13 mars 2014

"Mars, mars måne

jag kan lura dig till Skåne!"
Ja, så sa man när jag var var barn, för då fick man minsann luras både i mars, april och maj. 
 Vädret i mars kan luras riktigt ordentligt så än finns det chans att vi får en bra sommar. Ett litet kliv tillbaka kommer vi att ta den närmaste tiden. Fast så här kallt som vi hade när dessa bilder togs 16 mars 2013, det tror jag inte att vi får.
Solen sken från en blå himmel och termometern visade på -15 grader. I år tror jag inte att vi får tillnärmelsevis den kylan, fast minusgrader får vi den kommande veckan. 
Ingen fara för våra vårblommor, de fixar detta...de kommer att sloka lite men sen reser de på sig igen. Jag har sett det förr...

16 kommentarer:

Henrik Olsson sa...

Jag brukar luras året runt! :P

TantGlad sa...

God morgon!
Ja visst sa man Mars mars måne... hehe. Men på jobbet så har dom aldrig hört det fast jag envist hållt mig på att så säger man. Grrrr till dem *ler* Nu ser jag ju fler som dig som säger så.
Kraaam!

Siita sa...

God morgon Mona. Klart man lurades så när vi var barn. Minusgrader har jag haft flera mornar nu, just nu -1.5. Så jag hoppas på en fin sommar. Igår fick jag se att snödropparna kommit fram, några dm från snön. Kram

znogge sa...

Här hade vi frost i går så än är det inte bara ljuva vårvindar! Men nog är våren generellt lite varmare!

Kram

yvonne sa...

Godmorgon!Visst sa man så att man blev lurad till skåne...Vi får nog en repris på vädret här idag! Morgonkram!

Anonym sa...

Mors,,ja tänk så många man försökt lura ner till Skåne,när man var barn..
Visst är det fint när vårens blommor sticker upp,inte så många här än.
Ja grattis till pallplatsen..Haé Kram.

Anonym sa...

Mors,,Tofsvipan kan vara lite svår att hinna få på bild,,så det gäller att man sitter stilla,tålamod,det har jag gott om,,sen har jag en kamera med stort zoomomfång..Haé Kram.

Geddfish ♥ sa...

Joodå, visst minns jag kylan förra året i mars!
Inte mycket att göra åt det där vädret, bara att försöka se glad ut och acceptera läget. Jag är övertygad om att vi får lite bättre väder frampå ;)
Kramkram♥

Camilla sa...

Du får gärna lura mig till Skåne ;)
Jag ska ju ändå dit i slutet på juli :)
Våren är nästan en månad tidigare i år.
Och det är jag sååå glad för :)
Kram!

Ezter sa...

Vi sa "Mars, Mars, din dumme lars", April, April, din dumma sill" och "Maj, maj måne, jag kan lura dig till Skåne"
Har varit flera kalla nätter nu, vi åker till Sthlm i morgon bitti. Lär ta fram vinterjackorna igen!

Nett sa...

Det tror inte jag heller, isåfall får man nog bege sig längre upp i landet för det. Kram

Gilla sa...

Visst är man säker på att våren inte har kommit för gott än. Men vi har sol i dag också, som väl är, för det ska bli sämre sägs det framåt helgen.

När jag såg överskriften först så tänkte jag att fylla i den, men du hade ju själv fyllt i det hela.

Kram/Gilla

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Hej
Men jag vill inte ha kallt.Har ju köpt sommarskor.
Kram,Inger

Ama de casa sa...

Jag tycker det är en mänsklig rättighet att luras (fast bara lite) året runt :-)

ansepanse sa...

mm, det ska ju bli kyligare igen :( synd eftersom våren redan hunnit så långt här, men visst klarar sig krokusarna ändå
kramar

Ma sa...

De lär hota med snö också. Åtminstone på mina breddgrader. (Roslagen.) Så vi får hoppas på en bra sommar ändå...

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...