9 december 2012

Soligt men...KALLT!

  
 Jodå, solen sken från en klarblå himmel även under lördagens gammaldags jultorg i Uddevalla. Den stora, numera konstgjorda granen tronade högt där mitt på torget...fast nog tycker jag att det åtminstone ska vara en riktig gran på ett gammaldags jultorg!
 Det var inte heller så mycket gammaldags saker att inhandla, utan mer av det moderna slaget...sådana här halsdukar såg jag på flera ställen! Likadana som vännen Gilla har gjort och sålt under hösten.


 Tomtar fanns det gott om, men vi hade med oss alldeles egna tomtar, här barnbarnet Tobbe med sin morbror Albin.

Så fann vi Eva och hennes stånd för ekologiska varor, som ju i alla fall kan benämnas gammaldags och genuint. Eva är kollegan som sadlade om och öppnade affären Ekologisk Handel i Uddevalla.

Detta var enda stället som jag handlade på igår, fina grejer. Gott hembakat bröd, pepparkakor och lite godis.   


En annan riktigt äkta , gammaldags grej var tunnorna med ELD där vi kunde värma oss, för det var kallt, mycket kallt, men väldigt mycket folk på torget. Jag har nog aldrig sett så mycket folk på jultorget förr.



28 kommentarer:

Yvonne :-) sa...

Godmorgon vännen! Ser att du har varit ute på marknaden ..Jag menar att du har kollat julmaknaden Ha en bra dag! Kram!

Yvonne sa...

Himlen här ser inte för kul ut!Den förebådar inget gott!! När det kommer till er så har den släppt ner det mesta hos oss.Kram!

Gunilla sa...

ser ut som ni haft trevligt !!

Siita sa...

Morning. Hade glömt ta med mössan igår så jag fick köpa en ny. Frös om öronen. Duktig som jag var så tog jag med nya batterier, men glömde kolla minneskortet. I Nora hade dom stånden inne på gårdarna som det var förr. Ett stånd sålde julgranar, han som stod där var klädd till tomte. Kram

Anonym sa...

Hej,,Kallt,men ändå så hade du/ni en fin dag..trots att du inte handlade så mycket,eldtunnorna var väl välbesökta,kan jag tro..
Ja jädrar vilket ös det var i går kväll,,2,5 timmar höll dom på..Haé Kram.

Anonym sa...

Det kan säkert vara trevligt att gå på olika slags marknader. Men jag gillar inte när det blir mycket folk.

Soligt, men -14 i Stockholm idag. Så jag sticker inte näsan utanför dörren.

Ha en bra dag
kram

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Jag blev sugen på att åka dit! :P

Unknown sa...

Mysigt! :)

Gilla sa...

Ni hade en fin marknad också vad jag kan se. Men en gran SKA vara riktig. Inte klokt att ta en konstgjord ute på torget. Jag kan acceptera en konstig gran inomhos på ett köpcentrum. För där kan man sällan ta in en riktig.

Sån tur hon har haft som har fått fram alla de fina färgerna i halsdukarna. Så många förger att välja bland har inte min affär, där jag köper mitt garn. Såg du priset?
sv: En julmarknad ska ha gammaldagsr inslag tycker jag också. Därför älskar vi Fredriksdal.

Kram/Gilla

Aurora sa...

Kalla tår hör Julmarknader till. Kram

Carina Sjölund sa...

Mysigt med marknader!
Men lite kyla får man nog tåla :)
Kramen♥

ansepanse sa...

det är inte dåligt det att ha med sig egna tomtar till julmarknaden :)
kramar

Znogge sa...

Känner mer och mer att jag verkligen vill gå på julmarknad! Så mysigt. Snöstorm här i dag dock...

Kram

Nett sa...

Vilken härlig dag på julmarknaden ni fick :) Trevlig andre advent till dig! Kram

wiper sa...

Tråkigt att det inte var en riktig gran. Vår torggran har blivit utnämnd till den fulaste ;)

Härligt med ett stånd där det finns gammaldags saker och ekologiskt. Tunnorna med eld var säkert väldigt stämningsfullt. Fin bild på barnbarn och morbror

Ha en skön andra advent
kramar

Inger Rozèn_Chintoh sa...

hej!
Här vare 14 grader kallt och soligt.Nej jag går inte heller ut.Vänl.Inger

Mita sa...

Det är såååå mysigt med julmarknader.Synd bara med kylan. Jag fryser jättelätt om fingrarna och sen kommer värken i lederna. Svårt då att plocka med plånboken när man ska handla,ofta får jag be gubben ta hand om det,hehe...
Nog borde dom kunnat ha en stor fin riktig gran, det ger lite mer känsla tycker jag.
Mysigt med eldtunnorna,kan tänka mig att dom var välbesökta.
Kramen och ha en fin dag♥

Veiken sa...

Julmaknader ska vara i värmen, lite svårlöst förstås! Kul att Gillas sjalar är så inne nu! Vad kostade dom på marknaden?? ;) Kram

Kina sa...

Heeeej där! Kikar in och önskar en trevlig 2:a advent! Har varit inne och kollat till dig men inte skrivit något, har haft en släng av dator-/bloggutbrändhet, hehe. Nu börjar dock suget komma tillbaka!

Kram Kina

Ma sa...

Fint med julmarknad. Jag var på julmarknad i min stad idag istället. Fast jag hittade inget att handla där. Men jag tror inte att jag var på humör att handla något idag egentligen...

Ama de casa sa...

Härligt med finväder i alla fall och riktiga brasor så man inte behöver anstränga sig med egna åkarbrasor ;-)

Anonym sa...

Vi brukar åka och köpa julklappar några dagar innan jul och då också besöka julmarknaden på torget i Nyköping. Ha det bra !

paloma sa...

Det är så mysigt med julmarknader! Trist bara man är helt djupfryst då man kommer hem! Men skönt om man hittar eld kärlet där ni hittade! Kram

Ingrid sa...

Ger extra jul känsla med dessa julmarknader

starling sa...

Det var längesedan jag var på en julmarknad. Nu är det väl slut på det?
Jag visste inte ens att det fanns så stora konstgjorda granar.
kram =)

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Hej o hå!
Nä ingen rolig dag.Jag är sjuk.Men här vare fina bilder i varje fall.
Hälsn.Från Pepparkakslandet!Inger

eva sa...

Vilken fin dag på marknaden ni fick. Här har det varit -27 grader som kallast i helgen men på söndagens julmarknad blev det varmare och solen sken så det var riktigt fint med all den gnistrande snön.
kramiz

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Julmarknader är roligt att gå på.

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...