27 december 2012

Annandag jul, julens sista dag...

 Vid halv tio på annandagen åkte vi från Hällevadsholm med två fullastade bilar.

Christian körde en bil och Bosse den andra. Vi hade jättetur med väglaget, helt rena vägar, hela de 22 milen upp till Ski i Norge.  

 Väl framme möttes vi av den underbara lukten av ribbe och dotter Werona i köket
tillsammans med hennes Espen, som denna dagen också hade kökstjänst.

 En koncentrerad Werona skär upp den underbara ribben
som var helt perfekt, med den fina knapriga ytan.

 Ribben läggs först på det stora fatet
sen kommer korven och medisterkakorna.

Vackert dukat med den underbart fina servicen som Espens mamma har målat.

Tänk ett sånt jobb hon gjort, Jorun, allt är handmålat...en hel service för tolv personer med både mattallrikar och assietter och alla karotter och uppläggningsfat! Ett helt fantastiskt fint arbete...

 Här läggs mandelpotatisen upp och det är dags för alla att sätta sig till bords.

 Här sitter barnbarnet Michelle tillsammans med pojkvännen Simen.
Werona och hennes bror Johnny.

 Tre barnbarn var med från Sverige, här sitter Tobbe

medan Eliza sträcker ut sig på soffan. Barnbarnet Teo var också med, men han ville inte vara med på bild.  

 Mitt fyrbenta barnbarn ville i alla fall vara med på bild och Chicko poserade faktiskt riktigt fint!

 En jättefin dag med ett härligt norskt julbord! Tack Werona och Espen för denna dag!

Vi var tillbaka i Sverige strax efter nio på kvällen och jag var så himla trött, fast jag inte gjort någonting...Denna julen har jag blivit riktigt bortskämd av mina barn! Tack alla härliga, duktiga barn! 





21 kommentarer:

Anonym sa...

Här har julen varit lugn och stillsam. Snön håller på att smälta bort då det är mildväder och har regnat. Ha det bra !

Anonym sa...

Ni verkar ha haft en jättetrevlig jul
Jag ska inte klaga på min.

Väntar på att det ska bli ljust ute så jag ser var jag går. +2 och det verkar vara snorhalt ute

kram

helen sa...

Vilken underbar helg du haft trots det tuffa programmet. Och vilken vacker servis! Hoppas du får några dagar ledigt nu. Kram <3

Siita sa...

God morgon. Ser sååå gott ut. Här är det just nu -0.9 grader. Vill inte ha regn för ska till fotvården idag o till Frövi o ha lilla julafton där i morgon. Kram

Anonym sa...

Mors,,God mat och mycket julfirande tar på krafterna,,så inte konstigt om du stupade i säng när allt var över..Men din julhelg har varit jättefin tror jag mig förstå,,Haé Kramen.

Yvonne ♥ sa...

Godmorgon!Så bra att du har blivet bortskämd av dina barn,det behöver du!!Du får vänta och spela tills du blir pensionär.Ipaden är bra för där kan man få det i stor stil.Jag vet att hörnen försvinner av egen erfarenhet :) ...Ha en bra dag! Morgonkram!

Gunilla sa...

Oj, många mil blev det på annandagen..men ser ut som ni ätit gott och haft trevligt !

Znogge sa...

Åh, så gott det såg ut! Man blir hungrig bara av att läsa...

Kram

Gilla sa...

Då har ni fått äta och dricka ordentligt den här julen på flera ställen. Kul att få träffa familjen, trots att den bor på så skilda platser.

Sv: Så du ska jobba idag igen. Hoppas att du får lite mera ledighet till Nya året.

Kram/Gilla

ansepanse sa...

du var verkligen värd att bli bortskämd och inte göra någonting, du som jobbat och varit SÅ trött med jouren och allt
vilken underbar servis och vilket jobb
Chicko är så söt
kramar

ansepanse sa...

förresten, kan du skriva kommentar inne hos snawitz och säga att jag inte kan kommentera där eftersom den fliken som jag använde förut har försvunnit, det är tråkigt
kramar

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Vad skönt att ni hade rena vägar upp - hoppas att det är likadant på vägen ner! :)

Mita sa...

Ja det är dig väl unnat att bli bortskämd och få sätta dig vid dukat bord. Massor av god mat, och porslinet är verkligen underbart vackert målat, vilket jobb**
Det blir i alla fall en kort arbets vecka för dom som jobbar,snart helg igen..
Kram vännen♥♥

Veiken sa...

Rena vägar är super när man ska ge sig ut på vintern... Ribbe är mumsigt.....det är suveränt med barn som skämmer bort sina föräldrar. Tur att dom finns! Kramar

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Hej Mona!
Kul med norskt julbord.Verkligen annorlunda!
Själv var vi lite lagom.Efter sjukan och inga gäster blev det inte som det skulle!
Nå,vi går mot våren vart fall.
Kram,Inger

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Härligt att slippa göra all mat själv. God mat blev det ju också.

Ett Riktigt Gott Nytt År önskar jag er!

Anonym sa...

Vilken tur ni hade, det finns inget värre än att åka på isiga vägar är det sen mycket trafik så blir det jättejobbigt. Själv undviker jag att köra när det är halt och moddigt, då överlåter jag ratten till Sören. Å vad det såg gott ut med ribben och att sedan få äta på dessa vackra tallrikar gör ju det hela ännu bättre. Själv fick jag en stor flaska hostmedicin med morfin av min läkare så nu var det väl själva sjutton om det inte skall bli lite fart på tanten. Det är inte illa att ha en alldeles egen flaska att smutta ur på nyårsafton. Hoppas du och Bosse får något godare att dricka till tolvslaget. Kramtill er båda från oss. Nenne

Maria sa...

Det ser riktigt mumsigt ut, ni ser ut att ha haft en finfin jul.
Kramen

Ellis sa...

Hej!
Underbart att få fira julen tillsammans med alla barnen! =)
Hoppas det har gått bra att jobba idag!
Kram Elenor

eva sa...

Vad mycket ni han med och så mycket god mat. Vilken fin handmålad servis och visst e de trivsamt att få träffa alla nära och kära under julen:)
kramiz

starling sa...

Vad goda ribbsen ser ut.
Vilka underbara målningar på tallrikarna. Vilket lyx att ha en sådan servis.
kramar =)

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...