6 mars 2013

Gud give att man får ha hälsan!

Nej, nej, nej...inte kan man leva på sin pension inte...
 Jag får ju säga att det är en rysare att öppna det där oranga kuvertet...hu!! 

 Lite grann kan jag plussa på när jag kollar på Min pension, men inte förslår de där slantarna om man vill leva ett liv efter pensioneringen.

 Inget gott vitt vin på semestern inte, fast det lär inte bli några semestrar heller för den delen...Nej, då var det allt slutrest här...Det kan ett barn räkna ut.

Så jag säger bara...Gud give att jag får vara frisk och kan fortsätta att jobba efter 65! Då kan jag i alla fall få en och annan semester och få delta i livet ännu ett tag...Som pensionär blev det ett abrupt slut på livet, åtminstone för min del!


26 kommentarer:

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Ja, pensionen lär inte räcka till ett liv i lyx och överflöd tyvärrr :/

Znogge sa...

Tyvärr ser det nog lika illa ut här... Alternativet är att fortsätta jobba eller sälja huset och sätta sprätt på pengarna! Tror det får bli det senare om man har hälsan...

Kram

Yvonne ♥ sa...

Godmorgon! Jag vet jag är pensionär,inga sötebrödagar precis.Man får vara glad över att ha mat för dagen och tak över huvudet.Ha en bra dag! Morgonkram!

Anonym sa...

Mors..Jag har varit pensionär i 5 år,hemma från jobbet i 8,,inte blir det något över men jag saknar inget heller,inkomsten minskar,men det gör även utgifterna...
Du är inte ensam om att inte ha sett,fågeln i fråga..Haé Kram.

Kristina sa...

Det är inte klokt men från 65-70 år har man det ok för då får man pengar från olika Sparformen från olika arbetsgivare men efter 70 blir det tvärstopp och jag ska leva på 9,690 kr VAAAAAA!!!!!! Nu har jag 15.000. Ja jag hymlar inte Jag skriver summorna. Hur i helvete ska jag klara mig när jag inte orkar jobba längre!!!! Oranga kuvertet är ett hån....Jag måste hitta en rik karl eller åtminstånne en samo med inkomst.Jag ruttnar om jag ska sitta här i Täby och glo....Godmorgon kära Mona ...men som man slitit i hela sitt liv men syrrelönen var ett hån fram till 2000 då tog jag jabb på sidan av ord jobb i SLL som hyrsyrra.....9.000 - 5,600 som går till boendekost trots det är en bostadrätt, Bäst man lever de år man har kvar.....fy fan för samhället....

Kristina sa...

4.900 att leva på nästa år VAAA!!!
Mona du och Bosse ni har ju 2 pensioner...... Varför skulle jag flytta och lägga pengar i en bost rätt lgh. Det finns inga hyreslgh i Sthlm längre..
men men Jag mår illa....Stackars er som fick läsa mitt morgon gnäll. Tur man ska till jobb idag Jag är trött och ser med fasa fram mot nästa år den 9 jan blir jag 70 år.......född -44 utan protes och söndervärkt höft hade gått bättre att jobba men nu tvingar jag mig till det MEN det är ett trivsamt jobb och tur man har kvar sin humor och dj-a anamma. Förstår om ni inte orkat läsa men det är som jag känner.....Bläää för att bli gammal :(

Kristina sa...

Sälja lgh och flytta till ett billigt land med sol och värme!!!

Ingrid sa...

Mmmmm, van får glutta snabbt och sen stänga. Jag som aldrig jobbat heltid heller... Var som väl vettig och lät mig övertalas av vännen som nu bor utanför Uddevalla att sätta in lite på pensionssparande varje månad redan när det var ganska nytt (hon jobbade då på posten)
På tal om henne jobbar hon nu som tågvärdinna sen ett par månader tillbaka. Tala om att sadla om mellan olika jobb.

Siita sa...

God morgon. Några stora utsvävningar blir det inte men att ha så man klarar sej är bra. Jag är inte van vid resor så det ska nog fixa sej. Sist vi var utomlands var till Turkiet 2008. Kallt här idag -1.5 men nu försöker solen komma fram. Kram

Gilla sa...

Godmorgon Mona!

Hade jag inte haft Sibbe, så hade jag fått leva på fattigdomssidan. Jag har tur, som har en man med god pension och bra med sparade pengar.

