6 september 2011

Guidad tur i Göteborg med början nedanför Ramberget.

Vi började med att se på moskén som det varit så mycket skriverier om...Den smälter fint in i omgivningen och gör inte mycket väsen av sig.
Väsen kan jag nog tänka mig att det har vart, på de gamlingar som knuffades ut för ättestupan, som ligger en bit längre bort.
På toppen av Ramberget var det en vidunderlig utsikt! Där fanns ett stort, runt stenblock där kända platser var utsatta och pilar visar åt vilket håll det ligger. Lennart torkade bort lite regn från den blanka stenen så det gick att fotografera.

Här ser ni den fint huggna stenen med alla kända plaser utsatta och pilar som visar åt vilket håll det ligger.

Vinga fyr t.ex har väl de flesta hört talas om även om man inte bor i närheten av
Göteborg...eller?
Tyvärr var det disigt denna dag och jag hade inte heller fått min nya kamera ...och systemkameran låg hemma. Jag hoppas få göra om denna tur en solig fin klar dag, med Veiken och Lennart som guider, bättre guider går inte att få! I morgon ska ni få se allt fint som vi fick se på den efterföljande promenaden på Norra älvstranden.

22 kommentarer:

Siita sa...

God morgon. Ditt värdpar är dom trevligaste som jag träffat. Ha det gott. Kram

eva sa...

Godmorgon i höstmörkret
Spännande morgontur och visst borde jag ha hört talas om Vinga Fyr som tom varit i Göteborg några gånger men nu var det längesedan.
Kramiz

Petra sa...

God Morgon!
Göteborg är en fin stad :)
Ja Vinga Fyr har väl dom flesta hört talas om.

Kram

Anonym sa...

Mors,,Ja Vinga fyr kollade jag när jag var på Brännö för 2 år sedan..Göteborg med ledning av Veiken kan ju bara bli en höjdare..
Ja kul att jag får Vabba ibland..Haé Kram.

Ellis sa...

Där har jag också varit, det är jättefint där uppe! =)
Här öser regnet ned idag, igår hade vi omväxlande sol och moln!
Ha en fin dag!
Kram Elenor

Sand mellan tårna sa...

Fina bilder från en fin stadsdel. Får hemlängtan när jag ser det. Är ju mitt område.

Roffe sa...

Vilka underbara bilder du tagit.ha en fin dag.kram

biggan sa...

härligt, vi var med dom i går kväll, helt underbara människor, vi hade en jätte fin kväll tillsammans, roligt med stenen, ha en fin tisdag kramar biggan

ansepanse sa...

jag blev så intresserad av ditt inlägg så jag tänkte nästan stänga ner den utan att kommentera :D jag hade ju liksom fått fin information som på google
en bra dag till dig - kramar

Yvonne :-) sa...

Förstår att det var en fantastisk tur som ni fick av Veiken och lennert.Menar du VHSband till DVD?? Det håller jag på med.Skicka din mailadress igen så jag kan tala om hur du får in bilder i externa hårddisken.♥kram!

paloma sa...

Vilka fina bilder! KRAM

Ma sa...

Fina bilder. Vinga fyr har nog de flesta hört talas om, även jag som håller till Norra Stockholmstrakten...

Mita sa...

Härligt med en sån rundtur,bättre kan det nog inte bli.Dom är toppen Veiken och Lennart,tänk om det varit en sån där klar och krispig dag. Perfekt att ta kort då..
Kramiz♥

Gunilla sa...

GÖteborg är vackert, men jag trivs bättre i stockholm, kanske en vanesak :)

Ninja sa...

Jo, det väsnas nog om både det ena och det andra, speciellt om det är lite avvikande....
Ättestupa, visst förfasar man sig....men idag behandlar man också äldre respektlöst.
Tänk om vi bara kunde vara snälla mot varandra. Vad trevligt det skulle bli.......

Roffe sa...

BLI TESTPILOT MED KELDA! http://smartsontestpilot.se/kelda-exotiska-saser/bli-testpilot/

Nett sa...

Vilken fin sten :) Synd på vädret och hoppas att du kan få göra om detta med lite mer sol. Härligt att få komma iväg sådär. Kram

Anonym sa...

Ja blir så glad av ditt inlägg. Vi hade en så fin dag, fast solen svek! Kramar

Camilla sa...

Oj...vilken utsikt!
Jag har bara varit i Göteborg EN gång.
Vilket häftig stenblock.
Kram!

Sladdertackan sa...

Vilken utsikt! Nu börjar Göteborg kännas riktigt lockande.

Mia systeryster sa...

Vilka mysiga guider ni hade=D Veiken gillar jag!!
Vad mycket svamp ni hittade igår!
Här i stockholm finns det inte så mycket svamp, sommaren har nog varit lite för torr här!
Kram

Yvonne Johansson sa...

Det är nog 16 år sedan jag var i Göteborg. Lillbrorsan och jag och en kompis till honom var på Liseberg. Jag hoppas att jag någon gång längre fram kan ta en tur dit igen. Jag har en faster som bor där som jag har lite kontakt med. Har du målat något än? Jag har kittat men vet inte i vilken färg jag ska måla bården i än.
Kram Yvonne.

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...