12 januari 2011

Sverige är ett mycket litet land och jag är en gammal kvinna.

                                      Bilden hämtad från Goole.
Idag när jag slog upp min Bohusläning så möttes jag av en bild av Birgitta Egerbladh som i morgon fyller 55 år. Som ung jobbade jag som hembiträde i Umeå hos familjen Egerbladh och deras två barn Alf och Birgitta. Tänk att den lilla flickan växt upp och gjort karriär i Stockholm som dansare och koreograf...
Bilden hämtad från Google.
Till Stockholm for också Birgittas farbror Bernt Egerbladh. Där blev han sedemera känd för många av oss i TV-programmet "Två och en flygel."
I detta hus bodde då Birgitta och i det huset föddes min äldsta son Johnny. Inför hans 40-årsdag så cyklade bloggvännen Ellis (paltbarn) upp till huset på Axtorpsvägen och fotograferade detta.
Dags att inse att jag är mycket äldre än jag kanske riktigt har förstått...



29 kommentarer:

Siita sa...

God morgon. Vi är inte äldre än vi gör oss. I tanken är vi unga. Att våra barn växer i kapp oss, kan vi inget göra åt. Kramar

Yvonne :-) sa...

Du det där fenomenet har jag också träffat på.Barn som man känner och som man ser efter ett tag och så undrar man vem är det?? Ja ja tiden den går!!!!Och jag går ganska stadigt och varmt i mina "nya" kängor!
Kram!

Maria sa...

Ja jisses man märker på barnen som växer upp att åren går men inte på oss själva. Här knatar de på får se vad dagen har att erbjuda. Ta dagen med ro o vila nu när du e ledig.
Kramar från torpet

biggan sa...

roligt att höra historien, men man är ju inte äldre än man känner sig :)
ha det gott i dag kram biggan

Carina Sjölund sa...

Är vi inte fortfarande bara 25? :))
Kram och ha en fin dag!

Farfar-Hebbe sa...

Hej du,,man är inte äldre än man gör sig,,kanske man är lite gammal utanpå,men inombords är man ändå ung...Det har börjat snöa här oxå nu.Haé Kram.

Gilla sa...

Jag har också varit barnflicka hos en familj, men vi har inte träffat eller hört av varandra sen dess. De hade två söner och man kan ju undra vad som blivit av dom. De är över 60 år idag.

Svar: Jag tänker inte sticka tröjan i hemlighet. Det är bara garnet än så länge, som är hemligt. Arbetet med tröjan blir ju också en present, fast i efterskott. Han GILLAr att se när jag handarbetar. För då ser han mej mer, fast framför TVn istället för datorn som står i ett annat rum.

Kram/Gilla

Gilla sa...

Jag glömde säga: Man är inte äldre än vad man gör sej.

Kram/Gilla

Gilla sa...

Jag glömde säga: Man är inte äldre än vad man gör sej.

Kram/Gilla

Gilla sa...

Nu blev det ett svar från Metro också:

Jag håller med till tusen procent. Kram/Gilla

biggan sa...

vad skönt, mejlade dig, men då får du läsa det i morgon :)
trodde inte din data funkade i morse. hoppas du gör nåt kul i dag då? kram biggan

Mita sa...

Ett slitet uttryck,man är inte äldre än man känner sig. Fast jag vet inte,med led och ryggvärk så känner jag mig som hundra.Men till sinnet så är jag nog lika ung som när det begav sig,*ler* kläd och musikmässigt är jag väldigt ung tycker jag,he,he....
Inte är du gammal heller,så som du jobbar och står i,och reser och far.Men det är väl det som håller dig ung.
Sköt om dig vännen,
Kramiz!

biggan sa...

ja inte går jag ut mer i dag, jag plockar tvättar mm. istället, finns alltid att göra om man vill, ska virka färdigt pläden med tänkte jag, kram biggan

Gunilla sa...

Man är inte äldre än man känner sig, det är du ett bevis på alltså :)

4U2 sa...

Skönt du inte skrev "gammal"! (ler)

MICKAN sa...

Det var ju roligt att du fick en minnesbild från förr. Världen är allt bra liten många gånger. Och, man är ju aldrig äldre än man gör sig.

Ninja sa...

Äsch, allt ska man inte förstå :)

Camilla sa...

Det är i sinnet man ska säga hur gammal man är.
Därför är jag fortfarande 24,5 år ;)
Åldern är ju bara en siffra ;)
Kram på dig!

charlotte sa...

jag tycker att många är gamla som är yngre än mig o en del äldre ser jag mer som jämnåriga. det beror på hur folk är
kram

Tommy sa...

Det är barn och barnbarn som blir äldre...vi blir bara yngre:)

syren sa...

Äldre,visst men det beror på hur man känner sig. Utan på äldre men i sinnet känner man sig fortfarande ung. Alltid trevligt med minnes bilder. kram

Anniepie sa...

Kan inte annat än hålla med ovanstående bloggare, man är inte äldre än vad man känner sig! ;) hihi Hoppas att du haft en toppendag! :) Kram

ansepanse sa...

jag fyller 28 år varenda nytt år liksom :)
kramar

eva sa...

Härliga minnen och det finns en anledning att man inte räknar åren som indianer säger
"Man blir gammal i förtid och livet blir kortare"
kramiz

Ellis sa...

Det är tur att jag kan stan och att den inte är så stor att cykla runt i alltid! =)
Hoppas du har haft en bra dag, jag har jobbat och varit på bokklubbsmöte!
Kram Elenor

Mia systeryster sa...

Äsch, jag är fortfarande 25, fattar inte hur min äldsta kan vara 22 år;)
Kram

Siita sa...

God morgon. Nu är det dags för jobbet här oxå. Blev ju längre hemma än som var meningen. Kommer nygamla tillbaks på jobbet idag oxå. Kul. Kram

biggan sa...

godmorgon, lite sent i dag. bättre sent än aldrig, ha en fin dag mona kram biggan

Stattinskan sa...

Jamen det är inte helt enkelt att känna sig ung och busig i sinnet ... Man hoppar liksom till varje gång man ser sig i spegeln och undrar vem fasiken det är man ser ;-D
Gomorron Fenimona och en riktigt go lördag till dig/er :-)

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...