18 september 2010

Väntar förgäves...

Jag läste en dikt inne hos CAMILLA en dikt som berörde mig mycket...
DEN STORA DAGEN

EN GAMMAL KVINNA GÅR OMKRING
O PYNTAR I SITT HUS, IDAG ÄR DET HENNES
STORA DAG.
HON HAR KÖPT KAFFEBRÖD O TÅRTA
SOM SMYCKATS MED SMÅ LJUS
O EN LIKÖR AV BÄSTA SLAG

O NÄR HON LÄGGER PÅ EN DUK
DEN FINASTE HON HAR SÅ RINGER DET
PÅ HENNES TELEFON

HON BLIR GLAD O LYFTER LUREN
O HÖR RÖSTEN PÅ EN KARL
HENNES ALLRA YNGSTE SON
JASSÅ, SÄGER DU DET, DU KAN INTE KOMMA FRÅN
DU TOG FEL PÅ VILKEN DAG DET VAR
NEJ, DET GÖR INGENTING
OM DET ÄR NÅT BARA RING
FÖR JAG FINNS JU HÄR VAR DAG

HON TAR FRAM FINSERVISEN DEN MED
SMÅ VIOLER PÅ
EN KOPP HAR VISST EN GÅNG GÅTT I KRAS
MEN HON TÄNKER ATT DET GÖR NOG
INGENTING VI BLIR SÅ FÅ
PÅ MITT ÅRLIGA KALAS

O NÄR KAFFET KOKAR UPP SÅ RINGER TELEFON
HON GLÖMMER ALLT O SPRINGER DÄRIFRÅN
O PÅ ETT ÖGONBLICK HON MISTER
NÅGOT AV SIN ILLUSION
NÄR HON HÖR SIN ÄLDSTE SON
JASSÅ, SÄGER DU DET…

FLERA TIMMAR DRAR FÖRBI O DAGEN BLIR TILL KVÄLL
EN TRÖTT GAMMAL KVINNA SOMNAR IN
HON HAR STÅTT DÄR HELA DAN
O VÄNTAT SINA BARN
VID SIN BLOMMIGA GARDIN

HENNES KAFFEBRÖD FINNS KVAR
O TÅRTAN DÄR DEN STÅR
DEN VISAR HUR BARN KAN ÖVERGE
O NÄR DOTTERN RINGER FINNS DET
INGET MERA ATT FÖRSTÅ
DÅ HAR LJUSEN BRUNNIT NER...
Det är så lätt att glömma, att inte "hinna" med, men en dag är det försent...


23 kommentarer:

Yvonne :-) sa...

Det är en sång som Vikingarna sjunger.DEn är fin.Ja en dag kan det vara försent.Så vänta inte tills imorgon gör det idag!Kram!

Siita sa...

Första gången jag hörde den på radion så kom mina tårar. Har du inte hört den där? Här spelas den ofta i lokalradion. Kram

biggan sa...

godmogon, fin dikt, man blir riktigt tårögd, det är sant folk har inte tid med någonting längre, så sorgligt, kram biggan

biggan sa...

godmogon, fin dikt, man blir riktigt tårögd, det är sant folk har inte tid med någonting längre, så sorgligt, kram biggan

Hebbe sa...

Hejsan,,Det är en fin text skriven av Benny Borg och inspelad av Jiggs redan 1978,,Vikingarna kom senare med sin version 1982 tror jag..Man får hoppas att ingen ska behöva uppleva det som texten beskriver..Haé Kram.

Camilla sa...

Visst är låter fin.
Sorglig men fin!
Och kanske allt för vanlig.
Nä...man ska ta vara på dagen med sina nära och kära.
Man vet aldrig när man mister dom.
Ha en toppen dag!
Kram!

Bibbi sa...

Snyft..... "Försent" kan komma fortare än man tror.

Ha en fin lördag kramar Bibbi

Ammis sa...

Kände direkt igen den fr. när Stefan Borch (tror jag) sjöng den. Visst är det så att det är lätt att glömma bort och sen kan det vara försent.... Önskar dig en God Morgon och en härlig dag, det glömde jag inte bort iaf :0).
KrAMelikram

Kiza sa...

Den är jättefin. Bränner alltid till i ögonen av tårar när jag hör den //Ha en fin lördag KrAM

Petra sa...

Jag är ju ingen dansbands människa direkt, men denna låten är riktigt bra...eller vad man ska kalla den..

Kram

mi sa...

Hela jag blir knottrig när jag läser den. Jag har läst den tidigare men blir berörd varje gång. Kramar o ha en fin lördag.

Tigris Predikantan sa...

Den berör verkligen!

Mita sa...

Ja den är så fin och berör mycket,vi får inte glömma våra gamla som uppskattar besök så otroligt mycket.
Ha en fin dag vännen,
Kramiz!

Ninja sa...

Den är tänkvärd....
Svar: Visst, läsare kommer och går..

eva sa...

Vilken fin och tänkvärd dikt och det e sorligt att så många gamla blir bortvalda i det här samhället!!!
kramiz

Unknown sa...

Fint och tänkvärt. Hårt och tufft för dem som blir satta åt sidan...
Ha en bra helg! /SA

Myntdrottning sa...

Ja, det var en gripande dikt. Man riktigt ser henne framför sig..

Sand mellan tårna sa...

Så fin dikt!

Anniepie sa...

hihi jamen precis! :D Ska läsa dikten nu tänkte jag! :) Antar att den är riktigt bra! Kram på dig!

Ellis sa...

Den har jag läst, mycket tänkvärd!
Hoppas du har en fin lördag, jag ska fixa lite smörkräm och sen slappa vidare! =)
Kram

Kina sa...

Det där stämmer nog för många gamla människor tyvärr.....
Kram Kina

Susanne P sa...

Visst blir man berörd...
Och detta händer i det verkliga livet!
"Tag tillvara på dagen, du får den aldrig igen"
Kram

Frogprincess sa...

Den där är vacker och sorglig på samma gång.
Jag minns den i från när jag var liten, kunde den utantill. En sång med Vikingarna tror jag att det var.

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...