20 september 2011

Lömska otäcka djur!

 Igår fick gubben gå till doktorn! Vi fick se det i söndags, fästingbettet! Förmodligen har vi missat denna fästing efter förra skogsutflykten för två veckor sedan eller också har lille Cesare haft den med sig in.
Precis så här såg det ut i gubbens ljumske! Så nu äter han en dunderkur med antibiotika.
Vi är ju vaccinerade mot TBE, den fästingburna hjärnhinneinflammationen, men mot Borrelia finns ingen vaccinering. 
Tänk på att fästingar är mycket, mycket små när de landar på dig. Oftast syns de inte förrän de redan satt sig fast och börjat kalasa av dig, det är då de växer till...

Så har du varit ute i skogen så gör en ny kroppsbesiktning efter ett par dagar...och var observant på om det börjar klia någonstans. Det kan vara en fästing...Kolla direkt!
Tänk också på att känna igenom ditt husdjur...även om de är utrustade med olika medel, så kan de ändå ha fästingar på sig. Får de sova i din säng, så som min lille Cesare, så kan de lömska fästingarna lätt byta "matplats".





29 kommentarer:

Sand mellan tårna sa...

Blä och massa svordommar för fästingar.
Bilden på dig är för härlig!

Siita sa...

God morgon. Fy vilka otäckingar det finns. Lakris får inte vara i vårt sovrum längre. Har fått fästingbett av det. Kram

Petra sa...

Äckliga små djur det där.
Hoppas det blir bra med Gubben :)
Kram

Ninz sa...

Uuuuuuuuusch tvä, ve ° fasa, stackars guuuuben! Fästingar är onda små kryp! Bra han fick penicillin fort fort :)
Kramen

biggan sa...

ja fy ja, dom biter sig fast, tur han fick pencellin så fort ni upptäckte det, hälsa honom så gott, ha en fin tisdag kramar biggan

Stattinskan sa...

Ja, de är verkligen lömska de där fästingarna ... En utrotningssatsning hade inbte suttit fel!
Gomorron Fenixmona :-)

attis sa...

Gomorron Mona. Vilken tur att ni upptäckte den. De är så otrevliga dessa små kryp. Hoppas ni slipper fler av den sorten. Ha en bra dag.
Kramiz

Anonym sa...

Mors,,ja du man undrar vilken nytta dom gör,,tror inte fästingen är till nytta för någon levande varelse..Jag är oxå vaxinerad,,maten blev så bra så det blir samma i dag..Haé Kram.

Ellis sa...

Hoppas antibiotikan hjälper, ruggigt när de får fäste på kroppen!
Vaknade till sol efter gårdagskvällens ösregn, hoppas på en fin dag!
Tack för den stora kramen! =)
Kram Elenor

Camilla sa...

Dessa otäcka djur!
Fy!
Jo...det är nog bäst att ta sig en besiktning efter man varit ute i skogen.
Kram på dig!

Roffe sa...

Godmorgon.På måndag börja jag på Förstärkt arbetsträning i tibro.9.00-15.00. Man ska sitta i grupp och söka jobb.Det är ju så att man ska komma utanför hemmet,inte bli sittande hemma.Det gäller 3 mån.Få åka buss till Tibro 4 mil tur och retur.Ha en fin dag.kram

Nu tro jag att han inte gå till skogen på ett tag.

Anonym sa...

Jag hade Hjärnhinneinflammation 1966 då jag var 5 år gammal!
Låg isollerad 3-6 månader på barnkliniken här i Malmö.
:o(

Carina Sjölund sa...

Huja vad otäckt, stackars honom!
Jag är så glad att vi inte har stött på några sådana otäckinga i år, men förra året var det fem som besökte Izor :(
Kramen vännen♥

Anonym sa...

Mitt svar på FB inlägget:

Men Usch då?!
Fast Knäckebröd är nog värre att ha i sängen än ett par bitar Lakrits! ♥ :o)

Mita sa...

