30 mars 2010

Hur är det nu, är du omställd efter klockan???

Jag är i alla fall inte alls omställd ännu, det känner jag helt klart! Här går det på halvfart denna morgon trots att jag redan är inne på andra muggen med kaffe!!
Att morgonstund har guld i mun brukar jag ju ständigt framhålla, men idag vete hundan vad morgonstunden har...Usch, nu blev det ett inlägg med mycket gnäll, men så är det inte! Det har bara tagit en stund extra att vakna idag...


Handlat har vi gjort här en hel del, men idag ska jag försöka att få inhandlat resten. Ett påskbord ligger ju inte så långt efter julbordet, mycket av maten är tradition sedan mammas tid, men det finns också mycket nytt som tillkommit. Jag har t.ex beställt Samboso...osäker på stavningen, men gott är det. Det är en sorts somaliska piroger med kött i som ska friteras.

Våra traditioner är mycket viktiga för mig, men de hindrar mig inte att ibland infoga något nytt...precis på samma sätt som Kalle Ankas jul, där det också kommer in en och annan ny film emellanåt.

22 kommentarer:

biggan sa...

godmorgon, ja det känns denna timme, kul med nåt nytt, fick höra av en tyska, ni svenskar är roliga, ni äter samma mat jul, påsk, och midsommar. ligger lite i det. kram biggan

biggan sa...

ja och sill, men det gillar ju inte du, men vi gillar, kram biggan

biggan sa...

ja jag höll på att missa förra veckan hihi, japp jag kan skriva ner ett mejl direkt, kram biggan

Mia64 sa...

Godmorgon!
ja jag känner fortfarande av att man ställt om klockan.Ha en fin dag /Kram

attis sa...

Gomorron goa vännen. Jag blev så glad så över mitt lilla paket. Fina bilder idag oxå. Här blir det oxå ett tradinonellt påskbord. Det sitter kvar sen barnsben vad som ska finnas. Så brukar det här oxå komma med nåt nytt. Ha en skön dag.
Kramen

Farfar-Hebbe sa...

Morsning,,jag tror jag är omställd,fast riktigt säker är jag inte.Tackar.Ja det var skitkul att bli en vinnare,nu kommer det att bli kul när barnen får kolla på filmen..Ha en skön dag.Kram.

paloma sa...

Påskmsten är så underbar! Men visst på minner den om julmaten! Vi gör ju så som du på bilden lite mer spenat och ägg! Massa omeletter och lax! I år skall jag nog försöka göra mer rulader av laxröror!Usch, jag som skulle banta!!!! Får nog vänta tills efter påsken! Suck,,,varför skall det vara så gott med mat? kram

roffe sa...

Vicka härliga bilder du tagit.varför ska man äta så mycke ägg vid påsk.jag äter ägg varje vecka.efter kall morgon,så nu är det varmt ute.ha en skön dag.kram

Frogprincess sa...

Ja det kan väl vara kul med något nytt på bordet ibland, men inte för mycket. Man SKA hålla på traditionerna.
Nej, jag är inte alls omställd. Märkligt vad en timma kan göra.

Gilla sa...

Det är ju klart att man inte har klarat av tidsomläggningen än. Jag är i alla fall lite vårtrött också.

Det du har dukat fram skulle ju passa på påskbordet direkt.

Vi har mängder med kopparsaker hängande i köket, men inte putsar vi dom för ofta, inte.

Svar: Tack för att jag fick reda på att blommorna hette Vintergäck. Jag hade namnet på tungan men kunde inte spotta ut det. Kram/Gilla

Petra sa...

Jag som är en kvälls människa har ett helsike på kvällarna nu. Men det ordnar sej nog om några dagar :)

Kram

Anonym sa...

Det här med tidsomställningen är inget problem för mig, för jag ställer ju om mig flera gånger i månaden, pga allt nattjobb! Traditioner är viktiga, tycker jag också, vi äter alltid ett litet påskbord med ägg, lax, skinka mm! Härligt att påsken är här, men vi har över en meter snö och det tinar låååångsamt!! Till midsommar är väl högarna borta! Kramiz från oss och ha en trevlig påsk! Bettan!

Mita sa...

Jag är alltid så trött veckan efter omställningen,spelar ingen roll att det blir ljusare på kvällen.Morgonen blir desto segare,
Härligt med traditioner,men man måste nog förnya lite ibland,och det blir det nog automatiskt ändå med åren.
Du frågade förut om jag funderade på en ny liten valp kom jag på.Men jag har ju Peppe vovven,och det får nog räcka med en hund nu,med tanke på min rygg och onda höft.Man blir ju inte yngre,*ler*
Kanske jag skaffar mig en kisse så småningom,jag har ju haft det tidigare.Undrar vad Peppe skulle tycka om det?
Ha det fint vännen,
kramiz!

Ammis sa...

Nää, detta året har jag verkligen inte kommit till rätta efter denna tidsomställning, vet inte om det är tiden el. att jag fortfarande känner mig hängig. Kan inte somna på kvällarna och är gristrött på morgonen, för mig brukar det vara tvärtom..... men men, det går la över. Ha en go tisdag, hoppas solen lyser på dig i Uddevalla precis som den gör här :0)
KrAMelikram

Siita sa...

Köpte sill idag iaf. Ingen kommer ju hit så det blir bara gubben o jag. Kram

Siita sa...

Köpte sill idag iaf. Ingen kommer ju hit så det blir bara gubben o jag. Kram

Veiken sa...

Vi tar det mycket lugnt på Påsk. Lite ägg och sill. Janssons förstås + lite pålägg. Jag vill inte ut och in och ut med maten i all evighet. Ha det jättebäst! Snrt ses vi! Kram

biggan sa...

kikar in lite, misstänker att du har fido och moppen framme, själv sätter jag mig framför tvn nu, såååå trött i kväll med, kram biggan

biggan sa...

godmorgon förstår att du höll på länge i går. tur det finns kaffe, kramar biggan

Livsnjuterska sa...

Gomorron

Ha en fin onsdag

Kraaaaaaaaaaaaaaam

Så härligt gult du har det

Smörblomma sa...

Vilket stiligt påskägg, då. Mina kids börjar ju också vara så stora, så att de inte riktigt bryr sig om påsken längre.

Fast chokladpåskägg (i massor) har jag nog köpt till dem iallafall :) Godis duger alltid! Kramiz

Karpstryparn sa...

Svar: Japp, visst fasen ska man göra det. Kolla gärna in mitt inlägg från ikväll förresten, det handlar om en lögnartikel skriven av Metall:s förbundsordförande Stefan Löfven, det är visserligen bara en intrudktion, men ändå.
Det granskande inlägget kommer i morgon eller på fredag, men kolla gärna in detta så du vet vad som komma skall.

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...