3 mars 2013

Så här är det!!

Enligt min teori om marsvädret så ska vi ha kallt denna månad för att få en bra sommar.
Mars månad 2006 var mycket kall. Vi hade frost 
1-27/3, i fyra veckor med upp till -15,5 grader. Första dagen med mildväder var 28 mars med + 3,4 grader. Sommaren efteråt blev den varmaste på många år!




 Mars månad 2007 var mycket mild. Endast tre dagar med minus 3 som toppnotering. Sommaren blev därefter, helkass!



2008, gav oss två veckors frost i mars och vi fick en bra sommar!

De sista åren har det varit alltför milt i mars och somrarna har blivit därefter. 

I fjol var det helt katastrofalt med sommarvärme i redan i mars och folket jublade, fast jag la fram min teori för dem, för det var ju SÅ GOTT med tidig vår och sommar...Okay! Fast det var ju den mesta sommar vi fick 2012, resten regnade bort...

Så här är det: 
* HELA MARS är mätmånaden 

* Ju fler dygn med frost, mycket frost, desto bättre

* Det behöver inte vara snö, bara kallt

* Det räcker bra med kalla nätter

* Alltså...minst två veckor med minus 10-20 grader, gärna högtryck som ger oss mycket kyla på natten och sol på näsan under dagen!


22 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror inte på statistik.
Är tacksam om vintrarna är milda och snöfria.
Visst är den svenska sommaren underbar om vädret är fint. Men det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder

mvh

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Man hoppas på en bra sommar - men också en varm vår! :)

Anonym sa...

Hej du,,hoppas det kan bli en fin sommar,utan att vi ska frysa häcken av oss i Mars...Kollar nu på 9 skidmil,verkar d´som det går fort..Haé Kram.

Yvonne ♥ sa...

Jag kan se skillnad på fiskmås och gås! Det är nog många som har fått för sig att om Mars är kall så blir det en varm sommar enl Mona!! Kram!

Siita sa...

God fm. Här har det varit mycke Vasalopp på morgonen. Hade -grader i morse med. Kram

paloma sa...

Frost och kyla på natten låter bra det! bara vi har fint på dagarna! kram

Anonym sa...

sv: just nu nollgradigt och soligt hos mig, men ack så halt ute.
Men nästa vecka ska det bli varmare!!

ansepanse sa...

än så länge har vi ju haft minus på nätterna, fast det är ju bara ett par nätter, håller tummarna :) för vi behöver få en fin sommar
kramar

Helen sa...

Jag litar på dej, MOna. Det låter vettigt. Visst är det härligt med tidig vår men inte på bekostnad av taskig sommar. Sunshine from Orust :)

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Hej!
Vädret blir som det blir!Men nu har vi 4 grader + i Örebro.Mars är hoppets månad om en fin sommar.Kram,Inger

Znogge sa...

Jag ser gärna en fin sommar så stämmer dina teorier så kör vi på en kall mars!

Kram

Anonym sa...

Undrar hur sommaren blir i Haninge, vi har plusgrader även på nätterna, det bådar inte gott. Tur att vi förlänger sommaren med en hel månad i september nere i Side.Hoppas att du och Bosse gör samma sak. Kram Nenne

Veiken sa...

Hmmm....det finns inga sanningar längre vad det gäller väder. Allt har ställts på ända, så bondeprakatikan har nog spelat ut sin roll. Jag vill ha en varm Mars och en kanonsommar!
Man kan ju inte få allt, tyvärr! Kramar
PS. Får nog vara borta hela vintern nästa år ;)

Gunilla sa...

Hmm... var och en har sin tro, jag tror nog inte alls det har något samband... men det är min tro det :)

Aurora sa...

Jag fryser hellre i mars än i juli sp jag får väl hoppas på lite kyla då. Kram

Augusta sa...

I kväll var det kallt så vi vår se hur mars månad blir :)

Fina semessterbilder på din Head :)

Kram

Mita sa...

Inte ofta Mars blir så kall tycker jag, men ok, kalla nätter kan det vara bara solen får värma på dan.
Vi håller tummarna för en fin sommar..
Kram vännen**

Anonym sa...

Åt helsicke med vädret! Dina bilder är UR-TJUSIGA!!! Önskar jag hade sett mer av Bohuslän, när jag bodde i Sverige. Älskar klippor!

Ruth i Virginia

Fenixmonas sa...

Tack Ruth i Virgina! Dessa bilder tog jag i lördags ute på Fisketången, en del av Kungshamn. Kramiz

Ingrid sa...

Då lägger jag mitt hopp till dig ;) !!

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Kalla nätter har jag här hemma iallafall. Jag har en massa snö kvar också.

Vi hoppas på en fin sommar iallafall.

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Mars är hoppets månad.
Kram,Inger

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...