5 april 2013

Inte lätt att skriva alltid

så att alla förstår.
Att vara överviktig är sällan eller aldrig en fråga om hur man ser ut när man blivit lite äldre. Nej, då är det mesta ändå hur man mår av eländet.
 För mig kan det bli helt katastrofalt då jag haft två diskbråck i ryggen och måste röra på mig för att det inte ska slå till igen...de gamla är inkapslade, så där händer inte så mycket, men det finns många kotor kvar...
Diskbråcket i nacken har inte alls fungerat som de i ryggen och är alltså inte inkapslat...i stället blir jag allt stelare. Ska jag se på något bakom mig så måste jag vrida på hela mig, för bara huvudet går inte längre..

Så nu måste jag röra på mig, stillasittande är helt förödande för dåliga ryggar och nackar...för mig är det livsviktigt!!!

20 kommentarer:

Stattinskan sa...

Jag tror att jag förstår. Min ledsjukdom har förvärrats sedan jag blev 50+ och vikten har också ökat mer än den borde för att lederna ska hålla ihop. Det är svårt att hitta motionsformer .... Vi får slå våra kloka huvuden ihop ;-)

Znogge sa...

Förstår precis vad du menar. Inte lätt alls... Sitta är inte bra men promenera är en skonsam motion för ryggen. Vet inte om det passar dig...

Kram och god morgon!

Siita sa...

God morgon. Förödande även med kaffe på juntan, kommer inte isaäng för halv 12. Vaknar sedan före 6. Trött men kan inte somna om. Tack för berömmet om vikten. Det är svårt vill jag lova. Kram

Anonym sa...

Mors..Inte roligt när inte kroppen funkar som den ska,,mitt problem är vikten,i övrigt så mår jag bara bra,inga krämpor som jag känner till,bortsett då från mina knän,dom tycker inte om att gå längre sträckor.Hoppas att du kan hålla igång ditt promenerande så du inte blir sämre..Haé Kram.

Anonym sa...

Godmorgon, funderar starkt på att införskaffa ett gåband. Jag är ingen större vän av att vara ute och trava så ett gåband kanske skulle få igång mej lite bättre, man kan ju kombinera det med lite tv-tittande. Simmning är en mjuk och skonsam motion men det gäller att ta sig i kragen och komma iväg till simhallen.Sjutton också attdet ska vara så svårt att komma igång, men det blir kanske bättre nu när vårsolen tittat fram. Ha en solig och skön helg. kram Nenne

Anonym sa...

Morron ! Jag måste också röra på mig då jag har haft en stroke och har dålig rygg. Men jag tycker det är skönt att ta promenader nu när det är så fint väder. Ha det bra !

Gilla sa...

Det låter inte bra med din rygg. Sibbes dotter har skaffat sig ett gåband och går på det varje dag till programmet Vi vet bäst på TVn. Så hon säger att hon snart kan bäst av alla. Hon har också besvär med ryggen och är överviktig. Hon är tvungen att gå ner i vikt, för att eventuellt få en operation. Hon har sittande arbete, så det hjälper ju inte till heller.

Sv: Ja, du Gilla glömde kameran!!!! Det berodde ju på att jag hade laddat över bilderna till datorn och inte stoppat in den på plats i väskan.

Det kändes värre, när vi var på semestern i Puerto, när minnet tog slut. Det avhjälptes med att vi köpte ett nytt och ännu större minne. Som tur var, så var sånt billigare där nere.

Kram/Gilla

Yvonne sa...

Sjukgymnasten här håller mej igång utan att jag har tagit smärtlindring . Tålde inte fontanellen. .. Kram

ansepanse sa...

jag har också svårt att vrida huvudet, det är därför jag slutat att köra bil, känner mig så osäker på grund av det
Sv: håller med dig angående ändring av klockan, ha samma tid året om vet jag, det är ju inte bra för människan, särskilt de med dåligt hjärta kan det vara förödande för
kramar

Gunilla sa...

Ja, det är ju jätteviktigt för hälsan, blodtryck och sådana grejer... men hur lätt är det...

Carina Sjölund sa...

Hälsokontrollen jag var på i går. Läkaren tyckte jag skulle börja styrketräna. Har fått så ont i ryggen. Och motionera och röra sig, mår vi ju alla bra av :)
Kramen♥

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Usch, diskbråck är ingen höjdare!

Mita sa...

Nej precis, diskbråck är inget man önskar sig.Mina två i ländryggen blev mycket sämre efter operation,och blockkotan som skulle rättas till för att minska glidningen till nästa kota misslyckades totalt.så aldrig mer en ryggoperation för mig. Att promenera är livsviktigt för rörligheten,jag håller med dig fullständigt. Det som jag är rädd för det är värken i höfterna som börjar komma pga snedbelastning.
Tänk att man aldrig får vara riktigt glad utan livrädd att kroppen ska krascha ihop Ett stillasittande liv är inget liv egentligen,och det skulle verkligen vara förödande för vikten när man nu har anlag för att lägga på sig..
Men det jag har lärt mig under alla år, det är att aldrig ge sig utan kämpa på...
Ta hand om dig vännen
Kramiz♥

Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ sa...

Du får försöka med skonsam träning. Skulle simma kunna fungera för dig, eller vattengympa?

- Tack snälla för dina fina ord.
Kram

Inger Rozèn_Chintoh sa...

God eftermidag!
Inte bra att ha ont någon stanns.
Vad ska man göra?
Kram,Inger

syren sa...

Det är ju absolut inte roligt att inte kunna röra sig som man vill,jag tror jag förstår dig för jag har också mycket problem med lederna och astman det är jobbigt när man inte orkar röra sig.Jag fick en stor övervikt etfter min cancer.Jag har börjat gå ner en del men har mycket kvar.Jag bantar inte utan försöker ändra mina ätvannor.Hoppas du kan gå ner i vikt så att du kommer att må bättre igen!kram

Aurora sa...

Även jag sitter i samma båt. Efter att ha åkt bil ett tag stapplar jag ur bilen tills jag fått igång lederna. kram

Yvonne Johansson sa...

Jag har samma problem men jag har inte diskbråck men kroniska inflammationer och muskelbesvär i nedre delen av ryggen/rumpan och i hela kroppen. Jag blev omkulldragen på en isfläck som barn och jag landade på svanskotan och har sedan haft väldiga problem. Jag har en spikrak rygg, ingen svank alls knappt. Jag har antagligen också Sjögrens syndrom. Ska ta ett sista prov så fort magen blivit bättre så jag vågar åka ända till Skövde utan att magen sätter igång helt plötsligt. Jag blir jättestel och får värk om jag sitter för mycket eller står på hårda golv. Jag sover i soffan där jag kan palla upp mig bättre, och jag måste ha stötdämpade skor och korsett när jag sitter på stolar som är hårda. Jag äter Magnesum så jag ska slippa få kramp i musklerna som jag lätt får. Jag använder också body butter med Aloe Vera som jag köpper på Netto och som jag tycker är väldigt bra. Man får hitta små guldklimpar som gör livet lättare att leva. Ha en skön helg på dig nu.

Maria sa...

Jo man får försöka att röra sig efter bästa förmåga för ont i kroppen e inget man vill ha.
Kramen

Glamorwomen sa...

Stackare! Diskbråck skall vara hemskt säger de! Vädret på verkar ju med.kan jag tro? Krya på dig nu. kram

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...