29 oktober 2012

Mera från i lördags...

Min yngsta son Roger har samma intresse som jag hade förr, men precis som hos mig så är det inte enkelt att odla då man bor fel. Dessa citroner kommer nog inte att mogna för just nu står citronträdet både för mörkt och för varmt...men Roger har hängt lampor över för ljuset, men förmodligen kommer både blad och citroner att ramla av...

Fast än så länge hänger en del frukter kvar och bladen duschas riktigt ofta för att kompensera den alltför varma luften...

Senast inkommet är detta härligt fina olivträd. Bara att hoppas att det klarar den varma inomhusluften under vintern. Växter finns det gott om hos Roger, bara synd att han inte kan få sin dröm om ett hus på landet uppfylld. Jag återkommer med bilder från Rogers "växthus" i vår då alla tomater, paprikaplantor och chiliplantor trängs om utrymmet i lägenheten.

Även detta strutsägg har sin plats hos Roger...det inköptes i Side för flera år sedan.

21 kommentarer:

Siita sa...

God morgon. Så det var ett riktigt ägg, jag trodde det var porslin när du hade det på FB. Ska snart åka ner till nästa by o hämta hem Ellinor som ska lämna in sina svärföräldrars bil på servis. Kram

Yvonne sa...

Godmorgon! Oh vilket stort ägg.Han får hoppas att det inte kommer fram en struts.Roligt att Roger har samma intresse som du.Vi var 7pers att hjälpas åt att äta pizzorna. ha en bra dag! Morgonkram!

Anonym sa...

Mors,,Oj var det ett ägg,,,hoppas hans träd klarar vintern..Nu klappar vintern på porten,hör att det varnas för halka redan..Haé Kram.

attis sa...

Gomorron Mona. HAn får säga att det är lime istället :) Mormor var vaken i lördags. Så trevligt när hon orkar prata lite. Skönt att din pappa får vara frisk. Det är guld värt.
Kramen

Herr Nilssons Fru sa...

Go morgon. Jag håller tummarna för att citronerna sitter kvar o mognar, härligt med egen skörd ju:)

Vilket häftigt ägg helg underbart.

Kramiz o hoppas solen lyser på dig också

Camilla sa...

Häftigt ägg!
Och vad coolt med olivträd och citron träd.
Kram!

Smörblomma sa...

Så kreativ han är, din Roger :) Det är så fint när man låter sin egna personlighet speglas i där man bor :) Kramiz

Gilla sa...

Först fattade jag inte var de fina växterna fanns, utan trodde att de var hemma hos dig. Fina är de i alla fall och jag hoppas för hans skull att de kommer att övervintra. Tjusigt ägg också.

Sv: Visst är det härligt att titta på molnen. Man kan ju få dem till att vara nåt speciellt.

Kram/Gilla

Nett sa...

Olivträd har jag hört att många har, men att odla citroner. Vilken utmaning. Kram

Gunilla sa...

kul att exprimentera med växter !

ansepanse sa...

då borde han få ett riktigt växthus, tänk vad han skulle kunna odla där
vilket vackert strutsägg
kramar

paloma sa...

Citron träden är så vackra då de blommar! Min väninna har ett jätte fint. kram

Anonym sa...

Ägget var jättefint.
Jag trodde att det var av porslin.
Även om man inte lyckas med de exotiska växterna är det ett käckt inslag

kram

Ama de casa sa...

Duktigt att lyckas så bra med dom där träden i Sverige! Här är det något annorlunda förutsättningar... :-)

Ninja sa...

Ett citronträd har jag alltid drömt om....men det är ju det där med klimatet.

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Jag önskar verkligen att jag hade gröna fingrar!!

Veiken sa...

Där ser man att det inte räcker med bara gröna fingrar. Värme, ljus och vatten är också viktigt! Hoppas han får tur med sina växter och att dom överraskar! Kram

Ellis sa...

Hej!
Härligt att odla saker, jag glömde tyvärr att ta in min ananassalvia innan jag åkte iväg så får se om jag får liv i den, annars får jag skaffa en ny nästa sommar!
Ser fram emot fler bilder!
Kram Elenor

eva sa...

Vilket fint citronträd hoppas han lyckas med det.
Visst e de kul när många samlas nu hoppas jag att alla kan samlas till jul hemma hos oss men för det mesta e de inte lätt att få det att passa in för alla.
Ja mamma e otrolig och stark och kämpar på så nu hoppas jag av hela mitt hjärta att både tumören och spridningen minskat avsevärt till januari då de blir nästa läkarbesök.
kramiz
kramiz

Maria sa...

Jag har aldrig haft några sådana träd men får väl hoppas att de ger någon utdelning. Kan tro att de kan vara besvärligt i en lägenhet.
Ha en fin dag/kramen

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Hej o hå!
Hur mår Mona?Jag har inte sett dig hos mig,på några dagar,så jag hoppas att du inte är sjuk!
Jag har spanat på körsbärsträd,men som sagt,får väl vänta på våren.
Ha en trevlig helg!
Kram,Inger i Örebro

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...