14 december 2012

Vad är viktigast med julen för dig...

Är det alla julklappar, som tenderar att bli dyrare och dyrare för varje år...
eller är det all den goda, feta julmaten...
eller är det möjligheten till gemenskap...
För mig är det absolut det, det finns inget viktigare än barn, barnbarn och vänner, att få den lilla extratiden för att kunna umgås med gott samvete utan att känna pressen över sig att så mycket ska hinnas med...Så i år är det en fantastiskt fin, lång jul, en jul med härlig gemenskap!!!!

30 kommentarer:

Siita sa...

God morgon. Gemenskapen med barn o barnbarn står högst upp. Sen lite god mat på det. Det är julen för mej. Kramar

Petra sa...

Helt klart gemenskapen, maten är jag inte noga med.
Fast det är klart att man ändå irrar runt för att köpa massa julklappar till dom små ;)

Kram

Helen sa...

Att vara tillsammans med barn o barnbarn för en dag. Skinkan, Jansson och en vörtbrödsmacka med edamerost räcker för mej. Vi köper inga dyra klappar och bara till barnen. :)

Gomorronkram

Helen sa...

Att vara tillsammans med barn och barnbarn, äta skinka, Jansson och vörtbröd med edamerost. Vi firar julafton på juldagen tack vare omständigheter så aftonen är lugn och skön för mej. Och inga dyra julklappar! :)

Morronkram

Helen sa...

Oooops sorry! :D Såg inte den första kom med..

Znogge sa...

Det viktigaste är absolut att få vara tillsammans med nära och kära. Allt annat kommer i andra hand. Därför känns det tomt att två av barnen är utomlands denna jul...

Ha en fin fredag!
kram

Anonym sa...

go morron!

Jag äe anti till alla storhelger, och föredrar lugn och ro.
Speciellt inför jul är många så hysteriska.

Jag föredrar god mat, och en bra bok framför att umgås med folk dessa helger

kram

Yvonne ♥ sa...

Godmorgon!Gemenskapen är viktig!! Vi har fått bra med snö! och kallt har vi också. Morgonkram!

Kristina sa...

God morgon Mona! Vi har skippat allt med dyra julklappar men nu har vi 3 barnbarn och dom får naturligtvis men vi andra ger inte varandra längre. Min systerdotters lilla Lea 10 mån och mina killar får så klart + nån liten julklapp till våra barn köps in men inte som förr. Vi har knytkalas sen några år tillbaka så det inte bir som på farfars tid sen tog mamma och pappa över traditionen att själva stå för allt rörande julen. Vi tycker att alla bidrar med en del. I år ska vi fira julafton hos min systerdotter som skickat ut mail vad var och tar med sig till julbordet och Juldagen är vi hos min syster tillsammans med pappa 96 år och kära faster Inga mycket PIGG 93 åring. Vi träffas äter gott men inget överflöd som förr. Så mycket lättare för alla. Trivselfaktorn är viktig Naturligt vis kommer tomten som han gjort i alla år och samma skepnad som när jag var barn...att hans kläder håller än är en gåta, älskar julen för att vi träffas och har mysigt...

Anonym sa...

Mors,,Inga klappar eller mat kan ersätta,,Gemenskapen,så där är vi av samma åsikt..Som barn var det annorlunda...
Ögon o näsa rinner fortfarande,sen har det tillkommit nysningar,många...
Haé Kram.

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Personligen så tycker jag julen har blivit stressig. Man ska jobba och sliter häcken av sig för att allt ska gå runt.

Maten tycker jag är god och får man en lott innehållande nån miljon eller så så kan den ju bli ännu mer lyckad :)

Margit sa...

Att "pussla ihp"med både Lasses och mina barn med familjer...att vara tillsammans..och JULMATEN..visst är det speciellt...
Kram!!!!

Ellis sa...

Hej!
Att få umgås med nära och kära är det viktiga! Klappar behöver inte vara dyra utan kan vara nog så fina ändå! Lagomt med julmat är aldrig fel! Nu har vi dessutom mängder med så snö det blir en vit jul, jippie! =)
Ha en fin fredag!
Kram Elenor

Anonym sa...

