5 maj 2011

Torsdag och ärtsoppedag...så var det förr!

Jodå, mycket har varit förr, så som ärtsoppa t.ex...idag är det inte så vanligt längre... 
Annat som funnits förr är ju taskigt väder i maj, för så här skrev jag i min blogg 19 maj 2008:
Nu är det bistert ute! Tur att jag lyfte in mina altanurnor i lördags. Idag har vi 0 grader här i Uddevalla och en strålande blå himmel. Gubben rapporterade från sin resa att det förmodligen var frost utmed E6 men I Kungshamn spöregnar det. Sicket knepigt väder!  

Så vad då, inget att klaga över med lite snö och frost i början av maj då...
Va´sa du? Hur vädret blev 2008? Tja...det blev ingen direkt sommar...men...













25 kommentarer:

Siita sa...

Morning på dej. Ja nog är vädret konstigt i maj oftast. För några år sedan fick vi 1 dm snö den 20:de. Kram

Anonym sa...

Mors,,kanske det är sent i år,så aprilvädret kommer nu i maj i stället...
Ja det var kul att ta med ungdomarna till Dherinja staden alldeles invid gränsen där man kan se ut över Famagusta.Men dom visste en hel del om kriget 1974 som delade Cypern i två delar.Haé Kram.

Petra sa...

God Morgon!
Kommer ju alltid några bakslag i början. Bara det att man glömmer det från år till år :)

Kram

biggan sa...

godmorgon, jodå jag vet det har snöat i maj, till och med 1 juni, men då bodde vi i östergötland. tror det blir en skit sommar faktiskt, men vi får se.
ja det hade vöäl varit nåt, bloggfest där oppe, nåt att tänka på mona, ha en fin dag kram biggan

Stattinskan sa...

... men det tillhör liksom att man ska tjura lite över bakslagen ;-D
Godmorgon Fenixmona

Yvonne :-) sa...

Morn! Bra kämpat !!! Skulle vara kul att få träffa dej! Ha en bra dag! ♥kram!

Petra sa...

haha jag ringde min morfar igår och berättade att jag höll hans tradition om pannkakor på torsdag vid liv...hade helt blandat ihop dagarna! Så nu får jag helt enkelt äta pannkaka idag också :P
Ha en fin torsdag!
Kram

Roffe sa...

Godmorgon.Ja det är ju smart handla kläder i turkiet,där som är billigare än sverige.fast det börja bli dyrt i turkiet med.annat var det 1992 då var det billigt i turkiet.ha en fin dag.kram

Mita sa...

Ja vädret är som det är,inget att göra åt. Vi kan bara gnälla och diskutera,men då har vi ju nåt att prata om,hehe...
Nu ska det bli varmare till helgen och nästa vecka,låter ju positivt,
Kramiz!

MICKAN sa...

Det är jättegott med ärtsoppa men väldigt sällan jag gör det. Sista soppan jag käkade var militärens och DEN är god. Mums !!! Visst är det konstigt att man alltid får bakslag varje vår. Ta´t lugnt ...

Ma sa...

Vi får hoppas på bättre väder och varmare maj än den har varit hittills. Maj har ju hittills mer liknat april vädermässigt...

Glimz sa...

Vi är alla lite otåliga på att värmen skall ge sig mer till känna + att vi längtar till sommaren, nå jag gör det ivf :) Här hemma är det kallt & regnigt :(
Kramen

eva sa...

Förhoppningsvis så blir det varmare i helgen igen! Jag kommer ihåg ett år i maj när mina barn var små först var det strålande vårväder allt började grönska och blomma och sedan vräkte det ner snö och det blev ett vinterlandskap igen!
kramiz

Gunilla sa...

Ja vädret styr vi inte över, tack o lov för det kanske :)

hoppas liite varmare i helgen så inte vinterkläderna måste på

kramiz

Gilla sa...

Man glömmer så lätt hur vädret var förr. Det gör jag i alla fall. Vädret är inte så viktigt för mej, men det finns ju dom, som kollar in varenda väderleksrapport man kan.

Fina bilder har du som vanligt.

Vad gäller ärtsoppa, så äter vi det rätt ofta, men då är det förfabricerat. Idag får jag i alla fall pannkakor. Guben är på väg med smeten nu.

Svar: Jag hade ju bondtur, som fick tillbaka pengarna från apoteket. Det brukar man inte göra enligt en kommentar hos mej från i förrgår.

Visst fanns det mängder med godsaker att köpa på torget. Det var bara att välja och vraka. Vi handlade ingenting eftersom vi inte hade lust att bära med oss tunga grönsaker, när vi skulle vidare ut på stan.

Kram/Gilla

ansepanse sa...

men vi följer väl inte den prognosen eller hur
kramar

anniepiie sa...

Fina bilder! :D Hoppas att du har en bra dag. Kram

Mi sa...

Ja man glömmer så lätt hur det var förr - jag minns en gång i början på maj när min son skulle tävla i BMX - tävlingen blev inställd pga snö.

Kram!

Nett sa...

Ärtsoppa är gott, det var länge sedan jag hade får ta och äta det nån dag. Hoppas att du har haft en bra dag på jobbet. Kram

Anonym sa...

Ärtsoppa är väl fortfarande typisk torsdagsmat - i alla fall på vintern. Det kan vi till och med få här, med urgoda pannkakor till efterrätt.
:-)

Maria sa...

Du får inte glömma likören också. Dom där blå blommorna har jag här också växer överallt i trädgården.
Ha de gott/kramen

Ninja sa...

Jojo, vi behöver lite snö så vi inte blir för bortskämda.....men i helgen ska det bli bättre

Erika(jyringen) sa...

sv.herr långben fick möta min elektriska flugdödare....med min otur så var det säkert en giftspindel å jag vågar int riskera ngt :P

Anonym sa...

Vädret lär vi aldrig begripa oss på. Det gäller att njuta när tillfälle ges! Kram

Ellis sa...

Hej!
Frost och minusgrader inatt, kallt ikväll också, men det ska bli varmare till helgen *håller tummarna*!
Varit på middag ikväll, nu sa jag slå in en present och sen sova gott!
Kram Elenor

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...