6 mars 2010

Sädesärlan är här!!

Nej, det här är inte Sädesärlan, det är en Koltrast!
Men den stackars lilla sädesärlan har kommit till Uddevalla redan nu, så den har allt gjort en grov felbedömning! Våra vanliga övervintrande fåglar har det fortfarande väldigt svårt, så hur ska denna lilla sädesärla klara sig.
Visserligen har våra små talgoxar börjat med sin underbara vårsång men de är ju vana vid både snö och kyla.

Vännen Kerstin har gett oss dagens underbara fågelbilder! Jag hade ingen bild på sädesärlan men det lär det nog bli lite längre fram när jag blivit kompis med min systemkamera!

40 kommentarer:

palomaw65@yahoo.se sa...

Godmorgon! Vilka härliga fågelbilder! Men den lillasädesärlan som kommit redan!? Jag matar fåglarna nästan hela vintrarna!Kohltrasten älskar äpplen! annars lägger jag ut bröd och nötter till dem! Häromdagen var det någn som lagt ut både kex och kockosnöt!Blir glad då folk bryr sig om våra härliga vänner! Fåglarna!öNSKAE DIG EN FIN LÖRDAG!KRAM

pamela sa...

Vi tog riktig sovmorgon i dag! 9 vaknade vi.Men jag springer ju så på toaletten på natten!KRAM Paloma

paloma sa...

Men nu skrev jag ju google ändå!! Åh det är jag paloma! Som skrivit de 2 övre! KRAM

Livsnjuterska sa...

Vill önska dej en härlig lördag

Kraaaaaaaaaam

Petra sa...

God Morgon!
Underbara bilder :)
Lär nog ta ett tag innan denna bloggen öppnas helt.Hade förträngt hur jobbigt det var att fixa..haha

Kram

Gilla sa...

Nu har jag satt in den nya bloggen under mina favoritbloggar.

Kram/Gilla

Yvonne sa...

Men man vet aldrig.Hoppet är det sista som överger en ;)Man får börja hålla utkik efter sädesärlan nu...Kram!

Nett sa...

Älskar fågelbilder, blir så facinerad varje gång jag ser dem trots att jag inte kan något om fåglar. Härligt med kaffe på altanen :) Kram

Augusta sa...

Vad har hänt? Har du lämnat metrobloggen?

Fina bilder :)

Camilla sa...

Snart är våren här på riktigt!
Härligt!
Ha en underbar lördag och kram på dig!

Farfar-Hebbe sa...

Hejsan,ja för sädesärlan kan det gå åt skogen,den är ju mer en datumflyttare än en som flyttar efter temperatur,så den hoppas nog på varmare väder.Haé från solen i Skutskär.Kram.

Vicke sa...

fina bilder, jag tror att du har gjort fel med din reklam, när man väntar så brukar dom visa annonser till hjälporganisationer

Petra sa...

Underbart vårväder här i fjällen idag! Det finns nog hopp om en vår och en sommar iaf. Kramar

Smörblomma sa...

Så trevligt när fåglarna börjar visa upp sig, de är ett säkert vårtecken! Kramiz

Veiken sa...

Det börjar röra på sig åt rätt håll nu, men den förbaskade snön ligget vit utanför och verkar trivas där! Kram

Lindy sa...

Godkväll!!
Himla fina fågelbilder. Så bra bilder får man inte med min kamera, den har så dålig zoom. Kan inte alls zooma långt.
Jag såg att du skrivit inne hos Stina(trollet) att det var synd att du inte sparades, jag sparas inte här på blogspot...
Så nu kan jag nog skriva adressen i sömnen...=)
Ha en härlig lördagskväll!
Kramar!

http://www.metrobloggen.se/pinklady sa...

Vissa cykel/gångbanor är bara här men inte alla. Jag tog skidorna och motionerade istället. märks att det var ett tag sedan man åkte, fast har för mig att det gick likadant sist, när jag var barn var jag en hejare på skidor.
Annars har dagen varit slö.
Hoppas du haft en bra dag!
Kramar!

