25 juni 2010

Midsommarafton en magisk dag, men när då?


Midsommardagen, som är allmän flaggdag i Sverige, infaller i Sverige sedan 1953 och i Finland sedan 1955 alltid på en lördag 20 juni–26 juni. Tidigare inföll midsommardagen alltid den 24 juni, på Johannes döparens dag.Så den dag som alltid var midsommarafton förr var alltså den 23 juni! Alltså inte den dag som sommarsolståndet infaller...
Fast ursprunget till firandet är att glädja sig över årets längsta dag, så den korrekta dagen att fira Midsommar på är när sommarsolståndet infaller, oftast den 21:a Juni. När sen jordgubbarna dök upp i firandet, det vet jag inte...men gott är det!!
Här blir det nu bloggfritt denna helg för vi sticker ut till kusten! Där händer det mycket...våra vänner finns redan på plats så trevlig gemenskap lär det bli...i morgon ska vi sen göra makrillarnas liv helt odrägligt och äldsta sonen skall gratuleras på födelsedagen. Idag får jag träffa flera av barnen för Werona kommer oxå ner en snabb sväng. Hon måste ju vara hemma i morgon igen för då går startskottet för norgemästerskapet!!! Hur det går kan ni sen läsa i motorbloggen...Ha nu en underbar midsommar alla!!!Måtte solen få skina över oss alla idag!

16 kommentarer:

biggan sa...

godmorgon, ha en superhelg nu. hoppas ni får massa sol. och makrill kramar biggan

Siita sa...

Ha en trevlig helg med vänner, barn o barnbarn. Vi ska till Ing-Britt idag o fira. Kramar

egoinasmamma.nu sa...

Folk har knappt velat tro mig när jag har sagt att midsommar inte är när Sverige firar det, skönt att se en korrekt förklaring! ;) Ni skall tydligen ha jättemysig och det skall jag med. (Jag skall hälsa.) Glad midsommar!

Anniepie sa...

Hoppas att du får en härlig helg med god mat och trevligt sällskap! :D Kraam!

teresia sa...

glad midsommar!

Tigris Predikantan sa...

En riktig fin och härlig midsommar hoppas jag att du får!
:)

Mi sa...

Tittar in för att önska dig en skön midsommar. Kramar!!

Leffe sa...

Tjenare Mona !
De var läckra bilder på Jordgubbar & båten vid kusten. Jaha, så ni ska ut på makrillfiske...De är inte fel de. Hoppas ni får en varm & trevlig Midsommarhelg...Här blir de till å jobba, Sören & Jag byter ut panelen på 3 bilars Carport & Garage. Men på kvällen blir de en ARDBEG...Å bara koppla av.
Hälsa Bosse å.
Kram Leffe

Augusta sa...

Vilka härliga midsommarbilder du visar :)

Ni skall ha jätteskönt hör jag. Vädret är ju jätteskönt :)

Fortsatt trevlig midsommar

Kram

Gilla sa...

Tack för Midsommarhälsningen.

Vi fick sol på eftermiddagen, precis innan vår fest började. Rapport kommer.

Kram/Gilla

Anonym sa...

hoppas att du haft det bra
. har ar kanon
kram

diana sa...

Har din midsommar varit bra?

http://metrobloggen.se/smultronstallet sa...

Hoppas du får en superbra midsommarhelg. Låter härligt att få tillbringa den vid kusten!
Kram Kina

Mia64 sa...

Ha en riktigt skön midsommarhelg /Kram

egoinasmamma.nu sa...

Välkommen hem! Och God morgon! :D

MICKAN sa...

Vad vore en sommar utan jordgubbar !?!?!

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...