22 augusti 2011

En söndag med mycket motion!

Vi fick tre underbara timmar i skogen. Det var inte så mycket promenerande utan snarare ett idogt klättrande.

Fast ibland kom vi ut på någon väg som vi korsade...Nya fina blommiga stövlar har jag inhandlat för höstens skogsrundor, de var riktigt bra att gå i!

Det ÄR gott om svamp! Efter tre timmar var våra korgar fulla och tur var väl det, för då var vi redan trötta.

Sen rensade jag svampen medan gubben skalade äpplen, så medan svampen puttrade i stora grytan gräddades en härlig äpplekaka i ugnen. Städningen fick till största delen stryka på foten...Vi orkade bara med toaletterna, så resten får göras under veckan...

28 kommentarer:

Petra sa...

God Morgon!
Mellan varven här på morgonen hann det allt komma lite regn här.
Lite skit i hörnen har ingen dött av ;)

Kram

Ninz sa...

Det är till att vara flitig, bra där :) Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete :D :D En fin dag på dig!
Kramen

biggan sa...

härligt att få massa svamp. och äppelkaka. mm, ja städningen går inte ifrån er, det kan man ta när orken finns och annat inte roligare, ha en fin måndag kramar biggan

Hebbe sa...

Mors,,härligt med fyllda korgar,här i mina trakter säger dom att det finns mycket svamp,fast mina fina plockställen,har blivit kalhyggen,inte kul..I går var en fin dag,i dag ser det ut att bli regn igen..Haé Kram.

Sand mellan tårna sa...

Å så mycket kantareller. Mums, det är ju så gott så gott.
God morgon!

Yvonne :-) sa...

Godmorgon! Vad flitiga ni var igår!! Ja det var skönt för mor att komma ut ett tag i det fina vädret.. Ha en bra dag vännen! Morgonkram!

Siita sa...

God morgon. Härligt att ha svamp i frysen tills senare. Kram

attis sa...

Gomorron. Vad härligt att hitta så mycket svamp. Snygga stövlar du inhandlat. Här har vi mulet idag. Ha det bäst.
Kramiz

Nett sa...

Härligt i skogen, jag brukar gå där ofta men jag plockar däremot ingen svamp. Kram

Ma sa...

Riktig trevlig sysselsättning att plocka svamp. Har inte riktigt hunnit med den i år. Men det kommer nog. Ni verkar ha hittat mycket goda svampar...

syren sa...

Vilken härlig motion ni fick och så mycket svamp. Mycket svamp finns här också sedan mitten på juli min arbetskamrat har plockat hur mycket som helst. Själv har jag inte plockat men köpt lite kantareller. Kostar ca 198 kr kilot.Underbara bilder! kram

Gilla sa...

Vilka mängder svamp! Det är ju så gott! Äppelkaka med vaniljsås går heller inte av för hackor.

Svar: Det är synd om dej att du inte smakar surströmming, för det smakade helt ljuvligt gott.

Kram/Gilla

Gunilla sa...

Vi plockade också svamp igår, det blev bara kantareller, är för dålig på andra sorter. De blev stuvning och sen hamnade den på mackor och in i ugnen,.,, mums :()

Camilla sa...

Ja,vem har tid att städa då man kan sitta och njuta av all den svamp.
Nu kan du laga något gott till middag. Vilken tid kan jag komma? ;)
Kram!

Roffe sa...

Godmorgon.Låg lite längre idag.sov inte mycke igår natt.idag regn tvätta lakan och påslakan.perfekt tvätt väder.Ha en skön dag.kram

Carina Sjölund sa...

Lyllo er, vilken svamp ni hittat :)
Nu blir det en god macka med smörstekta kantareller.
Kramen♥

paloma sa...

oh vad gott med svamp och äppelkaka! Vilka snygga stövlar med! Skit i städningen! Den är kvar! Inte svampen... hehe
kram

paloma sa...

oh vad gott med svamp och äppelkaka! Vilka snygga stövlar med! Skit i städningen! Den är kvar! Inte svampen... hehe
kram

Yvonne Johansson sa...

Den här årstiden är härlig. Stekta kantareller och äpple kaka i mängder med vanilj sås på. Då får man svårt att hålla vikten, hi hi. Jag ska ta en tur ut till Hindens rev en dag, som ligger alldeles intill Skalunda. Har inte varit där på många år. Ha det så gott.

ansepanse sa...

vad härligt, jag älskar att spendera tid i skogen och så mycket svamp ni fick tag i och städningen, den försvinner ju inte :)
kramar

Ellis sa...

Vilken härlig svampskörd ni fick! =)
Sitter på jobbet och väntar på ett möte nu!
Ha en fin tisdag!
Kram Elenor

Karpstryparn sa...

Svamp kan vara gott ibland, helst kantareller då.
Var ett tag sen jag var inne på din blogg nu, tyckte det var dags för ett besök.

Mita sa...

Bättre vara ute i skogen,städa kan man göra när regnet öser ner,hmmm...
Jisses så gott det lät med äppelkaka,ja dom tiderna kommer ju också nu. Jag vill helst ha svenska äpplen i äppelkakan.Dom har en underbar smak.
Kram vännen♥

Ninja sa...

Vad mysigt det låter, hoppas jag hinner ut i skogen nästa helg.

Petra sa...

Oj så mycket svamp!
Ni kommer ha träningsvärk efter den turen! :P
Kram

Anonym sa...

Vilken härlig söndag ni hade. Svampen är ju en jättebonus! Kram
PS Har precis mejlat dig....

Jaha jaa sa...

Oj va ni hitta svamp o så gott som de är!

Anonym sa...

Här blir det Kinesisk Korvstroganoff ikväll.
Skulle bli vanlig korvstroganoff med Ris,
men fattades grädde och tumatpuré.
Hade dock Uncle Bens söt sur sås hemma.
:)
Ha en fortsatt bra Kväll!

Kram
Stevie

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...