Margit sa...

Hej du!
FINA bilder av alla fåglarna! Vårtecken!!!
Ja visst är det roligt att träffa bloggvänner LIVE! Så kul!
Många känner man som en "när anhörig, syster"...jag har nu träffat 5 stycken tror jag: Nilla, Lillis, Kertsin Pellispricken, Christa, Marie från Husum och nu Sita.
Det blev 6 sycken nu när jag räknar upp dem...
Kramen vännen!!

Yvonne sa...

Det tar väl en månad till innan dom kommer?Kram!

Mi sa...

Oj vilka härliga fågelbilder. Verkligen fina- Ha en bra kväll.

Yvonne sa...

Jaha! va bra att jag kom in!Hittar inte mej! Kram!

Nett sa...

Och din mamma hade så rätt :) Hoppas att ni fick en skön stund på altanen :) Kram

biggan sa...

stackarn komma redan nu, det blir svårt med mat och allt för den. framför allt vatten. det är det svåraste för dom, man ska ställa ut en bytta varje dag med vatten, det är populärt. nu kom vi hem, så det blir sängen nästan direkt, ska opp tidigt i morgon igen, ska skjutsa simon klockan 7. sov gott vi syns i morgon kram biggan

Geddfish sa...

Det är jag, Geddfish. Vi har sett vårtecken i den kalla marsmånaden. Vi var i Varnhems omgivningar med Hornborgasjön. Vansinnigt vackert!
Kram Geddan

Yvonne sa...

har du en vardagsblogg och en helgblogg ;)Du menar till höger i din blogg?? Nattikram!

charlotte sa...

jag ser inte skillnad på många fåglar så för min del kan det vara en sädessärla.
kram

Lindy sa...

Tack så mycket!
Visste inte att du kunde ändra på det...
vet inte vad det ska vara för fel på sista adressen, jag hittar inget..
Hoppas dagen har varit till belåtenhet.
Kramar!

MICKAN sa...

Halloj! Vilken härlig ny blogg du startat. Härliga fågelbilder från din vän. Den med nötskrikorna är fantastiskt lyckad. Jag har allt hört hur talgoxarna sjunger och man kan ju undra om snön och kylan släpper sitt grepp snart. Det är ju påsk alldeles snart. Ha det bra hela dagen!

MICKAN sa...

Sidensvansar är det kanske ... hehe :)

Farfar-Hebbe sa...

Mors,Nu har jag 2 småttingar som kollar på Pippi Långstrump,och käkar frukost,ute har jag -14,5 och klarblå himmel,hoppas det får vara så hela dagen.Haé Kram.

Vicke sa...

när du la in den så kanske du glömde att spara, ta för vana att titta på sidan efter att du lägger in saker i sidmenyn

Yvonne sa...

Ha en bra fortsättning på söndagen
Kram!

Nett sa...

Godmorgon.. Hoppas att du har haft en skön natt. Söndag morgon, kallt ute men kaffe är klart nu ;) Kram

charlotte sa...

där ser man. ha en bra dag
kram

Petra sa...

Hoppas du får en fin söndag! Kramar

Livsnjuterska sa...

Ha en fiiiiin söndag

Kraaaaaaam

Mita sa...

Stackars pippisar som kommer för tidigt,måtte dom klara sig.Här brukar sädesärlan komma i mitten på April,
Ha en fin,fin söndag,
kramiz!

garlica@live.se sa...

Vilken duktig fotograf hon är din vän.
Hur går det för dig med nya kameran?
Kram

Karpstryparn sa...

Underbara fågelbilder, gillar särskilt den med sidensvansarna.

Frogprincess sa...

Det var ingen liten felbedömning den pippin har gjort!!!
Vad jag vet så brukar sädesärlan dyka upp runt första helgen i April...?
Håller hur som helst tummarna för den och om den skulle fysa så har jag en kattbur till övers som den kan få bo i.

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...