Sv: Vi är ju FB-vänner. Såg du inte att jag hade länkat min nya blogg där? Mysteriet fick sin upplösning där.

Kram/Gilla

Anonym sa...

Jag kollar sällan på siffrorna i det oranga kuvertet.

mvh

kristina sa...

Jag har ju ett privat sparande ...Nu känns det litet bättre efter jag druckit kaffe...Ha en bra dag. kram på dig Mona

paloma sa...

Näe huva! jag skulle få knappt under vad Christina skrev! det är ju inte klokt! hoppas det löst sig med mitt arv tills den tiden kommer! för ännu fattigare än jag är nu....nej! det klarar jag inte! kram fina

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Godmorgon!
Jag är ensamstående pensionär.Och det är jag väldigt nöjd med.Ingen gubbe som förgyller tillvaron precis.
Pengarna räcker om ni inte oroar er i onödan.Man får spara till sin resa.Beräknar om två år,är jag i New Orleans o firar mina 70 år.Om jag har hälsan förståss!
Kram,Inger
Ps.Inga kläder från Dior!

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Hej!
Inte byta ut möblerna i onödan.De gamla grejerna håller.!
Inger

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Man får nog känna på hur det är att leva på pensionen så småningom.

Dags att börja köpa en massa lotter och hoppas på storvinsten :)

Ama de casa sa...

Ja, inte finns det nån fet pension där i dom orangea kuverten... :-(

ansepanse sa...

jag har heller inte många kronor att se fram emot men som tur är finns ju J och då blir vi i allafall två, så nog ska det ordna sig, vi har ju inte så stora utgifter heller, jag menar sedan i framtiden som pensionärer
kramar

Gunilla sa...

Nä, visst är det trist att tänka på... men, jag lever här och nu, man vet inte hur länge man får vara frisk, så pengarna skall rulla tycker jag !

Anonym sa...

Har varit förtidspensionerad i två år och sedan 8år som pensionär. Den lilla pension som man får ut efter att jobbat i kommunen 25år den är rena hånet. Tur att vi är två som har pension, annars vete katten hur det skulle gå.Trots att vi är två så nog får man dra in på både det ena och det andra, men man bävar för den dagen då det bara är en av oss som har inkomst.Tur att det är gratis att dela ut kramar, här kommer en stor sådan till dej från Nenne

Anonym sa...

Det oranga kuveret innehåller uppgifter om den Allmänna pensionen, utöver denna får du Tjänstepension som din arbetsgivare betalt in till dig. Tjänstepensionen utbetalas av Statens Tjänstepensionsverk, SPV. Om du vill veta något om din tjänstepension kan du ringa till SPV. Pensionsmyndigheten hanterar inte Tjänstepension, det SPV.

Veiken sa...

Det som står i det oranga kuvertet stämmer inte. Oroa dig inte i förväg.
Mycket beror på om man är två och inte sitter med en massa lån, avbetalningar och höga räntor. Det fixar sig ska du se. Kramar

Ma sa...

Inte ens för mig såg det särskilt lovande ut. Speciellt inte om jag skulle få för mig att ta ut pensionen vid 61. Då blir det inte mycket att leva på för mig. Så jag får nog jobba kvar längre om jag har hälsan kvar det vill säga...

Nillas Trädgård sa...

Jag har inte ens öppnat mitt kuvert ännu... Och inte förra årets heller...

eva sa...

De e sanslöst att pensionen bara ska räcka till det nödvändigaste! Mina föräldrar har banne mig jobbat och de sen 15 års ålder och de syns banne mig inte på deras pension!
Vilka underbara foton på dig ser så härligt fritt ut.
Ja de kommer jag ihåg sen förra året du skrev om mars månad så nu e de bara att hoppas på kalla nätter hela mars:)
kram

Kristina sa...

Hej igen, åter till hånfulla oranga kuvertet. Anonym skrev att utöver den hånfulla summan som är ett hån i oranga kuvertetfår du tjänstepension mm från olika ställen Jag har 5 okika ställen som det kommer olika summo ifrån MEN de utbet är slut 5 år efter du valde gå i pension, vilket jag inte visste när jag gick i pension.Här skiner solen gratis i dag...härligt!!!!

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...