15 april 2011

Långt ner under jorden ligger dödens rike i Paris.

Vi checkade ut tidigt från vårt hotell på söndagen, hemresedagen och stack iväg för vår sista utflykt denna resa.  
Trots att vi var där tidigt så var det redan kö, men den här kön gick snabbt och var ingenting mot den kö som vi såg lite senare på dagen.  
Vi befann oss nu vid ingången till katakomberna.  
En trappa leder ner under marken, ungefär 20 meter. Efter det börjar mörkret. In i de underjordiska gångarna... 
Numera är det ju lite upplyst, men jag kan tänka mig det mörker som var förr, då de fick använda facklor och stearinljus.  
Vi kom fram till en mindre öppning, med en inskription över ”Arrête, c´est ici l´empire de la mort” – Stopp, det här är dödens rike.  
 Här finns ungefär 6 miljoner skelett begravda i ett virrvarr av tunnlar och gångar som uppgår till den totala sträckan av hela 30 mil.
Dödliga sjukdomar hade under 1700-talet börjat spridas bland invånarna i Paris från de överfulla kyrkogårdarna. Det togs därför ett beslut om att utnyttja katakomberna och flytta alla lik från kyrkogårdarna dit.
Dessa lik staplades sedan prydligt inne i katakomberna, vilket resulterade i bokstavligt talat murar av dödskallar och benknotor.  
Vi passerade genom gång efter gång, där skelettdelarna utgjorde väggarna...

Ursprungligen var katakomberna en kalkgruva och de gamla schaktöppningarna var nu murade och förstärkta för att inte rasa in.  
Lite makabert tyckte jag att det var, att vid utgången få se det som människor, under denna förmiddag hade försökt att stjäla med sig...
I morgon ska jag berätta om den underbara middag vi åt innan vi lämnade Paris...

24 kommentarer:

biggan sa...

intressant hade ingen aning om det, spännande att gå där nere kan jag tro. en riktig upplevelse, spännande se middagen med i morgon kram biggan

Yvonne :-) sa...

Morn! Det måste ha kännst kusligt att gå där nere..Idag blir det mycket som händer här..Kram!

Anonym sa...

Mors,,hade jag inte en aning om att det doldes så mycket under Paris..Ja det blev många bilder i går..Då grattar vi Olivia med 4 Jam.Haé Kram.

Roffe sa...

Måste varit spännade gå där nere bland alla Kranium.Jag varit i Jerusalem och gått inne i ett minnes rum för alla gudar som dog under förintelsen.kram

Petra sa...

Jäklar vilket läskigt ställe!
Trevlig fredag! Kram

Anonym sa...

Hej! Oj 6 miljoner skelett det är nästan lika många som Sveriges befolkning !! Här skiner solen och det ser ut för att bli en skön dag idag. Ha en fin dag nu !

Camilla sa...

Fy,vilket läskigt ställe. Men intressant.
Menar du att det var en som försökte sno en skalle?
Kram på dig!

Nett sa...

Där had ejag kunnat spenderat tid, jag missade detta totalt när jag var i Paris, men å andra sidan så var jag där alldeles för kort tid för att hinna med. Kram

Gilla sa...

Jag visste om att katakomberna fanns, men har inte besökt dem. Det finns sådana på många andra håll också i världen.

Hur kan man ge sig till att stjäla där? Otroligt.

Svar: Du slog huvudet på spiken. Dygnet består av för få timmar, för att man ska hinna med allt.

Kram/Gilla

Anonym sa...

Visst är dom makabra, katakomberna. Dom har ju till och med gjort mönster med att använda kranier och likadana ben...

ansepanse sa...

där var jag aldrig men jag har varit nere i Roms katakomber
kramar

Anonym sa...

vad spännande!! älskar historia
kram

Anonym sa...

Så himla spännande. Tack för att du delar med dej. Hoppas allt är bra med dej. Ha en skön fredag.
Kramen

Siita sa...

Oj så mycket skelettdelar. Spökade det inte där? Kram

Mita sa...

Hu, jag skulle nog få panik och gå där,jag som är så spökrädd...men det var intressant att få se bilderna och historien bakom,
He en fin,fin fredagkväll nu,
Kramen på dej!

syren sa...

Intressant och lite kusligt! kram

Anonym sa...

Vilken grej. Har aldrig hört talas om katakomberna i Paris. Hur hittade ni alla udda sevärdheter?? Kram

Glimz sa...

Stjäla, vad är det för fasoner?! Dumheter om jag får lov att tycka!

eva sa...

Helt otroligt att se allt detta och det har jag aldrig hört talas om och vad mycket ni fått uppleva som man får se och uppleva genom din intressanta guidningstur.
kramiz

Erika(jyringen) sa...

sv.förlåt ska härmed göra mitt bästa för att skriva inlägg som är lättare att somna till :P

läskigt med dom där katakomberna..

anniepiie sa...

så spännande det låter! :) vet du vad, vi i familjen har funderat på att åka till just Paris så kanske blir så nu när vi har sålt huset och allt! ;) Kram

Roffe sa...

Godmorgon.Det är väll skillnad på äkta vara än silikonbröst.du ska ha en skön lördag.Idag ska man försöka vinna lite på V75 som sänds från göteborg.Olympiatrav är det idag.kram

Anonym sa...

Morsning,,Ja den blondinen hade huvudet på skaft...Jag tycker om att se på när riktiga hantverkare utövar sitt jobb,,men hu vilket tungt jobb han hade med dessa stockar,men det syntes att han hade en viss teknik när han jobbade med stockarna,,jag kommer att kika dit lite då och då,för att se huset växa fram..Ha nu en skön lördag.Kram.

biggan sa...

ja det är väldigt trevligt, ligger 200 meter från oss ca. jätte kul, mycket folk. och en massa nya ansikten. så det var skoj. ingen sovmorgon. ska skjutsa sören, sen ska barnen packa ihop med bandet klockan 10. en hel gris klockan 12, sen ska det bli tång. hmm fullspäckat i dag, så i dag hinner jag inte blogga, :). ha en fin dag mona bosse, kramar biggan

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...