Att få samla barn och barnbarn, nära och kära det är en fin jul för mej. Barnbarnen är så många nu så vi har dragit in lite på klapparna, men något blir det ju ialla fall. Sill skinka revbenspjäll och Jansson sen är jag nöjd.Tyvärr så är jag en sjusovare så någon julotta blir det inte för min del, får fixa juldagsfrukost till dom som orkat ge sig iväg till kyrkan. Kram Nenne

paloma sa...

Det bästa med julen är att vi får vara tillsamans! Umgås se på tv och spela spel och äta gott! vi är alltid hemma hos oss jag mamma och min bror! jag och mamma brukar stå för allt och göra maten i dagar innan! Lillan glad och förväntansfull mest för klapparna! LITE köttbullar äter hon och omeletten! Själv gillar jag sillen mest! KRAM

wiper sa...

Vilket fint klipp och sång. Vad fint det är där. Fast jag älkar snö så jag vill vara här just nu ;) men en annan gång så hade det inte suttit fel.

Det viktigaste för mig är gemenskapen och att äta gott och bara mysa. Jag har inga barnbarn men en son och skall umgås med honom i jul och det känns toppen. Fin bild.

Ha en skön fredag
kramar

Nett sa...

För mig är det absolut gemenskapen runt julbordet, där man sitter och pratar och myser tillsammans :) Kram

Gunilla sa...

Jag tycker julen är avslut på året, och innebär oftast några dagar ledigt. umgås med nära o kära, julskinka, grandoft,

Julklappar är inte nått jag ser som viktigt, men, det skulle väl saknas om man tog bort det helt..

Ama de casa sa...

Julklappar har vi inga, men dom andra två är viktiga :-)

ansepanse sa...

nej, julklapparna är inte så viktiga, inte heller maten och den nedersta biten blir det ju ingenting av, det känner du ju till
bamsekramar

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Hej!
För mig är det viktigast att vara frisk.Och att umgås med familjen,barnen och barnbarn,
God mat,och julklappar kommer sist.Men det är till för barnen.
Kram,Inger

Gilla sa...

Så bra du har det som har släkten omkring dig. Min familj bor ju i Stockholm nästan varenda en.

Sv: Som jag har letat!!!!

Kram/Gilla

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Eftersom jag själv inte firar jul, så får jag nog allt säga gemenskap - i den lilla skaran :)

syren sa...

För mig är det att vara tillsammans med barn barnbarn en dag eller två.Julmat blir det trost att jag själv inte äter av allt.Enbart barnbarn får julklappar.kram

Ingrid sa...

Ledigheten, lugnet och gemenskapen är det bästa!! Stressar inte och har inga måsten, bara det jag VILL. Ibland vill jag mycket, ibland lite mindre. Ork och lust avgör. Med Julmaten hjälps vi åt, inga dyra klappar men omtänksamma.
Vi vuxna lottar de små får så klart.

Ma sa...

Jag tror faktiskt att det är den extra ledigheten man får så att man hinner med att träffas. Ibland kan det faktiskt vara svårt att få till det. Då alla är upptagna med allt...

Veiken sa...

Maten är inte alls viktig, inte heller julklapparna, men gemenskap kan jag inte vara utan! Kramar

starling sa...

Familj och släkt är viktigast. Men jag älskar att slå in julklappar och ge bort dom. När vi hade julen för något år sedan så sa jag att jag ville ha en sån där julklappshög som när alla barn var små. Jag ville att alla skulle önska sig stora saker. Syskonsonen önskade sig pengar och då sa jag att han inte fick komma, hehe.
Jag var så "barnslig" att jag slog in allt i större kartonger än vad jag behövde och sen papper på det. Min mamma gjorde likadant.
Det var kul men galet.
Sv; jag tycker det verkar konstigt att man ska tvingas gå från jobbet för att man är sjukskriven. Men jag tänker inte ge mig utan kamp. Och jag kommer inte säga upp mig själv om dom tror det.
kramar =)

Unknown sa...

För mig handlat julen enbart om att få vara med dem man älskar. När September blir större, blir det nog änden att få ser längtan och glädjen över julen i hennes ögon <3

attis sa...

Gomorron Mona. Gemenskapen är viktigast tycker jag. Att få vara med nära och kära. Kramiz

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...