kommer in med fästingar iallafall. Åtminstone Pucko. Men jag tror ändå på det där, han kan ju varit någonannanstans och hämtat hem otygen.
MEN vi har inga mördarsniglar :-)

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...