10 maj 2012

Inga häxkonster här inte...bara fakta!

Bilden lånad från Google.
Grobladens läkande förmåga är ju känd av de flesta. Wictoria och jag torkade groblad och gjorde salva. Vi blandade pulveriserade groblad med vanligt Vaselin och det blev en väldigt bra salva! Fast så länge det finns växande groblad ute så är de ju suveränt bra att använda på sår och begynnande infektioner. Bara skölj rent bladet och lägg det direkt på det som ska läkas.

Bilden lånad från Google
Vad inte de flesta känner till är att även syrenblad fungerar på samma sätt! Jag kan än idag minnas mamma, när hon tittade på ett sår och sa: -"Gå ut å hämta en syrenblocka, så lägger vi på det i natt." Dagen efter var det omlagda såret redan bättre, men var det riktigt illa så kunde det bli en "syrenblocka" till, men sen var det bra! Gamla huskurer är inte att förakta, de fungerar lika bra idag som de gjorde förr!


26 kommentarer:

Siita sa...

God morgon. Om grodbladen visste jag men ej om syrenens verkan. Här är det regn idag oxå men +10 grader. Kram

Petra sa...

God Morgon!
Gamla huskurer brukar fungera bra :)

Kram

Aurora sa...

Groblad har jag hört talas om Vi har ahft en sk klok gumma i släkten och det finns många små tips att tillgå. Kram

Anonym sa...

Mors,,Ja dom var ofta sin egen doktor förr i tiden...
Nä jag är ingen ""Steka i solen människa",jag far hellre runt och ser mig omkring,oftast med kameran på magen..Haé Kram.

Yvonne sa...

Godmorgon!Gamla huskurer är bra! Tråkigt med din kollega.Det visar att man måste vara försiktig! Morgonkram!

Ellis sa...

Aldrig fel att få tips om olika huskurer! =)
Hoppas ni har fint väder, här är det grått och regn idag!
Kram Elenor

Jenfan75 sa...

Tänk vad man kan få lära sig..

attis sa...

Tack för tipset. Det hade jag ingen aning om. Gamal huskurer är oftast toppen.
Kramiz

MICKAN sa...

Det fungerar alldeles utmärkt när man bränt sig på brännässlor också :D

Ta fram paraplyet idag... hehehe!
Hur är det med din arm?

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Gomorgon!Eller..goeftermiddag.
Groblad?Jag tror att förr i tiden när marken och luften inte var förorenad var det nog en läkande kraft.Men tyvärr inte numera.Och här i Vivalla fanns det ju gift i marken som de sanerat nu.Kommer inte ihåg giftets namn men började på P!

Ama de casa sa...

Jag tror inte att det finns varken groblad eller syrener här. Får låta bli att göra mig illa, helt enkelt ;-)

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

I naturen finns dem bästa (och billigaste) läkemedlen :)

Nillas Trädgård sa...

Tänk vad mycket kunskap som gått förlorad bara för att människan i dag ställer sin tilltro till små vita piller i stället...
Tack för tipset och ha en bra dag!

ansepanse sa...

gamla huskurer fungerar :)
kramar

syren sa...

Visst gamla huskurer fungera än idag. Jag har en del huskurer jag ofta använder, även för invärtets bruk! kram

Mita sa...

Härligt med såna där gamla huskurer, inga onödiga gifter och tillsatser heller.
Regnet är väl bra för hyn,eller?hehe..
Kramen och ha en fin dag♥

Carina Sjölund sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Carina Sjölund sa...

Mycket av dessa gamla knep brukar fungera klockrent :)
Har oxå hört om att grodblad ska fungera som läkning!
Kramen♥

Veiken sa...

Jag är helt värdelös när det gäller gamla huskurer. Jag hade ingen aning om det du skriver. Man lär så länge man lever! Kram

Mia systeryster sa...

Visst fungerar många av de gamla huskurerna!
Kram

Vicke sa...

det finns mycke i naturen som vi kan använda oss av, ha en fin kväll nu

Gilla sa...

Att grobladen är nyttiga visste jag, men att syrenblad kan användas så hade jag inte en aaaaning om.

Sv. Grönskan har verkligen satt igång nu och den har kanske fått hjälp också av att det har regnat hela dan idag.

Kram/Gilla

paloma sa...

Absolut gamla läcke konster vet jag med funkar bäst! Min gammel mormor hade många knep! hon dog då jag var 7, önskar jag hade fått lära mig mer av henne! Huskurer e bäst!/ kram

paloma sa...

Absolut gamla läcke konster vet jag med funkar bäst! Min gammel mormor hade många knep! hon dog då jag var 7, önskar jag hade fått lära mig mer av henne! Huskurer e bäst!/ kram

Ninja sa...

Och inga bensår blev det?

Yvonne Johansson sa...

Tänk! Min fostermamma lärde mig det också :)

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...