14 maj 2013

Jag bara avskyr den stora tallen!!

På högsommaren står solen så högt att den går ovanför tallen, men redan i augusti, när vi har börjat jobba efter semestern så tar denna eländiga tall all sol från vår altan!

Även nu på våren står tallen i vägen och vår altan läggs i mörker precis lagom tills vi kommer hem från jobbet.

Vi har tiggt, bönat och bett, men den bedrövliga tallen ska vara kvar!

Från början var det två tallar och det blev något bättre då en kom bort, fast det är bedrövligt att få höstmörker redan i augusti.

När solen äntligen har passerat tall-eländet är klockan så mycket så vi måste ta kväll. Hur kul är detta, att inte ha någon glädje av sin altan när hösten är på väg...att inte kunna få njuta sommarens sista soliga dagar...bara för en gammal talls skull!!!

22 kommentarer:

Anonym sa...

Mos,,Ja tänk så en tall kan ställa till det,sonens altan låg även den i tallskugga under stor del av sommaren,den stod på grannens tomt,men dom pratade ihop sig och nu ligger tallen på backen och väntar på Kamintjänst..Här i Uppsala var det en fin varm dag i går,nu ser det lite gråare ut..Haé Kram.

Anonym sa...

Ett helsike när solen blir skymd, eller hur?
I alla fall för en som gillar solen, jag kan ibland tycka att det är skönt med lite svalka.

+10 denna morgon, ska visst bli regn i Stockholm

Ha en bra dag
mvh

znogge sa...

Så irriterande. Kan ni inte underminera den på något vis... Bara så där i smyg...

Kram och god morgon!

Siita sa...

God morgon. Så hade jag det med en björk här, men fick gubben att ta ner den. Kram

Yvonne ♥ sa...

Godmorgon!Så irreterande!!Kan inte Bosse smyga ut och sätta yxan i den??Svar: Jag var så frusterad så håret stod rakt upp!! Ha en bra dag! Morgonkram!

Herr Nilssons Fru sa...

Hummm...vem äger tallen som verkar helig för den som gör de :( Den är ju inte äns speciellt snygg där den står alldeles själv.
Fortsätt tigga o be - ibland kan de löna sig. De kan ju vara så att ägaren inte vågar ta ner den, kanske den står olägligt o svårfälld.

Kramiz

Anonym sa...

Ta ner tallen och se oskyldig ut. vadå tallen ??!!! Nääääeeee den ramladeeeeeee he he he he he !!! Ha det bra !

rolf sa...

Kn du inte bara Såga ner den på natten.kram

Gilla sa...

Tallen pryder ju inte ens platsen, där den står. Finns det inte nån myndighet, ni kan vända er till? Det hade väl varit lite trevligare med buskage, som inte är så högt.

Sv: Än så länge kan man ju inte vara säker på, att det inte blir nattfrost, eller att dagen blir kallare. Som du säger Jacka på!

Kram/Gilla

Kajsa sa...

Hej min vän!
Fy så retsamt =(
Fortsätt tigga och böna och be. Baka nåt gott och muta dom med, de som bestämmer över tallen.
Hjälper inte det får ni gå dit och knacka in några kopparspikar, det ska visst hjälpa såna här gånger har jag hört...
Kramar från mig.

attis sa...

Vad tråkigt när träden står i vägen. Här har vi faktiskt 11 grader idag. Det är så bedrövligt hur vädret är. På fredag fyller jag år. Ibland har äppelträden blommat då. Nu finns det knappt synliga knoppar av bladen. Klä dej ordentligt nu vännen.
Kramen

Carina Sjölund sa...

Du får ta sågen en natt, och såga ner den :)
Och se förvånad ut på morgonen... och undra vem som har kapat ner den fina tallen hihihi
Kramen fina vän♥

ansepanse sa...

vad tråkigt :( borra små hål i den, så självdör den :)
kramar

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Ett tips:

Borra ett litet men djupt hål nere vid roten och slå i Round-Up. :)

Gunilla sa...

haha...jag tycker du skall följa råden här ovan !! ;)

Mita sa...

Men det verkar lite riskabelt att borra hål och hälla i nånting. Då gäller det att ha kollen på den när den börjar bli dålig så den inte far omkull vid ett blåsväder fast åt galet håll kanske...
Trist när träd skymmer solen. Grannen här hade stora tallar och en gran så våran trädgård låg i skugga hela eftermiddan.Men till sist så blev dom borttagna i alla fall,jisses så skönt det var.
Håller tummarna för er att nånting händer med tallen,
Kram vännen♥

Nett sa...

Förstår att du vill ha bort den, vi ville ha bort en stor bok som var lika hög som vårt hus, täckte hela köksfönstret och den försvann och det blev så mycket ljusare efter det. Kram

Patricia♔✞ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ sa...

- Hej du!
Det har varit lite tomt på min blogg, men nu ska jag försöka komma igång igen:)
Kram

Ma sa...

Ni får väl försöka muta tallägaren så att denna tar bort tallen. Jag har också lite träd skymmer solen för mina grannar vid Mitt Sommartillhåll. Men jag väntar tills de mutar mig innan jag låter någon ta bort dem åt mig...

Nillas Trädgård sa...

Ja, det är retligt när man inte kan påverka själv. Vi har ett par stora träd i vägen där vi ska bygga vårt uterum, men vi måste ha våra träd då de tar emot när det blåser...
Ha en fin dag!

Veiken sa...

NI får göra något åt den en mörk natt! Tallen är ju kriminell, som STJÄL solen för er! Anmäl den! Hahaha! Kramar

Melody and M.E sa...

Har full förståelse för hur ni känner för den där tallen!
Har varit med om samma sak där vi bodde tidigare!
Nu har vi haft en björk som skuggat på eftermiddagarna, men tack och lov stod den på egen mark och förra året blev det ved av den. Så få soltimmar vi har i detta land, så ska inte några idiotiska träd få skymma den!
Kram
Melodys matte

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...