Nej men så tråkigt för gubben din,hoppas pencillinet får bukt med eländet. Fästingar förstör en del av nöjet tycker jag att vara ute i skog och mark. Tänk förr,då fanns det inte alls så här mycket fästingar.Jag minns aldrig att ungarna fick på sig nån,och ändå sprang dom i skogen och i högt gräs och lekte.
Vi får hoppas på en kall men snöfattig vinter. Det enda som kan minska ner fästingarna.
Kram vännen♥

Maria sa...

Tack o lov att de finns medicin, jag undrar hur dom gjorde förr. Har inte haft så många fästingar på djuren i år i alla fall som jag sett. Det var hundan vilka fyllda korgar ni fått.
Ha det/kramizar

eva sa...

Vilka otäckingar de små krypen e och hoppas det inte blir någe konsekvenser av bettet!
kramiz

Anonym sa...

Hej du,,Ta på dig bästa ögonen nu,,och så kommer du till mig och letar upp felen som gömt sig i min bild,,Haé Kram.

Anonym sa...

Fästingar är bland det värsta jag vet. OM jag hade ett djur, så skulle det ALDRIG få vara i våra sängar bl.a med tanke på vad som kan komma krypande när jag sover. Herre gud, jag skulle inte få en lugn stund! Gubben kallar det hysteri, men det bjuder jag på.Kramar och hälsa Bosse att krya på sig. Kramar till er båda!

Karpstryparn sa...

Ja, fästingar kan vara lite luriga.

Svar: Kunde inte ha sagt det bättre själv. Kramiz

Gilla sa...

När jag var barn var jag sommarbarn på landet. Vi sprang barfota i hagarna och ute i gräset, men aldrig vi fick såna odjur på oss. Men Noack, fick till och med borrelia, när han levde.

Hoppas nu att medicinen hjälper, så Guben din blir frisk snart igen. Det kan ju inte vara nådigt, med sån elände.

Svar: Det känns bättre idag med den bortavaradnde värmen. Man vänjer sej snabbt.

Jag tyckte själv att citatet sa en hel del.

Kram/Gilla

Anonym sa...

Fästingar är så läbbiga och ONÖDIGA!

Anonym sa...

Fästingar är så läbbiga och ONÖDIGA!

ansepanse sa...

fästingar är otäcka, det gäller verkligen att kolla upp sig
kramar

Nett sa...

Usch, kryper i hela kroppen när jag tänker på de små jä*vlarna ;) Kram

Yvonne Johansson sa...

Jag ryser vid bara tanken på fästingar. Jag kollar igenom mig varje gång jag varit ute i skogen och plockat svamp. Varje gång så får jag med mig något kryp i håret, som tur är inte är någon fästing. Men den liknar en större variant av den och den försöker gömma sig i håret. Läbbiga småkryp. Spindlar har jag inget i mot, men jag är glad över att vi inte har några giftiga här. Obs! Det måste ha varit intressant att ha växt upp med Lena Ranehag :)

Nillas Trädgård sa...

Våra kissar sover också hos oss och visst är det en läskig tanke. Sitter just nu med en Pucko i knät. Han har varit i slagsmål och har ett varit öga. Mycket tyder på att det blir ett besök hos vet. i morgon...

Ninja sa...

Aj då....
Men det är positivt att det är en ring....då kan det vara den ytliga borrelian som är lättare att bli av med. Det är värre när man går två månader som jag utan symtom och den sätter sig i lederna. Men nu efter 20 dagars antibiotikakur verkar den har givit med sig.

paloma sa...

Usch!! De är så äckliga!!" I sommras då lillan och jag var i skärgården fick vi 4-5 fästingar var per dag!!!!! så varge kväll var det koll och borttagning av de små äckelpellarna!!! Hoppas han inte får några men av bettet nu! KRAM

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...