5 september 2011

Sååå mycket svamp...hela skogen är full!!

En härlig söndagseftermiddag fick vi i svampskogen!

Det vore fel att säga att vi plockade svamp...för vi skördade snarare svamp! På lite drygt två timmar var våra korgar fulla...

Sen tog det två timmar att rensa...fast då drack vi kaffe under tiden så det var inte så betungande...

Tre grytor blev det med förvälld svamp, bara att frysa in!
Inte så mycket Trattkantareller ännu, de är fortfarande små. Denna skörd bestod mest av rödgul Trumpetsvamp och Kruskantareller.


27 kommentarer:

Siita sa...

God morgon. Ja trattisar kan det bli mycket av. Men dom vill jag inte ha för då blir gubben dålig o får magsmärtor, får hålla oss till dom gula. Kram

Yvonne :-) sa...

Godmorgon! Oj kära nån vad svamp!!!!Klart att du får hjälp! Du får på dom igen.Jag vet många som får hjälp!Ge dej inte!!!!! Ha en bra måndag! Morgonkram!

Anonym sa...

Mors,,Ja dom är fina att se på,flugisarna,se men inte röra..Det var en skaplig skörd ni gjorde,gott att ha i frysen..Haé Kram.

Sand mellan tårna sa...

Jösses så mycket svamp ni plockat.

Siita sa...

Vad är kruskantareller? Har aldrig hört talas om, men dom kke inte finns här uppe. Kram

Anonym sa...

Morron ! Vi fick smaka hemgjord körsbärssaft i går men smakade fy. Inte smakade den lika gott som den man kan köpa. Ha en fin dag !

Ellis sa...

Ohh, vilken svampskörd ni har fått! =) Såg ut som en trevlig söndag!
Hoppas du får en fin måndag!
Kram Elenor

Camilla sa...

Ojojoj..vilken svamp. Vad ska du göra med all svamp?
Kram!

Carina Sjölund sa...

Jaså, du brukar fövälla dina, jag rensar och fryser ner som dom är!
Men det kanske är fel?
Men gott är det vilket fall som helst :)
Ha en fin dag vännen♥

Petra sa...

Tack för gratulationen :)
Ja det var inte lite svamp.

Kram

Roffe sa...

När får man komma prov smaka svamp smörgås.Ha en skön dag.kram

Petra sa...

oj så mycket svamp, vad härligt!
Här har vi lingon så det står härliga till! Hade jag kunnat böja mig till marken hade jag säkert kunna plocka en liter på 10 minuter...men nu är det ju det där med att böja på sig som är lite tjorvigt :P
Kram

Ma sa...

Vad med svamp Du har plockat. Det var inte lite Ni hittade...

anniepiie sa...

Åhh va mkt svamp, mums va gott! :D Kram

Mita sa...

Det var ett härligt uttryck,skörda svamp. Det säger egentligen allt..*ler*.. vilken lycka för er,
Kramiz♥

Karpstryparn sa...

Svar: Precis, jag skrev ju aldrig det som dessa extremt dåligt läskunniga idioter påstod att jag hade gjort.

Angående människokött: Ja, de som har ätit människokött anser väl olika.
Fy faan förresten, komma att tänka på en cannibalfilm som heter Cannibal Holocaust nu, uuuusch, jag får en äcklig känsla i halsen. Kramiz

Ninja sa...

Det är makalöst vilket svmpår det är i år......det är bara att skörda :)

ansepanse sa...

uj vad mycket :) men vi fick ju också en hel del innan det var dags att gå hem igen
kramar

Nett sa...

Men vilken lycka, nu har ni väl svamp så det räcker tills nästa säsong ;) Kram

Vicke sa...

härligt med så mycke svamp

Sladdertackan sa...

Nu fick jag veta vad de heter: kruskantarellerna. Jag brukar kalla båda sorterna för trattisar.

Anonym sa...

Jösses vad med godsaker!
:-)

paloma sa...

Oh vad gott! Jag har inte varit ut alls i år och plockat! Men åt varma smörgåsar m. championstuvning i går! Mums! KRAM

Anonym sa...

Nåja, det flesta ska väl ätas
och inte spelas på (Fniss)
:o)

Yvonne Johansson sa...

Kruskantareller? Jag trodde det bara fanns 2 sorters kantareller. Jag får nog ta en sväng ut i skogen jag också. Jag brukar plocka tratt kantareller, men dom kommer ju lite senare. Men det är ju redan september och det verkar vara väldigt tidigt med allting. Det finns otroligt frukt i år. Hörde att västkusten fått rejält med regn, och mer ska det visst komma. Vi får nog bygga en Noaks ark snart. Obs! Läste nu ett tidigare inlägg att man kallar dom gula kantareller för Tratt kantareller. Eller hr jag blandat ihop dom nu. :)

eva sa...

Nu blev man lika sugen som förra året att bege sig ut i skogen och plocka svamp när man ser eran skogsdag. Lite lingon skulle man okså ha plockat.
kramiz

Anonym sa...

Kors vad mycket svamp. Jag skulle aldrig våga, men om man kan så.....
savr: Vi får hoppas att Spacehunters kommer tillbaka på en plats nära oss! :) Kramar på er däruppe.

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...