25 september 2011

Uddevalla staden som har allt.

Fast vi nu bott i Uddevalla i åtta år, så är jag alltjämt facinerad av Uddevallas mångfald.

Här finns havet där man kan ta härliga båtturer och med flera fina badplatser.

Här finns en underbart vacker strandpromenad som går från havet och sen fortsätter igenom hela staden.

Här finns också Bohusläns museum, som tar tillvara och visar upp allt det fina som finns.

Här finns den vackra Bäveån som binder samman havet med skogen.
För här finns även skogen inpå knutarna. Härliga vidsträckta skogar med möjlighet till många olika aktiviteter.

Denna höst är det skogen som gäller för många. Just nu är bohusläns landskapssvamp som finast. Öronmussling finns mest på västkusten. Smeknamn som "grisöra" eller "baconsvamp" används ofta. Öronmussling är lätt att lära sig att känna igen. Den har ingen giftig förväxlingssvamp och är därför en bra nybörjarsvamp.


20 kommentarer:

biggan sa...

ja det är en mysig stad, vi har ju varit i museeumet, intressant, och skogen, visst är det härligt, ha en fin söndag, hoppas ni är i svampskogen kram biggan

Anonym sa...

Vad härligt det ser ut hos Er,
har bott i Malmö hela mitt liv,
och tycker här är dööö trisst!
:o(

Ha en bra Söndag!
Kram
Stevie

Siita sa...

God morgon. Har bara kört förbi Uddevalla, men du har så fina kort. Den svampen har jag aldrig sett. Men du nu har jag sett kruskantarell, fick det av en kille igår. Kram

Ninja sa...

Öronmussling har jag aldrig plockat eller smakat....men så finns den inte här heller.

Roffe sa...

Jag vet det mysigare komma på sommaren.Tänkte bara nu när man åker buss gratis tänkte åka till västkusten nån helg.kortet gäller hela bohuslän passa på åka buss.fast det kan bli drygt med buss med.Ha fin söndag.kram

Gilla sa...

Det ser verkligen fint ut hos er i Uddevalla. Jag har aldrig varit där.

Vilken bra kunskap jag fick med öronmusslingarna.

Svar: Jag sk-ter i städningen. Den får vänta till nästa vecka.

Vi hade verkligen det gott igår.

Så en fråga direkt. Blir det nån ny Sidefest nästa år och när i såfall.

Kram/Gilla

ansepanse sa...

vilka vackra bilder :) var bodde ni innan då? jag som trodde att du alltid bott där :)
jag har sett mycket av just den svampen men trott att den var oätlig
kramar

Anonym sa...

Goddag idag har jag en liten gästbloggare på min blogg. ha en fin dag !

Yvonne Johansson sa...

Vilka fina klara bilder du har tagit. Jag brukar använda programmet som kom med kameran för att rätta till skärpan osv. Det är ju inte alla gånger man lyckats med bilderna. Jättefina bilder från Uddevalla. Min mormor är född i Dingle och när jag var liten var jag varje sommar i mormors sommarstuga i Fossebacka. Jag har nog en del avlägsna släktingar kvar där, som jag inte känner. Jag önskar dig en riktigt fin söndag.

Mita sa...

Ja var har ni bott innan då? Men jag kan tänka mig ni är nöjda och glada att bo där, så underbart vackert. Du visar ju mycket bilder och det tycker jag är härligt så man får lära känna miljön lite mer.
Vilken bra svamp om man är lite osäker som jag då..*ler*...
Kram vännen♥

Aurora sa...

Länge sedan vi var inne i stan. Förr "fräste" man ju igenom den på väg till Strömstad. 2 timmars kö var ingen ovanlighet. Sen kom tunnlarna och man såg inte så mkt av stan. Nu kör vi bron och ser ännu mindre. Kram

Karpstryparn sa...

Det ser mysigt ut hos er.

Svar: Ja, precis. Tackar, ha en fin söndag du också. Kramiz

Ellis sa...

Hej!
Hoppas ni får en fin söndag i skogen om ni tar er dit! =)
Här är det en fin dag med lite moln bara, tar itu med lite pyssel innan tvätten!
Kram Elenor

syren sa...

Har ju inte varit i Uddevalla så jag gillar att få ta del av alla dina fina bilder därifrån! Trevlig fortsättning på söndagen. kram

Anonym sa...

Uddevalla verkar ha det mesta :-)

Ma sa...

Fina foton från Uddevalla. Har aldrig varit där, tror jag. Men staden verkar vara värd att besökas. Öronmussling känner igen som svamp. Fast jag brukar inte hitta den i mina trakter...

Anonym sa...

Hejsan,,Tassar in och säger GRATTIS DVD´n Flaming Star kommer att landa i din brevlåda snart..sänd din adress till karl.herbert@hotmail.com
så sänder jag den till dig..Haé Grattis Kramen.

Maria sa...

Hejsan! Jo jag har också bott i Uddevalla men som liten min farfar bodde där. Kommer ihåg att vi köpte gula ärtor o gick ner till Bäveån nedanför kyrkan o matade duvorna men jisses de va länge sedan.
Kramizar från torpet

eva sa...

Vilka fina foton och vilken härlig stad med kontraster ni bor i.
kramiz

paloma sa...

Vilken smarrig tårta! Mums! Vacker hund med! Är det din dotters? kram

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...