6 april 2011

Efter en rejäl frukost var vi klara för att inta Notre Dame.  
Det var överväldigande att träda in här och känna hur man på något sätt flyttades bakåt i tiden... 
Så mycket vackert att se...och vi fick fotografera, men utan blixt...fast dessa vackra fönster och alla ljus kunde ju ändå inte tagits med blixt...  
Det är enormt stort och det känns att det är en särskild stämning här inne, människorna blir mer dämpade...  
Vi passade på att tända ljus för våra kära som inte längre finns med oss och lät våra tankar gå till dem en stund.  
Vi gick vidare in på muséet där det fanns mycket gammalt bevarat. Bl.a denna lärjungekåpa från 1200-talet.  
Även på muséet fanns dessa underbara, blyinfattade fönster med vackra målningar.  
Sen var det dags för en välbehövlig fika innan vi skulle börja klättringen upp till klockan i Notre Dame...Det ska ni få se i morgondagens inlägg.



27 kommentarer:

biggan sa...

roligt att få se detta. SER PÅ SPÄNNING ATT FÅ SE MORGONDAGEN MED, KRAM BIGGAN

Petra sa...

God Morgon!
Kul att få sett detta :)

Kram

Anonym sa...

Mors,Pampigt,vackra fönster..
Ja fy för den lede,så mycket snö dom har kvar,en 1/2 meter på många ställen,,men nu med pumpen så är det ingen fara,,vi får se framöver hur vi ska lösa problemet framöver. Haé Kram.

Yvonne :-) sa...

Morn! Vilka fantastiska fönster!!!ja det var en festlig avslutning.Alla var nöjda med kursen.Här är det grått och kallt idag.Ha en bra dag! Kram!

Carina Sjölund sa...

Roligt att få se lite bilder!
Fönterna var verkligen vackra :)
Ha en fin dag!
Kramen♥

Petra sa...

Otroligt fint!
Jag måste ju ta mig dit nångång, så är det bara! Kram

Camilla sa...

Vilken resa!
Å,vad jag skulle vilja åka dit.
Kram på dig!

Gilla sa...

Vilka minnen ditt inlägg ger mej. Vi var där också, när vi var i Paris. Det finns ju SÅ mycket att se i den stan.

Svar: Så mycket har jag inte tänkt att det skulle likna Paris i lilla Landskrona. Men fint var det i alla fall.

Äter du surströmming? Det är ju sill också.
Kram/Gilla

eva sa...

Åh vad vackert och vilken stämning de magnifika fönstren ger:)
kramiz

Anonym sa...

Det är en pampig kyrka, men min favorit är fortfarande Sacre Couer - utifrån i alla fall :-)

Nett sa...

Vilken härlig resa och många bilder du bjuder på. Kram

Ellis sa...

Det blev rätt så bra kort inne även utan blixt, ibland bli det faktiskt bättre utan än med i kyrkor! =)
Ska bli spännande att se klättringen! =)
Kram Elenor

ansepanse sa...

mm, det är SÅ vackert därinne, jag köpte ett radband där, men jag den försvann i en flytt och jag har ofta tänkt på den
kramar

Mita sa...

Underbara fönster,och vilka himmelska färger. Det blir en speciell stämning när man flyttas bakåt i tiden. Ser fram mot morgondagens bilder,
Kram vännen!

Gunilla sa...

FIna bilder, mycket vackra byggnader finns det där !

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Ååååå, vad vackert. Svårt att se sig mätt på detta kan jag förstå. Vilkeet mysigt fikaställe ni hittat också. Härligt ....

Glimz sa...

Oooooooooooooj vad vackert, tack för att du berättar och delar med dig :)
Sv; Han är en sån goding den lille mannen :D
Storkram

Roffe sa...

Vilka fina bilder du tagit.Nu blogga jag båda bloggarna.mina annonser gör utslag på blogg.se hitthills tjänat 200kr + 2uppdrag i blogvertister tjänat 160kr.Den nya bloggen har jag REKORD läsare efter 3dagar 1300besök och 10000 sidovisningar då får jag 100kr. 1 unik sidv/1öre.ha en skön kväll.kram

Bli inte miljonär,men lite förmödan skada inte

Siita sa...

Så härlig det är där inne, Har hört att det är många trappsteg till klockan. Kram

Roffe sa...

Listorna är inte allt,men skoj om man går förbi Toppbloggarna.
På 4 dagar,bloggportalen 1687 besökare.
Nu rullar pengarna in på nya bloggen.
I e.m haft soligt och solat på balkongen.ha en skön kväll.kram

biggan sa...

vart ingen lista i dag, bosse winberg var där som gäst, han upptog hela programmet, ja så kan det gå, kram biggan

biggan sa...

ja så var det säkerligen, så det får bli ett nytt tag nästa vecka, tack för hjälpen denna veka i alla fall kramar biggan

Anonym sa...

Fönstren är så oerhört vackra. Man kan njuta av dom en lååång stund när man är där! Kram

vickan sa...

Vi har också varit i den där kyrkan och som du säger. Den är verkligen vacker. Min man och barnen klättrade upp i tornet men jag är höjdrädd så jag stannade snällt kvar på ett fik i närheten och njöt av ensamheten en stund.

irja, sa...

Hej i natten,
Underbara och trevliga bilder du delar av dig till oss från din vår vistelse i PARIS,ser fram emot med spänning vad du ska bjuda oss idag ,,,, ha det underbart vännen på din resa, och njut av tillvaron...
Fånga dagen,,
KRAM IA.

kaffehörnan sa...

Man tackar, så underbart
Man hade nog ångrat sig om man ej varit där
Så fint leende du har
kram

Anonym sa...

Jag Älskaaaaar gamla byggnader!
Notre Dame var under restaurering då vi var där 1991 eller 1992!
:(

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...