28 augusti 2010

Första arbetsveckan gick rasande fort och helgen är redan här!

Det känns verkligen att jag är igång igen! I morgon får jag ta några extra timmar på kontoret för att hinna med allt som hopat sig.

Som alla vet så älskar jag att gå i skog och mark denna årstid och igår fick vi så äntligen "tummen ur" och fick tagit den första sprutan mot TBE, fästingburen hjärnhinneinflammation.




Dessa små, vidriga kryp finns ju överallt i våra marker idag. En del lyckas också att nästla sig in hos våran Cesare, trots att han ska vara skyddad av Frontline.
Lille Cesare sover ju hos oss varje natt och det är lätt att missa en fästing i hans päls.


Kan tala om att getingarna också är på hugget just nu! Min syster blev stucken av en sådan igår...när hon stod i kassan på affären för att betala varor. Inte klokt!

16 kommentarer:

Yvonne :-) sa...

Jag sprutar rosmarin på våra hundar och borstar dem när de har varit ute i skogen.Ja det finns många små rälia djur.Ha det så bra .Kram!

Siita sa...

God morgon. Vi har frontline på Lakris oxå, hjälper inte helt ut på han heller. Här blir nog marknad idag. Solen skiner mellan molnen. Kall morgon bara 6 grader. Kram

Aurora sa...

Morn. Vi har inte med getingar i år än annars men de är närgångna så här års. kram

Petra sa...

God Morgon!
Ja denna veckan gick riktigt fort, tack och lov ;)
Slöa är getingarna också.
Kram

Yvonne :-) sa...

Ja ,roliga timmen kommer jag också ihåg. Kram!

Karpstryparn sa...

Svar: Ja, den här gången blir det lite lättare. Angående DO: Exakt, garanterat finns det sådana anmälningar. Kramiz

MICKAN sa...

Dessa jäkla kryp! Jag har halsband på hundarna och inte en enda fästing har satt sig. Själv har jag haft en bricka på mig som heter Shoo och den ska hjälpa mot knott och mygg, inte heller jag har fått ett enda bett av dessa också helt onödiga varesler. Det var inget vidare att få betala för det sticket ... hehe. Kunde inte låta bli att skämta, stungen av getingar vet man ju hur det blir efteråt, stackars systra din.
Åskan som dök upp vill inte ge sig så man får passa på att njuta av sin lediga dag innomhus nu på em. Ha det gott!

Svorskan sa...

Madde, hunden jag hade som dog förra året, brukade ha massor av fästingar. Även om jag använde medel på henne, så brukade hon bada så mycket i havet att det var inget skydd ändå. Konstigt nog fick inte jag några fästingar under året jag hade henne. Men äckliga kryp är det, ja fästingarna alltså! :D

Camilla sa...

Nähä....inte ens i kassan får man vara ifred.
Jäkla getingar!
Hoppas att det gick bra för henne!
Kram!

Anniepie sa...

Jag tycker oxå att det är trevligt att utforska naturen och skogen! :) Dock händer det alldeles för sällan. Hoppas att du har en bra kväll nu! :) Kramar!

Gilla sa...

För vår del blir det sällan besök i skog och mark. Det beror på gubbens dåliga knä.

Men han blev stucken av en geting i alla fall, när vi var i Stockholm för ett tag sen.

Och vår älskling Noack fick ju borelia av fästingarna. Men han mår bättre nu. Tack och lov.

Svar: Jag vill faktiskt inte tvätta i tvättstugan varken på en lördag eller en söndag. Det är mina vilodagar. Skönt att bestämma själv och inte ta hänsyn till jobb och sånt elände. ;-)

Kram/Gilla

Mi sa...

Visst har veckan gått fort. Fästingar är inga trevliga varelser. fy sjutton. Ha det så gott kramar.

Mita sa...

Nej fy för dessa eländiga varelser,vad fyller dom för funktion,ställer bara till otäckheter.Sommarens baksida,
Kramiz!

Susanne P sa...

Här uppe har jag bara tagit en enda fästing på mina tre hundar i sommar!! Utan någon som helst behandling!
De är ju så fruktansvärt äckliga dessa små spindeldjur...!
Ha en trevlig söndag!

Vicke sa...

hos mig vimmlar det av dom små krypen

Yvonne :-) sa...

Morn morn!!!!Koka rosmarin och ev vitlödk kåt stå och sila upp det i en sprejflaska ...Ibland så måste man ta sin lediga tid till det som är viktigt.Ha en bra söndag! Kram!

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...