17 maj 2013

Under björkarnas skira grönska

Bilden lånad på Google
är det dessvärre inte så skönt för alla. Pollentiden är fasansfull för många.
Bilden lånad på nätet.
I år kom denna tiden väldigt sent på många platser, bl.a här i Uddevalla. Jag brukar drabbas två perioder, dels när björken sätter fart och dels när gräset kommer igång med sitt. I år är det risk att dessa perioder kommer tätt, ingen normal paus emellan eländet alltså...men...

Bilden lånad på nätet.
till min stora glädje har nu Nasonax blivit receptfritt! Detta är det nässpray som fungerat absolut bäst för min del, så vårens njutning är räddad!! 

21 kommentarer:

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Jag har inga problem med denna tid på året - men däremot kan jag bli väldigt dålig av Gråbo i augusti/september.

Anonym sa...

Mors..Ja det gör du rätt i,,Lita på min uträkning du...
Ja jag kan skatta mig lycklig som inte har någon Allergi,,inte för någotsom jag vet..Haé Kram.

znogge sa...

Tack för tipset! Det ska jag testa.Har provat många sprayer man långt ifrån alla är bra....

Kram och god morgon!

Herr Nilssons Fru sa...

Fy vad jag tycker synd om alla som inte kan njuta av den här tiden utan istället far illa. Inte kul alls.

Önskar Dig en skön helg.
Kramiz

Siita sa...

God morgon. Jag har inte hört något i år om Ingelas pojk, han brukar vara väldigt utsatt när björkarna slår ut. Kram

Anonym sa...

Jag är pollenallergiker och Maj är värst för mig. Men i år har jag knappt haft några problem

kram

Yvonne ♥ sa...

Godmorgon! Skönt att det finns något som hjälper dej!ja det var duktiga killar att spela... Ha en bra dag! Kram!

Camilla sa...

Jag tycker så synd om er som måste lida av denna ljuvliga årstid.
Jag känner inte av pollen,ett endaste dugg...
Kram!

Ellis sa...

Här börjar björkarna slå ut mer och mer, så snart kommer jag att få det jobbigt, men tror att mina tabletter ska hjälpa en hel del. Testat Nasonex men det fick jag bara näsblod av så den går bort! =)
Ännu en solig och varm dag här, ljuset finns för en sommar! =)
Kram Elenor

Augusta sa...

Det lät inte trevligt med pollonbesvär. Tur att det finns räddning och lindring.

Trevlig dag!
Kram

Gilla sa...

Stackars dig, som är allergiker ovanpå andra besvär. Tur att du har hittat en medicin, som hjälper.

Sv: Konstigt, för i förrgår åkte vi förbi en samling körsbärsträd, som brukar vara tidigt i blom. Men de blommade inte. "Vårt" körsbärsträd brukar vara senare i blom än de.

Skönt ändå att annan blomning har kommit igång hos er.

Kram/Gilla

Carina Sjölund sa...

Synd om dom som lider av pollen. Jag känner inte ett dugg, men gubben å dotra mår ganska dåligt av det.
Kramen♥

Gunilla sa...

Usch tycker synd om alla som drabbas av detta, jag klarar mig, men en av döttrarna känner av lite..

ansepanse sa...

jag reagerade väldigt för gräsblomning under några år men inte de senaste åren, fast det kanske regnade just då, kom jag just att tänka på, för inte kan väl en allergi bara försvinna så där??
Sv: men du får väl betalt för alla de långa arbetsdagarna? inte bara 8 timmar
kramar

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Hej!
Ja det är konstigt med allergier.
Igår var jag riktigt illamående för att träden härutanför huset,ynglade av sig.
Kram,Inger

Nett sa...

Själv har jag inga problem alls, däremot min lillebror har det. Hoppas att du får en fin helg. Kram

Yvonne Johansson sa...

Tur det finns hjälp att få för dom stackarna som är allergiker. Jag vet inte om jag är det, för jag vet inte om det är lättare förkylning eller om det är pollen. Jag känner att när jag varit ute mycket så rinner näsan mer, och jag är täppt i näsan på morgonen och är hes. Jag blir mer trött också, men det kan bero på annat. Jag önskar dig en riktig glad Pingst. Obs! Hos mig idag så är det 22 grader i skuggan :)

Ma sa...

Även jag har känning av pollen och kan nysa och vara förkyld värre. Tack för tipset om bra receptfri allergimedicin...

Ma sa...

Även jag har känning av pollen och kan nysa och vara förkyld värre. Tack för tipset om bra receptfri allergimedicin...

Veiken sa...

Tack och lov slipper jag biverkningar av våren. Jag tycker så synd om alla allergiker nu! Kramar

Ama de casa sa...

Inte kul att vara allergiker så man inte kan njuta fullt ut av den härliga våren.
Tur att det finns bra hjälpmedel i alla fall!

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...