15 april 2013

Vikten av att känna sig själv och ta ansvar för sig själv.

I november 2007 var jag på en underbar föreläsning med Jan Atle Andersen, en norsk psykolog. Allt han sa var så rätt och allt blev plötsligt så enkelt…Nedanstående text är tagen från en artikel, men det var en del av det vi fick till oss den dagen och som därefter har hjälpt mig att hantera mycket av min egen vardag. 
"Skilj på oenighet och konflikt, säger Atle Andersen.
Det är viktigt att skilja på oenighet och konflikt. I en konflikt är känslor som rädsla, misstro, hopplöshet och bitterhet inblandade, Det är de obehagliga känslorna som är konfliktens kärna – om de inte finns kvar är konflikten löst."
"Eget ansvar– Kärnan i alla konflikter är ansvarsfrånskrivelse. Jag frånskriver mig ansvar för mina reaktioner och gör mig till offer, till exempel att du irriterar mig när det i själva verket är jag som gör det, eller att bussen gick ifrån mig, inte att jag gick hemifrån för sent och missade bussen. Det är de andras skuld att jag irriterar mig och att jag fortsätter att sura. En förutsättning för att kunna lösa en konflikt är att var och en tar ansvar för sina egna reaktioner och sopar rent framför sin egen dörr, säger Jan Atle Andersen."
"– It takes two to tango – det är lögn, det räcker med en. Om du försöker att kränka mig är det inte en sak mellan dig och mig utan mellan mig och mig. Ska jag låta mig kränkas eller inte, det är frågan. När det kommer till kritan kan vi bara vara i konflikt med oss själva. Ta ansvar och du stärker dig själv, skyll ifrån dig och du försvagar dig själv och blir beroende av omgivningen. Jag ansvarar för mina egna känslor." 
"– Det är jag som låter mig provoceras och kränkas. Att bli vuxen och ta ansvar är för mig nästan synonyma begrepp. Problemet är inte att du försöker kränka mig, problemet uppstår när jag inte kan ta ansvar för mina egna reaktioner. Andras ord har bara den verkan som jag som mottagare tillåter." 
"Som exempel på ord och makt berättar Jan Atle Andersen om när en person inte återgäldade en hälsning från Sokrates. Hans vänner blev mycket upprörda men Sokrates svarade: ”Det är inte mig emot att jag är hövligare än vad han är”."

22 kommentarer:

Gunilla sa...

kloka ord...

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Väldigt tänkvärda ord! :)

Anonym sa...

Mors,,Dom orden skulle alla människor ta till sig..
Ja tänk så överraskad man kan bli,,min mor som aldrig vetat något om sina rötter trodde nog att jag skojade med henne..Haé Kram.

Znogge sa...

Tänkvärda ord på många vis... Något att ta till sig helt klart!

Kram och god morgon!

Helen sa...

Gomorron!
Det är så sant, så sannare kan det inte bli! Gillar det sista avsnittet bäst :)

Kram Helen

Anonym sa...

En ruta med uppmaning att logga in på en keltisk blogg dyker upp varje gång man besöker din blogg

mvh

Camilla sa...

Mycket tänkvärda och kloka ord.
God morgon!

Maria sa...

Oj det var många bra ord som jag fick läsa så här på morgon, tack för dom.
Hoppas du fick en skön dag/kramen

Siita sa...

God morgon. Tänkvärda ord. +7 just nu här. Kram

Nett sa...

Klokt, låter som att du var på en bra föreläsning :) Kram

Mita sa...

Ja det där måste ha varit en toppen föreläsning,en sån som verkligen fastnar och man tar in. Mycket tänkvärt att läsa och reflektera över.
Stor kram till dig vännen och ha en fin dag♥♥

Yvonne ♥ sa...

Det skulle många behöva läsa!!!och ta till sig av.......12 + här nu.Ha en bra måndag! Kram!

Jenfan75 sa...

Gomorron i vårvärmen :)

Mona vet du vad detta här nere är?? jag får upp det varje gång jag går in på din blogg.

Användarnamn och lösenord efterfrågas av http://keltisk.blogg.se. Platsen meddelar: ”Login Required”

Gilla sa...

Tänkvärda tankar.

sv: När jag försöker komma in här, så möts jag av ett fönster och i det står det: Servern hittade Keltisk blogg; http://keltisk.blogg.se:80. Kräver användarnamn och lösenord. I en ruta står det Logga in och i en annan Avbryt.

Två gånger nu på morgonen har min dator stängt av sig, medan fönstret var öppet. Den här gången hann jag trycka på Avbryt. Jag har råkat ut för detta flera gånger de senaste dagarna. Det var därför jag undrade om du har virus i datorn.

Sv: Vi har inte vågat ge Baloo glass, för mjölkprodukter har Matte tagit avstånd från. Chokladen hade jag ätit upp tidigare, för det vet jag att det inte är bra för hundar. Nu gav hon själv honom slutet på sin glass.

Ja, tänk att man har så gamla barn. Tiden lider och vi med den.

Kram/Gilla

Glamorwomen sa...

Kloka ord! Och mycket vacker bild! KRAM

Ellis sa...

Hej!
Det låter som en givande föreläsning! =)
Här har det regnat hela natten men var uppehåll imorse och 3 grader, så skönt att slippa täckbyxorna, tog dock mer regnbyxorna, känns som bra nu när det är mulet ute!
Hoppas du får en fin dag!
Kram Elenor

Inger Rozèn_Chintoh sa...

HEJ!
Varför ska jag trycka mig in på Keltisk blogg,som det här är din blogg?Förstårjag inte!
Kram,Inger

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Att sopa rent framför egen dörr,hi,hi,tycker jag borde gälla min granne,som skitar ner med fimpar på min tomt,o senast hällde ner något på fönstret o fasaden.Ser jäkligt ut.Jag har då rent framför min dörr.
Kram,Inger

ansepanse sa...

det finns mycket sanning i det där och jag ska ta till mig det och tänka i rätt riktning
kramar

Ma sa...

Något att reflektera över. Jag möts av samma sak som Gilla när jag besöker denna blogg. Samt även att det är väldigt ofta ett program kraschar när jag är här. (Shock ware.)

Veiken sa...

Jag möts också av den rutan, men jag tror inte att det är du som har virus i din dator. Din blogg ligger ju å en server, så det är nog plattformen som har en bugg. Fast det är bara hos dig man möter rutan.
Bra ord. Det gäller hela tiden att ta konsekvenser av sitt handlande. Och bemöta andra som man själv vill bli bemött! Kramar

Ama de casa sa...

Han verkar vara en vis man.
:-)

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...