24 juli 2011

Norge, en nation i sorg.

Werona och Espen åkte tillsammans med barnen in till Oslo igår kväll, för att tillsammans med tusentals andra människor, tända ljus och lägga ner en blomma för de människor som har mist sina liv.  
De möttes av en stad i djup förstämning. Det låg fortfarande drivor av krossat glas vid husväggarna och soldater i full krigsmundering patrullerade vid avspärrningarna...en stad i beredskap.
85 unga människor har hittats på Utöya och är bekräftat döda...8-9 ungdomar saknas fortfarande. Däribland en flicka som bor granne med Espens syster, en flicka som är skolkamrat med systerdottern Tina...Måtte hon få hittas bland de levade...

Ett hav av blommor ligger utanför kyrkan i Oslo...så många tårar har fällts. Även jag gråter och känner med alla anhöriga och vänner till alla dessa döda och skadade människor...Livet för dem som blev kvar kommer aldrig någonsin att bli det samma igen...


27 kommentarer:

Siita sa...

God morgon. Så tråkigt att en enda person förstört livet för massor med människor. Ingen kommer att glömma den dagen. Stackare i Norge med omnejd. Kramar

Stattinskan sa...

Det är så obegripligt! Jag har tittat på nyheterna oavbrutet, gråtit och känt maktlöshet - men ändå känner jag att jag inte riktigt förstått vidden av den hemska massakern!
Kram och god morgon till dig Fenixmona

Vicke sa...

Nej, livet blir aldrig det samma för dom igen

biggan sa...

det är så fruktansvärt, tänker på alla anhöriga nu, så sorgligt, går inte ens beskriva i ord, kramar biggan

karlsson sa...

Ja, det behövs bara EN idiot för att förstöra livet för hundratals.
Det är en lättläst blogg du har inget krångel, bara biler och text.

Gomorron

Carina Sjölund sa...

Lider verkligen med dem!
Hur ska dom kunna få ett nomalt liv igen? :(
Kramen♥

Viktkamp sa...

det är hemskt det som hänt =(

Stattinskan sa...

Har hittat en fin länk där man kan visa att man stöttar Norge :-)

ansepanse sa...

nej livet kommer aldrig någonsin att bli detsamma igen för alla inblandade, vilken sorg för så många,
känner tårarna bränna i ögonvrån
kramar

Sladdertackan sa...

Det är oerhört! Jag tänker på de föräldrar som mist sina barn och de som ännu inte vet. Unga liv som släckts och aldrig fick en chans. I en sådan här stund är vi ett och samma land.
Kramar

Sladdertackan sa...

Det är oerhört! Jag tänker på de föräldrar som mist sina barn och de som ännu inte vet. Unga liv som släckts och aldrig fick en chans. I en sådan här stund är vi ett och samma land.
Kramar

Roffe sa...

Man ryser så fort man tänker på det som har hänt i Norge.Kan inte vara roligt för din dotter och bo i norge,efter detta som har hänt.ha en bra dag.kram

Yvonne Johansson sa...

Vi måste ta hand om varandra på bättre sätt och inte låta någon hamna utanför gemenskapen. Vi måste lära oss bättre av våra misstag och inte glömma vad som hänt, så något sånt här inte kommer hända igen. En av mina halvbröder råkade ut för tsunamin i Thailand men han lyckades ta sig upp på berget på en vespa efter en dramatisk körning. Det var mycket nära ögat att det gått illa, men han var väl den skulle klara sig. Många går nog och tänker så nu, varför dog min vän och inte jag.

Stattinskan sa...

Svar: Tack :-) Jag la också ut den på Fejjan :-)

Mita sa...

Det är så ofattbart,man har svårt att ta in och smälta att det hänt.Det kanske är för att man är på avstånd,och inte är berörd med att nån anhörig finns eller bor i Norge.Men hela tiden så påminns man,och jag kan bara försöka sätta mig in i hur det känns att leva med allt detta.
Tänker på dig vännen och att du/ni har dottern i Norge,
Kramar om!

4U2 sa...

Ilska över att någon tror sig ha befogenhet att döda andra, hemskt oförskämt!

Ninz sa...

Det är så fruktansvärt alltsammans! Varför varför varför? Frågorna ekar i huvudet, varför?! Kramar om det hårdaste jag kan.
Kram

Ellis sa...

Mina tankar går till de i Norge!
Hoppas de hittar igen de saknade!
Kramar, Elenor

Aurora sa...

Fruktansvärt. Vilken FEGIS som ger sig på oskyldiga barn och ungdomar. Kram

Anonym sa...

Det är så förfärligt att den mänskliga hjärnan inte kan förstå och inte vill förstå-- hur kan en människa bli så ond? Kramar

Nett sa...

Så tragiskt, det är ju så stort så man har svårt att ta till sig det som har hänt, man saknar ord. Kram

Camilla sa...

Så otroligt fruktansvärt.
Så ofattbart.
Hoppas att dom hittar henne vid liv.
Kram!

syren sa...

Håll händer med Norge och visa din avsky mot våldet. Finns på norska VG.no kram

diana sa...

Det är så obegripligt och så hemskt att det är svårt att tänka på.

Trollet sa...

Det är så svårt att ta in det som hänt. Ikväll när jag sitter och tittar på solnedgången efter en underbar dag o hör glada barns rop o skratt så är det SÅ svårt att fatta att bortom horisonten har det hemska hänt *ledsen*

*kram*

eva sa...

Så himla tragiskt och det är ofattbart att det händer så nära!
Så skönt att lämna allt regnet och komma bort till värmen. Önskar dig en härlig semester.
kram eva

Maria Nilsson sa...

Vi gråter nog alla när vi läser och ser detta, det berör allas hjärtan, jag började gråta när jag käste tidningen om det, jag började gråta och fick gå ifrån datan när jag fick reda på att en vän till Tina, Werona och dom som heter Daniel känner två som saknas och att Tina känner en.
Det är verkligen sjukt det han har gjort, förstört så mångas liv och han tycker det är rätt, det är sjukt.

folk hoppas att han blir dödad medans jag och några av mina vänner hoppas att han får sitta dom 21 åren i fängelse, sedan får livstid hjälp för han har uppenbarligen en skada, sedan när han erkänt och sagt att han är ledsen för allas liv han tagit, när han har sett offrens föräldrar, släkt och vänner i ögonen och sagt förlåt, då, då kan han få dö!

Kram från Maria<3

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...