8 april 2011

Förra fredagen var vi på Louvren i Paris!

Efter Notre Dame var turen kommen att besöka Louvren.  
Ingången är i denna glaskupol. Vi hade ju en makalös tur, för normalt stänger de 18, men just på fredagar är det öppet till 22.00.
Vi började med en välbehövlig lunch och laddade batterierna en stund innan vi intog översta våningen.  
Så mycket att se...underbara konstverk med både kända och mer okända konstnärer.  
En del verk var enormt stora och måste ha tagit lång tid att göra.
Stora var också salarna vi gick igenom och vi var glada att vi hade lite tid på oss.  
Mona-Lisa hängde på en helt annan våning och i en annan vinkel av det jättestora Louvren.  
Det sägs att det är denna man som suttit modell för Mona-Lisa...och visst finns det stora likheter här.  
Vi passerade en annan våning, med helt underbara möbler...Skrivbordet som ni ser här skulle jag gärna haft...det var så vackert!

Innan det stängde så hann vi med att besöka avdelningen för de stora fina skulpturerna, den finns längst ner i glaskupolen.  
Så mycket vackert att se, helt fantastiska verk!
Trötta, men långt ifrån mättade kom vi ut från det underbara Louvren strax före de stängde...Sen var det dags för sängen för att ladda batterierna före lördagens utflykter. Min Parisresa fortsätter på måndag...Nu i helgen tar vi en breake för den svenska våren!


25 kommentarer:

Anonym sa...

Mors,,detta måste vara ett fantastiskt museum,,mycket att titta förstår jag..Ja dom fick bukt med vattnet straxt innan jag körde ner mot Uppsala,,jädrar vad det blåste,,träd låg över vägarna lite var stans hörde jag på radion,jag klarade mig,,nu har solen kikat fram,lite svagt.Haé Kram.

Yvonne :-) sa...

Blev du inte trött i benen så mycket som ni fick gå?? Jag förinställer mitt inlägg,så slipper jag att jäkta! Kram!

MICKAN sa...

Det är verkligen mäktigt! Ahh ... nu förstår jag. Jag kan inte ha länkningen som goooooooooglekkonto för att jag har inte aktiverat min profil eller gjort iordnning den.

Roffe sa...

Godmorgon.Vilka fina bilder du tagit,jag skulle tagit många bilder med,nu när man kan radera dom som bli dåliga.förr fick man ta dom man ville ha.inte klokt vad tiden ta vägen med digitala världen.ha en skön fredag.kram

Petra sa...

God Morgon!
helt underbart verkar det. Nått man skulle se kanske..?..
Hoppas att ni får en bra vårhelg :)

Kram

Petra sa...

Åh jag blir bara mer och mer avundsjuk!
Hur länge blir ni i paris?

Ellis sa...

Vad mycket fint ni har sett, bra bilder blev det där inne och ute också! =)
Vi har strålande solsken och det var 2 grader när jag cyklade iväg imorse! =)
Ha en fin fredag!
Kram Elenor

Anonym sa...

Hejsan! Det verkar som ni fått se mycket spännande. jag såg en orm en snok igår när jag var på promenad. Ha en fin dag nu !

eva sa...

Vilket givande jobb att vara kontaktperson åt kvinnosjouren och försöka påverka dem på bästa sätt.
Vilka underbara konstverk och visst var de en avbild av Mona Lisa:)
Önskar er en mysig helg i vårsolen:)
kramiz

Glimz sa...

Underbar du är som delar med dig av din resa & dina bilder =) Vilken fantastisk byggnad och vad med konstverk! Det känns som om jag måste ta mig en sväng dit.
Sv; Har du bockat i rutan; Kom ihåg mig. Ibland faller den bocken bort & då blir det så där knasigt.
Kram o en underbar dag till dig!

biggan sa...

vad härligt, vilka tavlor helt enorma ju, ja man kan ju undra, var mona lisa man eller inte? ja jag hoppas du har rätt, svinigt kallt nu, både ute och inne, dom har glömt fylla på olja, så inget varmvatten, och nu börjar det bli kallt inne med, suck, jacka på snart :) ha en trevlig helg vad ni nu hittar på kram biggan

Gilla sa...

Så fina bilder ddu har visat från Louvren. När vi var där, så fanns inte glaspyramiden där. Den var inte ens byggd.

Vi var inte där så länge, för tiden räckte inte till. Men Monalisa är det jag mest kommer ihåg. Hon/tavlan är ju mycket mindre än vad jag trodde.

Jag förstå att ni var trötta efter den upplevelsen.

Svar: Jag kände mej urblåst igen igår, när jag skulle skriva, så filmerna blev en nödlösning och jag ville ha nåt roligt.

Kram/Gilla

Anonym sa...

ja Louvren är fantastiskt och jag skulle mycket gärna vilja åka dit igen, det finns ju så oerhört mycket att se och inte hinner man med allt på bara ett besök
en fin fredag till dig - kramar

ansepanse sa...

det var alltså jag som skrev alldeles nyss :D

Anonym sa...

Louvren är fantastiskt! Och fantastiskt stort också :-)

Mi sa...

Vilket museum. Kan inte finnas tillräckligt med ord för att beskriva hur det kändes att gå där. Vilka tavlor och visst är likheten lika mellan Mona-Lisa och mannen.

Kramar!

Emma sa...

Ja det är mysigt med kattbebisar :) Blir svårt att lämna bort de senare.
Kram

Emma sa...

Ja det är mysigt med kattbebisar :) Blir svårt att lämna bort de senare.
Kram

Carina Sjölund sa...

Vilka härliga bilder!
Nu måste jag bara ta mig i kragen och titta på en resa!!!
Ha en fin dag!
Kramen♥

Siita sa...

Så fina bilder du visar, man kan tro att man själv varit där. Kram

Anonym sa...

DET kallar jag för konst. Inga konstigheter som man kan se på andra ställen ibland! Kram

Kerstin "Delfinen" sa...

Ja, ett leende är väl inte något mystiskt egentligen .. eller ... ja, du tror väl att jag menar Mona-Lisas leende!?!? Nädå, nu har ju du bevisat att du är ett strå vassare, eller? Om det nu är så dessutom att hon har en förebild, så får du ta åt dig äran att vara ett äkta MONA-LEENDE !!! Kraaaam Kerstin

biggan sa...

godmorgon, härligt förstår ni längtar tillbaka, i dag kommer malin och levin, så det blir i stort sett ingen data, ha en fin dag kram biggan

Anonym sa...

Mors,,ja att dom kan hänga kvar i luften är lite egendomligt,dom väger ju några hundra ton..Ja snart bär det i väg,ska bli skönt och kul att få träffa alla vänner igen.Haé Kram.

syren sa...

Vilken härlig resa! Har läst alla inläggen och vilka fina bilder. Tyvärr så har jag inte blivit av med förkylningen varit hemma i tre dagar nu,men på måndag måste man ju tillbaka till jobbet igen. kram

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...