6 oktober 2011

Så här var det och därför flyttade vi!

Vårt hus, som vi hade fram till hösten 2004 var stort! Vi bodde alltså två personer i ett hus på 250 kvadrat. Här ovan ser ni en del av köket på mellanvåningen.

Här ser ni resten...det var ett sk barkök.

På nedre våningen fanns ännu ett kök, där fanns också två sovrum, toalett, dusch och tvättstuga.

På mellanvåningen fanns också en matsal, vardagsrum och ett sovrum... 

där fanns också ett fjärde rum som var mitt arbetsrum och det fanns badrum och toalett.
Högst upp, på tredje våningen hade vi två stora sovrum och en liten toalett. Ett enormt stort hus när barnen flugit ut och det till sist bara blev gubben i huset under veckorna. Jag veckopendlade nämligen till Uddevalla där jag jobbade. Sen gick hela helgerna åt till städning och skötsel av hus. Så därför sålde vi huset och flyttade till lägenhet i Uddevalla.
Inte var det enkelt inte...att flytta från 250 kvadrat till en liten lägenhet på 90 kvadrat...Vi fick börja med att skänka bort det mesta av vårt hem för det fanns inte plats...

Jag tror att vi gav bort ca 3/4 av hemmet och ändå blev det trångt. Fast vi börjar att anpassa oss nu. Vi rensar fortfarande och ju mer vi inser att vi ju faktiskt inte behöver, ju bättre blir det! Fast blev det så bra då...det tar vi i morgon! Fortsättning följer alltså...

21 kommentarer:

Petra sa...

250 kvm som behöver städas oavsett om det används, nä roligare kan man väl ha :)

Kram

Anonym sa...

Mors,,Lite av det du berättar om er flytt känner jag igen,,jag flyttade från 140 kvadrat till 74,,så det var en hel del som fick andra ägare...
Sen hade man så helsikes mycket bra att ha grejer,,hur fel var inte det,sådana prylar existerar knappt,,eftersom dom bara ligger där dom ligger..Ja den fyllda filén blev jättegod..Haé Kram.

biggan sa...

fint det var, fast det är mycket att städa när man bara är 2, ja man får rensa bort hela tiden man skaffar ju bara mer och mer :). ja vad mysigt, då kan vi vakta ihop :). ha det fint vännen kram biggan

Roffe sa...

Godmorgon.Ni hadde ju många barn ,när dom var små behövdes stort hus.Nu när ni 2 behövs inte mycke saker,men man samla på sig ändå nytt varje år.kram

Sand mellan tårna sa...

Ja då förstår jag att ni flyttade. Alldeles för mycket att städa;);)

MICKAN sa...

Det där känner jag igen. Undra hur många gånger jag var på tippen och slängde saker och en hel del gick till kompisar mm.

Man kan ju undra hur mycket man har hemma egentligen ... haha.

Ha en bra dag och håll fast dig idag om blåsten kommer :D

Ellis sa...

Jösses, vilken omställning från stort till litet! Har en arbetskompis som ska flytta nu från hus till lägenhet, fullt upp har de! Inte hundra idag, men ska ta det lugnt och får hoppas att de tinte blir alltför jobbigt väder ute!
Ha en fin dag!
Kram Elenor

anniepiie sa...

Låter som oss, vi bodde i ett stort hus och hade samlat på oss massor!!! Sen nu bor vi i en lägenhet på 91 kvm. :P Fick oxå skänka bort en del! :P men skönt med sånt som bara är onödigt att ha som sagt! :) Kram

paloma sa...

Förstår det är mycket att städa! Min dröm är ett vackert hus! Nu finns ju dessutom hushållsnära tjänster! Jag skulle vilja ha ett hus med 5 rum och kök i 2 plan! 1 Badrum med toalett och ev bastu! Och gästtoa det vill jag ha! Men förstår om det blev tomt i ert hus då barnen flög ut med! KRAM

ansepanse sa...

