11 maj 2012

Jojo...de bygger väldigt högt i år.

Bilden lånad på Google
Redan idag har skatorna nytta av sina i år högt byggda bon. Det sägs nämligen att skatan bygger högt när det blir en regnig sommar, de är nämligen rädda för "takdropp".

Bilden lånad på Google
Både här i Uddevalla och ända ut vid kusten har skatorna byggt högt. Jag kunde i helgen också konstatera att det var likadant i hela norra bohuslän och in i Norge, åtminstone fram till Oslo.
Hur bygger skatorna hos dig? Högt eller lågt?



25 kommentarer:

Sand mellan tårna sa...

Har nog aldrig sett ett skatbo här;) Hoppas det inte stämmer utan att det blir en solig och fin sommar.
God morgon!

Siita sa...

God morgon. Har inte sett några skatbon alls, har väl inte tittat nog högt då. Just nu uppehåll, men sprutregnade när jag gick o la mej. Kram

Yvonne sa...

Godmorgon! Har inte kollat skatbon..Det könns skönt när fönstren är putsade ,så att man kan se bra ut! Morgonkram!

Nett sa...

Har inte tänkt på detta, men jag är glad att jag har bokat resan i Augusti så man hinner få lite sol innan den långa hösten. Kram

Jenfan75 sa...

Här har jag inte sett nåt skatbo.. Men jag hoppas det inte stämmer..

Anonym sa...

Hej! Jo jo jag har sett att både skator kajor och sparvar är igång med byggandet av bon. Ja ja jag byter bo jag också till en sörre etta med kök. Vet ej när jag får flytta in. Ha en fin dag !

Gilla sa...

Jag har inte sett till några skatbon, men då kommer alltså vädret att fortsätt med regn i sommar då?

Sv: Än så länge regnar det inte här hos oss, men molnen är svarta och solen har gömt sej bakom dom.

Kram/Gilla

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Attans säger jag!!

Här hemma har jag inte sett några högt byggda skatbon än!

ansepanse sa...

jag har faktiskt inte sett något skatbobygge i år, usch menar de alltså att det ska bli en regning sommar :(
kramar

Ninja sa...

Jag ska kolla.....återkommer

Nillas Trädgård sa...

Vi har skator här i trädgården, men de bygger sina bon någon annanstans för vi har för få bra träd i närheten...
Ha en fin dag!

Ellis sa...

Jag har inte koll på deras bon, men jag hoppas på en solig sommar! =)
Rgenat här hela förmiddagen men nu skiner solen och vi ser glimtar av blå himmel! =)
Ha en fin fredag!
Kram Elenor

Mita sa...

Inte har jag heller sett några skatbon häromkring. Jo ett, men det är gammalt fast dom bygger visst till det har jag sett,undrar om det räknas att det är högt med tanke på vädret,hehe...
Nej men fy det måtte väl räcka med regnandet nu kan man tycka. En sån här regnig sommar vill man då inte ha.
Kram och ha en fin dag och kväll♥♥

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Hejsan!
Kan det verkligen stämma?Om de bygger högt upp får de ju allt regn på sig!
Jag har sett skatorna renoverar och bygger på sitt bo.
Kram,Inger ,Chintohs.blogspot.se

Anonym sa...

Hej Mona! Jag har hört motsatsen, om skatorna bygger bon högt upp i ett träd så blir det en varm och torr sommar. Detta är ganska logiskt om man tänker efter, ju närmare toppen av ett träd ju mindre grenar, både i antal och storlek, som skyddar mot regn.

Ama de casa sa...

Jag tror knappt det finns några skator här (annat än jag då ;-) ). Det är väl därför vi har så soligt :-)

Vicke sa...

lågt, så solen kommer till mig, ha en trevlig helg nu

Aurora sa...

Här byggs det också på höjden. Jag kommenterade det för grannen härom dagen. kram

Carina Sjölund sa...

Vilken tur att det är till dig skatorna har flyttat :)
Är helt dött i vårat bo, men inte mig emot *L*
Kramen rara du♥

Veiken sa...

Det där ville jag inte läsa,Mona! Jag har inte kollat, men du kan vara säker på att jag ska! Hoppas regnet stannar i U-a. Kram

Mia systeryster sa...

Det där måste jag kolla upp, har ingen aning!
Men hittills har jag varit ganska nöjd med vädret, trots lite regn emellanåt;)Varmt är det i allafall!
Kram

Petra sa...

Har faktiskt inte kollat och nu vill jag inte göra det...Säkert högt här med..

Kram

paloma sa...

Det är nog en och samma familj som kommer hit år efter år....för de bygger i samma träd och ungefär samma ställe varje år! Men i år är det jätte högt upp!!! Nej vill inte ha regn..;( Är vaken sent skall lägga mig nu,. har pratat med Mustafa på queen hela kvällen på chatten! Han har slutat där de har varit massuppsägning! Berättar mer sedan kram och godnatt!

Fenixmonas sa...

Svar till ANONYM!
Skatorna bygger nog sina bon så täta som de kan...men högt bygger de när det blir mycket regn för de vill inte ha takdropp. Blir sommaren varm så bygger de lågt för att få skugga av trädens grenar. /Mona

Inger Rozèn_Chintoh sa...

He,he!
Skatorna behöver ju inte bekymra sig om sitt kön!Är du en hen?Jag är kvinna och vill inte vara någon hen!Vänl.Inger,
Chintohs.blogspot.se

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...