23 januari 2013

Om hela världen reducerades...



Kanske har ni läst denna innan men den är väl värd att ta till sig igen. Vi är verkligen lyckligt lottade, ta vara på dig idag, ta vara på de du möter under denna dag.

 OM HELA VÄRLDEN REDUCERADES TILL EN BY! 

Om hela världen reducerades till en by med 100 invånare och alla proportioner bibehölls så bestod byn av:
57 asiater
21 européer
14 amerikaner (från Nord- och Sydamerika)
8 afrikaner
52 var kvinnor, 48 män 
70 ickekristna, 30 kristna 
89 heterosexuella, 11 homosexuella 
6 personer skulle inneha och nyttja 59 % av alla gemensamma tillgångar. Dessa 6 personer skulle vara amerikaner. 
80 hade otillräckliga boendeförhållanden 
70 var analfabeter 
50 var undernärda, 1 döende, 2 föddes och 1 hade en PC. 
1 och bara en har en akademisk examen. 

Om man betraktar världen på detta sätt så påvisas nödvändigheten av samhörighet, förståelse, acceptans och utbildning för alla.

Om Du idag vaknade frisk, så är Du lyckligare lottad än 1 miljon människor som inte kommer att leva nästa vecka.

Om Du aldrig har upplevt ett krig, aldrig upplevt hunger, fångenskapens, ensamhet eller dödskampens smärta, så är Du lyckligare lottad än 500 miljoner människor här på jorden. 

Om det finns mat i Ditt kylskåp, om Du har ett jobb, om Du har tak över huvudet och en säng att sova i, då är Du rikare än 75 % av innevånarna på jorden. Har Du ett konto på en bank, lite pengar i börsen och småslantar i en ask, då tillhör Du de rikaste 8 % av jordens invånare. 

16 kommentarer:

Znogge sa...

Statistik blir onekligen tydligare när man drar ner den i mindre skala. Tänkvärt...

Kram och god morgon!

Anonym sa...

Mors,,Oj den statstiken var tankeväckande...
Ja visst tar scanning tid,men nu har jag fixat 2 block,,är bara 3 block kvar (puh)men det är ju ingen panik..Haé Kram.

Siita sa...

God morgon. Då tillhör jag dom lyckliga 8%. Här är det kallt idag med -15.5 grader. Kramar

Yvonne ♥ sa...

Godmorgon! Jag tillhör de 8% och klagar inte! Inget bra alls att bli sjuk med huset fullt med hundar..Här är det 4.7minus.Ha en bra dag! Morgonkram!

Anonym sa...

tittar in och önskar dig en bra dag

mvh

Aurora sa...

Duger det med ett kort i börsen är jag en vinnare. Kram

Gunilla sa...

mycket tänkvärt !!! den lånar jag !

Gilla sa...

Det är ju allmänt kända sanningar i ditt inlägg. Vi kan ju inte göra så mycket som privatpersoner att förändra eländet. För elände är det.

Sv: Vi har inte alls haft så kallt som ni. Tur ändå att du kan ge dig iväg till jobbet. Cesare vill väl helst ligga framför brasan( om ni har nån) och må gott i värmen.

Kram/Gilla

Ellis sa...

Hej vännen!
Tror jag har läst detta tidigare!
Vi har en solig och fin dag, det var -7 imorse så inte så farligt!
Jobb, föreläsning och sedan hem för att förbereda middagen till imorgon!
Kram Elenor

ansepanse sa...

nej, det där har jag inte läst förut, mm, det är verkligen snett fördelat här i världen, tänkvärt
kramar

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Hej!
Nej det har jag inte läst.Men min näsa blöder för världen.Annars är jag glad att ha den ovanför vattenytan.
Kram,Inger

Mita sa...

Intressant läsning och som man bör ta till sig och tänka över..
Kram vännen♥

paloma sa...

Vad klokt skrivet.Jag har faktiskt varit mitt i ett krig på 80 talet bode jag i USA ju och det utbröt ett ras krig utan dess like där folk sköt varrandra och det var ute gångs förbud min man skydda oss mot de(svarta) för var man vit blev man skjuten,, jag och min vän som ochså är mulat såg de som förädare! Det var otäckt! Men det vara "bara" 5-6 veckor! om man nu kan kalla det krig.?
kram

Veiken sa...

Jag har läst detta förut och den är väl värd en repetition! Kram

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Det får en att tänka efter!!

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Godeftermiddag!
Idag har jag mat i kylen!Portmonän tom,efter att vargen tagit sitt och är mätt!
Som sagt,jag är rik på tre barn,5 barnbarn och två kissar!
Kram,Inger

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...