250 kvm till två personer, det förstår jag kändes onödigt stort och att mycket var tvunget att sorteras bort för att få plats i 90 kvm
kramar

Carina Sjölund sa...

Så tänker jag oxå, vi har ett rätt så stort hus med många och stora rum. Är ju perfekt nu när barnen bor hemma, men sedan när vi blir bara på tvåna är det en aning för stort. Så då kommer vi inte att behöva övervåningen.
Men man kan ju alltid kika efter någonting annat :)
Kramen på dig♥

Gilla sa...

Jag känner också igen mej. Vi flyttade från en 2a på 85 kvadrat till en 2a på 64 kvadrat. Det blev mycket slängande på den tiden.

Vi hade ju två fulla hem från början. Sibbe hade en "sommarstuga", vinterbonad på 4 rum och kök. Jag hade min affär. Från båda de sista hållen plockades det hem en hel del saker.

Innan dess hade vi skippat möbler från båda våra ursprungliga hem. Men fortfarande har vi massvis med saker bland annat i källaren som väntar på sortering. Tvi vale att börja med det jobbet.

Svar: Strömmingsflundra skulle vi kunnat säga att det var, för det var jättesmå sillfiléer. Gott som katten. Det är i alla fall en rätt, som vi ofta äter. Försöker ju att äta nyttig fisk med Omega i.

Kram/Gilla

Mita sa...

Ja jisses det var ett stort hus som säkert behövdes när alla bodde hemma. Men till bara er två helt klart för mycket som ekar tomt.Alldeles för jobbigt att sköta om och städa också.Fördelen med en flytt tillbetydligt mindre är väl den väbehövliga rensningen..*ler*..
Vårat hus är litet och pluttigt,många gånger jag hade önskat det vore större när alla barnen bodde hemma. Men nu är det perfekt för gubben och mig.
Svar: Jag var inte och plockade med mig nån träbit från kaninen. Räcker så bra med allt bråte man samlat på sig,haha....
Kram vännen♥

Karpstryparn sa...

Ja, ni gjorde rätt, ett så stort hus blir för stort för två personer.

Svar: Att jag skulle få sådana kommentarer till inlägget om PI-pedia var väntat, dessutom har det inlägget sedan det skrevs igår hitills fått 713 visningar vilket inte är fy skam.

Dåligt insatt? Läs PI och du blir insatt, hehe.
Kramiz

Nett sa...

Ja nog kan 250 kvm bli en aning för mycket för 2 personer så nog måste det vara lättare med något mindre. Kram

Yvonne :-) sa...

Bra beslut att sälja huset och bo i mindre lägenhet...Va!!!!???? Kommer du inte fram till mej?? Konstigt de andra kan ju kommentera .. Kram

Siita sa...

Ja du det låter lite väl stort till 2 personer. Som när vi skulle flytta ihop igen efter att ha varit skilda i 8 år. Två trerummare skulle bli en. Kram

Mollan70 sa...

Samla på sig saker är inte svårt. Värre är det sen när man inser hur mycket saker man ha!

Anonym sa...

Ja, fy sjutton för att städa så mycket (plus allt underhåll!) för två personer...
Jag förstår att det behövdes rensas en hel del för att få plats. Det var samma för oss när vi flyttade till Spanien, vår lägenhet här var dessutom redan möblerad.

Anonym sa...

Vi har gjort precis likadant. Vårt hus var på 230 kvadrat och vi har ungefär hälften nu om man räkna uterummet. Vi sålde en hel del på auktion och det som ingen ville ha fick Myrorna ta hand om och det som dom inte ville ha åkte direkt i bingen.
Vi flyttade 2005, så det var inte långt emellan ni och vi rörde på oss! Kramar

Ninz sa...

Det var var verkligen ett bamse hus :) Skall bli intressant å höra resten :D
Kramen

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...