3 september 2011

Har du vaccinerat dig eller litar du på turen...

Äckliga, små men helt livsfarliga djur!

I måndags var vi och tog tredje TBE-sprutan, så nu är vi skyddade mot TBE, fästingburen hjärnhinneinflammation, i tre år. Därefter måste vi ha en ny spruta vart tredje år...de som är under 60 år behöver bara ta påfyllnadsdosen vart femte år.

Tyvärr finns fortfarande ingenting som skyddar mot Borrelia, som många människor drabbas av och som för en del för med sig ett livslångt lidande.

När vi ändå var på vårdcentralen så passade jag på att ta Twinrix, som skyddar mot hepatit A och B. Det är ju en vaccination som man absolut bör ha när man åker utomlands på semester. Jag har varit slarvig med mig själv och litat på Guds försyn...

Gubben fick minsann också ta en vaccinering till för han var endast vaccinerad med Havrix, som bara skyddar mot hepatit A, så nu ska han ha Engerix-B i tre doser, sen har han också ett fullgott skydd.

Hepatit A kan du smittas av genom mat och dryck...och äter och dricker gör vi ju alla under semestern...eller hur?


23 kommentarer:

Carina Sjölund sa...

Den sprutan har jag inte tagit, nu kanske jag inte kan resa utomlands?
Men vet du, det gör jag ändå :)
Ha en fin dag!
Kramen vännen♥

Siita sa...

God morgon. Jag litar på turen att inget händer. Är ju inte så ofta ute o far heller. Ha det gott. Kram

Sand mellan tårna sa...

Är inte vaccinerad mot dom äckliga små krypen. Finns ju här också och för några år sedan stod det i tidningarna om nån ny farlig fästing som kommit hit men sen har jag inte hört något om det. Har aldrig sett någon här.

Yvonne :-) sa...

Godmorgon!!Bra att ni skyddar er!Jag hittar inte mina extra linser.Har lagt dom på ett bra ställe.Idag har vi sol här,hoppas att den stannar.. Morgonkram!

Camilla sa...

Det är klokt att vaccinera sig.
Kram!

Augusta sa...

Godmorgon,
Håller med om hepatit A och B, dom tog jag för, herregud, 11 år sedan. Dax att ta nya för min dotter blir det.

Trevlig dag, hälsa till Cesare med en kram

Yvonne :-) sa...

Jag har hårda linser,men behöver läsglasögon som jag har överallt.Varför får du inte ha specialtelefon längre ?? Jag ska snart skriva ner hur du ska göra med foton ta det lungt bara jag har inte glömt dej.Kram!

Petra sa...

Tack och lov finns det inga fästingar här...vad jag vet...
Kram

Yvonne Johansson sa...

Här finns det massor med sådana där äckliga kryp. Men trots det är jag inte vaccinerad. När jag har lite mer pengar undanstoppat så ska jag nog för säkerhets skull vaccinera mig. Obs! Tack för tippset. Ska ta en sväng till apoteket senare. Det är jättejobbigt att ha sår i munnen, för det läker inte i första taget. Jag inbillar mig nästan att jag håller på att få en ny tand där, hi hi. Ha det så gott.

4U2 sa...

Jag har vaccinerat mig men minns inte mot vad och när :(

ansepanse sa...

jag har inte vaccinerat mig, här finns inte så mycket men visst finns det och när vi nu har två hundar så kanske man skulle ta och vaccinera sig för att vara på den säkra sidan
kramar

Nett sa...

Ingen vaccinering här ;) Jag lever på hoppet. Hoppas att du får en fin Lördag. Kram

biggan sa...

hmm min kommentar finns inte ens :). jaja, jo jag skrev nåt i stil med, bra man kan vaccenera sig mot mycket, och att det var kanon att den har gps kameran alltså, ha en fin lördag, nu förberedelser för kvällen här, ska ner packa ner och opp på haziendda, massa kramar biggan

Mita sa...

Bra att ni sköter era vaccinationer,många som slarvar med det. Fast det har nog blivit bättre. Speciellt om man bor i fästingtäta områden och vistas mycket ute.
Ha en fin,fin lördag..
Kramiz♥

Anonym sa...

Hejsan,,jag är vaxinerad,ska ta 3:e sprutan snart..Kul att du gillar mina bilder..Ha nu en slön dag vid havet.Kram.

Anonym sa...

Fästingar är HELT onödiga och äckliga små kryp!

Vi har bara havrix. När vi funderade på att komplettera till twinrix så tittade sköterskan på oss och sa att:
- Det är lite för dom som utsätter sig för sex 'n drogs 'n rock'nroll...
:-)
Jag hade tänkt komplettera med tanke på eventuella (gud förbjude!) skador med mycket boldsvite. Men vi lät bli.

Ma sa...

Fästingvaccinerad har jag blivit. Jag tog min fjärde spruta i början på sommaren. Men den Twinrix sprutan har jag icke tagit vad jag vet. (Fick flera vacciniationer när jag jobbade i vården som jag inte minns vad det var) Får nog försöka ta reda på bättre vad jag är vaccinerad mot och icke...

Anonym sa...

Vi har mycket att fylla på nu. Det är en del vaccinationer som sjunger på sista versen nu! Det är bäst att tänka efter före- KRAM

eva sa...

De e bra att förebygga för man vet aldrig. önskar dig med en fin helg vännen.
kramiz

Ninja sa...

Äter just nu penicillin och har tagit borreliatest men det kan ju vara något annat också får svar i veckan.....

Ellis sa...

Hej!
Twinrix har jag tagit, så det är lugnt men inte den andra!
Hoppas ni har haft en trevlig dag ute vid kusten!
Kram Elenor

Anonym sa...

jaag ska helst inte ta några levande vacciner eftersom det kan trigga igång min sjukdom.. jag vet i nte om fästingspruutan består av levande vaccin. inte läst på
kram

vickan sa...

Hepatit A och B är jag vaccinerad mot. Passade på att vaccinera upp hela familjen när vi åkte till Thailand förut men TBE är jag inte vaccinerad mot. Mest för att vi inte har så mycket TBE här uppe i landet i kombination med att jag i princip aldrig är ute i skog och mark och om jag är det så är det typ i eljuspår.

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...