21 september 2010

Skogen en rofylld plats eller...?

Visst är det underbart rofyllt att vara i skogen, men skenet bedrar lite.
Det är inte alls särskilt rofyllt om du ser på allt du får med dig hem! Svampen är väl både gott och bra, men allt annat kunde ju stannat kvar i skogen!
I år har jag inte plockat så mycket fästingar ännu, men desto fler älglöss! Vidriga djur!!
De klyper sig fast och är svåra att få bort, så igår badade jag bort dem! Det var faktiskt ett alldeles utmärkt sätt...Så hädanefter blir det ett varmt bad efter skogsutflykterna!!

26 kommentarer:

Farfar-Hebbe sa...

Mors,,här regnar det lite lätt just nu..Ålglus/älgfluga den är en nykomling i vår fauna..men lika som Fästingen en helt onödig varelse..
Ha nu en bra dag.Kramen.

biggan sa...

godmorgon, inget regn, men storm som vanligt, ja jag fick rådet för många år sedan, man ska duscha direkt efter skogen, då har dom inte hunnit sätta sig fast, och då sköljs dom av. så det har vi följt genom åren kram biggan

Siita sa...

God morgon. Jag har inget badkar så det går inte att bada bort dom. Men jag är så sällan ute oxå. Nu hoppas jag att magen blir bra. Kramar

Sand mellan tårna sa...

Åh fy...fästingar är det värsta som finns. Dom gör verkligen ingen nytta alls, är inte bra för nåt vilket alla andra djur faktiskt är på ett eller annat sätt men detta små kräk är ju inte ens mat åt andra djur. Usch!

Yvonne :-) sa...

Älglöss??? Har aldrig hört talas om..Ja Claudia och jag hade jättekul.Nu kan du önska Tomsons låtar i Radio Kristianstad idag efter 10.00.Kram!

Mita sa...

Fyamig så eländiga dessa småkryp är,vad gör dom för nytta egentligen? Nada enligt min mening.
Lite av nöjet förstör dom,
Men det är ju så underbart skönt och rogivande i skogen,att bara strosa runt och filosofera,*ler*
Ha en fin dag vännen,
Kramiz!

Camilla sa...

Ja...äckelbubborna kan gärna få stanna kvar i skogen,men svampen...mums!
Ha en toppen dag!
Kram!

Tigris Predikantan sa...

Älglöss?

Kerstin "Delfinen" sa...

Ahaa ... hur gör älglössen sig hemmastadd på en människokropp? Kanske är det något som följt med hem från skogen för några veckor sedan?! Hela halva ryggtavlan med klåda o små "bulor"! Fästingar har följt med också men de avhystes snabbt! Sjutton också att man inte skall få vara ifred när man är ute i skogen för att leta svamp och plockar bär .... märk vilka ord jag använde hehehehe !!!! Kraaamis Kerstin

Mi sa...

Ja det är mycket man får med sig hem från skogen fast det är svampen och bären man vill ha. Kramar och ha en fin tisdag.

Renée sa...

Älglöss??? Några sådana har jag inte fått med mig hem... Är det sådana där flugor som fastnar på huden? DOm har vi nog inte så många av här kanske... Dock är jag ett byte för alla myggor i skogen! Med tanke på alla mediciner jag äter så gillar de skarpt mitt blod. Jag gillar dock inte dom tillbaka...

rolf sa...

Jag kan förstår dig,du som har barn och barnbarn både i norge och sverig.dom vill ju följa sin farmor via bloggen.du är mormor med va.min släkt och fam.vill inte att jag lägger ut bilder på bloggen.då får man visa hänsyn.alltid lättare om man har stor familj och läger ut bilderpå familjen och släkten.ena dagen är bättre än den andra.ni som har jobb,kan tänka annolunda än vi som är arbetslösa.du skulle ha fullt upp med hus och hem + barnbarnen,men jag klättra inte på väggarna än.ha en bra dag.dom ringer om nån vecka och ge besked om jobbet.kram

Ellis sa...

Har aldrig råkat ut för älglöss, tack o lov!
Hoppas du har en fin dag, det regnar här också!
Kramar

Anniepie sa...

Oj, är älglöss så där små som färstingar oxå eller hur ser de ut?? :P Jaa, jag har oxå läst boken så ska bli intressant att se filmen i december! :) Kram på dig!

MICKAN sa...

Håller med dig helt och håller. Men jag tror att ällusen är värst, vilka hemska svidiga sår de ger. Hoppas man en dag får reda på vilken nytta de har i skogen :) Nu kommer jag absolut vara ute var och varannandag för att plocka svamp har jag tänkt. Har du hittat nån mer svamp?

eva sa...

Älglöss har jag ej hört talas om men de finns kanske inte här.
Ja defenitift är det sandlådespektakel i högsta grad!!
kramiz

Karpstryparn sa...

Ja, ett bad är aldrig fel.

Svar: Exakt, där har du en av orsakerna till att SD kom in, vanliga människor såg igenom lögnerna och därför röstade man på SD. Kramiz

Svorskan sa...

Usch ja! De krypen kunde man varit utan.

Kina sa...

Japp, här blir det dusch och bodyscrub efter skogspromenaderna:)
Kram Kina

Augusta sa...

Usch, biter älglössen sig fast på dig istället för älgen. Urk.

Visste inte ens att älglöss fanns.

Stor kram

Ninja sa...

Hmmm är det där en älglus...en sådan bet mig i kinden en natt i Lettland. Jag trode det var en vägglus.

charlotte sa...

älglöss vet jag inte om vi har här nere. aldrig hört talas om. vi har väl för några älgar
kram

biggan sa...

godmorgon, jag har inga problem alls, får se om jag kan posta det nu, men jag mejlar sen kram biggan

Farfar-Hebbe sa...

Mors,,ja så sant,trots att jag bara träffade Gismo när jag var nere i Vreta så fattas han..Haé Kram.

Svorskan sa...

God morgon! :D

Frogprincess sa...

Å vad gott det lät med ett bad. Jag får väl gå ut i garaget och släpa in min stora murarbalja och krypa ner i den... Vi har ju inget badkar.

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...