12 april 2011

Höga höjder i Paris!

Nere i Sacre Cours krypta var det okay att fotografera och där fanns det mycket att se!  
Det tog en stund att se allt vacker där nere och att läsa på alla tavlor.  
Efter rundturen i kryptan så var det dags att börja uppstigningen...  
trappstegen upp till kupolen i Sacre Cour var jobbiga...de var dubbelt så höga som de i Notre Dame.  
Trappan upp var också mycket smal, så det är inget att rekommendera för dem som lider av klaustrofobi...men vi fick belöning för mödan!  
Vilken utsikt! Här ligger verkligen Paris för våra fötter!  
Högst upp fanns det monterade kikare så vi riktigt kunde få beskåda Paris! Detta är Paris näst högsta utsiktsplats! 
Väl nere tog vi en tur runt i omgivningen och hittade detta ställe...Hit hade vi ju velat gå en kväll, men det fanns dessvärre inte tid för det...

Vid lunchtid besökte vi konstnärstorget och förstod direkt varför det kallas så...  
Här satt konstnärer runt hela torget och det rådde en febril aktivitet överallt! Fast vi började bli lite trötta så vi hittade en härlig plats i solen, där vi intog vår lördagslunch.  
I morgon skall ni få följa med en tur utmed Seine på vår väg mot Paris paradgata, Champs Elysées.


29 kommentarer:

Roffe sa...

Godmorgon.Vilka fina bilder du har tagit från paris.jag tro att det är så för biggan med.men för dom andra är som förr.vet inte vad det är för fel.ha en skön dag.kram

biggan sa...

vilka härliga bilder. men jag undrar om jag vågat gå opp, även om jag kunnat gå opp där, höjdskräcken, men vilken utsikt. förstår med varför det kallas för konstnärstorget. något för viktoria.
ja det ska bli så kul, ungarna pratar mycket om den veckan. kram biggan

Hebbe sa...

Mors,,säga vad man vill,men Paris verkar vara en stad där det alltid finns något att se,för alla..
Ha Fågelsundet är en fin gammal fiskeby,,det är 25-30 år sen jag sist var där..Bättre tur en annan gång..Haé Kram.

Jenfan75 sa...

Men vad härligt det ser ut=) och vilken utsikt=)

Unknown sa...

Fina bilder från Paris! Men inga sådana höjder för mig, del. Funder redan nu på hur jag ska ta mig över den cirka 30 meter höga bro, som jag måste passera när jag tar en runda runt Vättern i dag he he... En lagom dagsutflykt på drygt 30 mil.
Ha en fin dag! Kram/SA

Yvonne :-) sa...

Morn! Du "gjorde" verkligen Paris!ja det är tråkigt att ni inte kan komma ,men om det blir ändring så vet du att jag blir jätteglad! Morgonkram!

Anonym sa...

Underbar stad, vilken upplevelse....Vill fara dit! Vilken söt dotter du har, roligt att fara tillsammans på en sådan resa! Bettan!

Bitte sa...

Hej vännen :) Finns bara ett ord,underbart!Ha en skön dag nu,massa kramar :)

Stattinskan sa...

Haha, jag fick svindel bara av att titta på bilden :-) ... men gränslöst vackert var det :-)

Petra sa...

Jag får sånna semestertankar så fort jag är in på din blogg. Vill så gärna åka iväg och göra någonting!
Kram

Gilla sa...

Tack för titten hos mej. Kul att du tyckte om mina vårbilder.

Ta det bara lugnt och stressa inte för mycket.

Kram/Gilla

Gunilla sa...

Vilken strapats, ni ser verkligen ut att ha fått ut mycket av den weekenden !!

Anonym sa...

Aaahhh! Min favvokyrka igen :-)
Härligt väder hade ni också - fantastiskt fina bilder!

Ellis sa...

Ni har verkligen motionerat era ben på resan! =)
Härliga bilder från toppen! =)
Kram Elenor

Nillas Trädgård sa...

Visst är det en maffig bild där Eifeltornet sticker upp LÅNGT över alla andra byggnader.
Vi försökte få biljetter till en kväll på Molin Rouge när vi var där, men just den kvällen var det fullt.
Hade nog varit en upplevelse annars :-)

ansepanse sa...

där vågade jag mig aldrig upp :) höjdrädd som jag är
vilka härliga bilder du visar
kramar

Erika(jyringen) sa...

vill oxå så gärna åka till paris :(
sv.och tack jag försöker verkligen att bli frisk :)

Margit sa...

Oj!!! Vulka höjder du varit på...och så vackar bilder!!!!
Trevligt att vara ute och resa..och titta på nya grejer och platser!!!!
Kram!!!!

Nett sa...

Härliga bilder :) Jag har en hel del gamla bilder från Paris med :) Som ex eiffeltornet och utsikten ut mot Paris samt Moulin Rouge :) Kram

Emma sa...

Förkylningen tycks båda ha undkommit trots allt :)
Fina bilder :)
Kram

Siita sa...

Härliga bilder. Min svindel hindrar mej att gå upp så där. Kram

Ninja sa...

Det låter underbart med ett konstnärstorg.....särskilt som det är det jag ska ägna mig åt den närmaste framtiden. Konst och keramik.

Anonym sa...

Vilka höjdarbilder du har fått! Hur orkade du gå hela vägen upp?
Jag har missat det, men det får nog bli nästa gång - om jag orkar! Kram

syren sa...

Känns som jag var i Paris när jag ser dina bilder! Gå upp så långt hade tagit lång tid för mig,men jag hade inte gett upp trots höjdrädsla. kram

eva sa...

Vilken underbar utsikt och ser riktigt mysigt ut på torget bland alla konstnärer:)
kramiz

Petra sa...

Får nog försöka ta mej dit nångång. Jag låg i mammas mage sist jag var i Paris, så jag minns inte så mycket ;)

Kram

vickan sa...

Åh känner igen alla vackra vyer från vår Paris resa och vi åkte också på floden Senine. ser fram emot att se de bilderna sen.
Här hemma har dock allt varit ett rent kaos de senaste dagarna. Men nu är allting lugnt igen.

Roffe sa...

Godmorgon i stugan.Precis nör jag skulle kolla kommentarerna kom du in.har alldrig hänt innan,att någon kom in samtidigt.Ha en skön dag på jobbet.kram

Anonym sa...

WOW alltså!
Men var det inte dyrt i Paris?!
:(
Vem är den vackra fotomodellen på Dina bilder?!
:)
Ha en fin dag!
Kram
Stevie

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...