24 januari 2013

Så mycket som ramlar på plats efterhand.


 Människans primära kunskap ramlar oftast inte på plats förrän sent i livet. Detta trots att vi från början har tillgång till flera generationers kunskap men inte haft förmågan att tolka budskapen rätt.

 Alla gamla ordspråk som vi människor ofta använder oss av, har med all sannolikhet
uppkommit, när någon kommit till insikt, om något väsentligt i livet och på detta sätt velat förmedla det till andra. 

Precis som alla gamla fina verser och olika ramsor där vi inte heller har kvar förmågan att tolka det verkliga budskapet.  


 Jag har funderat på det lite modernare ordspråket att ”barn gör inte som föräldrarna säger, barn gör som föräldrarna gör.” Detta är en allvarlig sanning, vars sanningshalt kan konstateras när barnen blivit vuxna.

Jag undrar hur mycket mina barn egentligen lärt sig av mig, vad jag skickat med dem ut i livet...Jag vet i alla fall att jag numera ofta använder mig av ord och uttryck som min mamma använde...saker som jag idag förstår, men som inte medvetet fastnade i mitt huvud då...beroende på att jag inte hade förmågan att tolka innebörden av det jag hörde förrän jag själv uppnått vuxen ålder. 





19 kommentarer:

Anonym sa...

Morron! ja människan utvecklas hela tiden genom hela livet. Ha det nra !

Znogge sa...

Precis så är det. Vissa saker kan man inte tolka förrän i vuxen ålder. Även om man som ung ibland tror att man vet allt...

Kram och god morgon!

Siita sa...

God morgon. Håller med DU, fast jag använder det som far sa. Mamma var en liten försynt gumma, sa inte så mycket, pappa sa desto mera. Kram

Yvonne ♥ sa...

Godmorgon! Man lär sig hela livet. Som barn kan man inte förstå allt.Det är nog därför man är formbar.Morgonkram!

Anonym sa...

sv; samma för oss som jobbar inom vård och omsorg, många av oss orkar knappt jobba till pensioneringen

kram

paloma sa...

ja man vet så väl! vad som är rätt! men man gör lite tokigt i allafall.. jag har gjort alla misstag min mamma gjort,
jag ser ut som mamma och har hennes sjukdommar och fel och brister, jag är en mammas flicka! suck... kram

anniepiie sa...

Intressant inlägg! :D Hoppas at du får en bra dag nu! :) Kramis

Gilla sa...

Ja, så är det ju. Vi utvecklas och kommer till insikt vad de gamla menade när de sa vissa ramsor. Min Mamma växte upp i Västergötland och där kunde man många visa saker och ordspråk, som Mamma använde en gång i tiden och som jag fortfarande använder.

Söta bebisar!


Sv: Jag slipper ju att gå ut på morgonen. Det gör Bert, men jag tar sista i stället. Jag är ju morrontrött och det är inte han.

Det verkar ju vara bra att kunna tvätta, när ni inte ska till din Pappa. Det måste ju bli mindre stress för dig.

Kram/Gilla

ansepanse sa...

det är ju så, man gör sitt bästa och sedan verkar det kanske ändå att det var ju inte rätt
underbara bilder
kramar

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Hej!
Prövar.Det var något knas innan.

Maria sa...

Jo men så är det men vi får tro att vi lärt våra barn något bra. När små barn leker kan man höra uttryck som kommer från en själv så mycket för vidare på både ont å gott.
Ha en fin dag/kramen

Gunilla sa...

den här läran, den kallas ju själva livet...skulle väl vara tråkigt om vi visste allt och kunde allt från början :)

Veiken sa...

Det blir bättre med åren och vi blir visare! Kram

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Man lär sig med åren, och mycket som sagts till en får en innebörd först långt senare! :)

Helen sa...

Du har fått mej att tänka till. Man formas inte bara av sina föräldrar, utan av alla man träffar. Tar till sej det man känner och är okey och för det vidare till barnen. Bara att hoppas på att det är rätt. Ett av mina motton är det gamla,.. Behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Sköt om dej. Kram <3

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Godkväll!
Kloka ord,men som sagt,gjorde jag aldrig vad mamma tyckte att jag skulle göra.Kram.Inger

Ninja sa...

Jag tror nog att du givit dina barn sunda värderingar. Och de kommer som du skriver att förstå när de är mogna för det.

Augusta sa...

Du är så klok så :)
Vilka fina små dockbebisar det var. Är det dina?

Kram

Geddfish ♥ sa...

Jg hoppas alla gör så gott vi kan. Jag försöker, men inte garanterat lyckat. Men tanken var god.
Bra skrivet, Mona!
Kram!

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...