19 mars 2010

I utvandrarnas spår sommaren 2008. Del 1

Det här är Klasatorpet som förvandlades till Korpemoen i Utvandrarfilmen. Här bodde Karl-Oskar och Kristina. Det är ju alltid Vissa saker man minns Mer än ändra i de filmer som man ser.
Många minns säkert Kristinas älskade gunga
Andra kommer kanske ihåg hennes äppleträd.
Själv blev jag väldigt Tagen av scenerna av hungriga lilla Ida som hittade gröten, here I denna jordkällare. Ida var ju så hungrig och gröten var god så den blev lilla Idas död. Nu kan ni se bildspelet från Ljuders kyrka, vägskälet Där Utvandrarna startade sin resa och Korpamoen.
Bildspelet och musiken finner ni längst ner på denna sida.


15 kommentarer:

Kina sa...

Kommer inte ihåg så mycket av Raskens jag var ganska liten då. Jag kommer ihåg att jag tyckte den var läskig! Otroligt vackra bilder. Tänka att ha det som sommartorp:) Ha en skön fredagkväll!
Kram Kina

Veiken sa...

Härligt! Gott att det bara är del 1. Kram

Anonym sa...

Sånt där är roligt att se :) Ha en fin helg och bra du har fått igång internet.Kramen Bitte

Vicke sa...

Svar, ja det är rätt skönt att vara ensam på bloggen och gå runt o läsa bloggar, fina bilder igen

Siita sa...

God morgon. Tror du försvunnit från min bloglovin. Dina inlägg kommer inte som dom ska. Ha det gott. Blåsigt här +2.5 nyss. Kramar

Ammis sa...

Godmorgon. Jo, Raskens kommer man ju ihågfast inte gungan.... Skulle behöva se om den. Önskar dig en hrlig dag, dom sa att solen skulle komma hit idag men just nu ser det dystert ut men jag väntar så får vi se.
KrAMelikram

Yvonne :-) sa...

Morn morn! Tack för att du är så snäll.Har följt dina bilder om Utvandrarna och invandrarna.Jag var också mycket intresserad av de böckerna/filmerna..Ha en bra lördag du me! Kram!

Farfar-Hebbe sa...

Mors,,ja den serien minns jag,roligt att se bildspelet,massa fina bilder,väntar nu på del 2,3,4
Haé Kram.

biggan sa...

godmorgon, ja jag kommer ihåg både gungan och gröten. man borde se filmerna igen, dom är ju så bra, kram biggan

roffe sa...

God morgon.Roligt att dom gamla stugorna får vara kvar,inte brinner upp för tidigt.antingen tar blåsten eller åskan så dom brinner upp.ha en skön solig lördag.kram

charlotte sa...

kommer inte ihåg sdå mkt av den. går den på tv nu igen alltså
kram

biggan sa...

jisses det var en hel massa du ska göra, jag har ju gjort det, men klart jag går ju hemma kramar biggan

Kina sa...

Oooops, ja där såg man hur bra jag hängde med:):)
Kramen

paloma sa...

Godmorgon! Vad intreesant! Kram

Anonym sa...

Hej hopp i stugan! Kom inte ihåg så mycket om just hur det såg ut där dom bodde, mer andra saker i filmen, minns jag tyckte den var bra så dom skulle kunna sända den i repris för nu var de ju ett tag sedan :) ha en fin fin dag :) *tingeling*

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...