20 juli 2012

Apropå inlägget igår...

Inte många som förstod vad jag skrev om...kanske ni läste dåligt eller...
Ni var några stycken som förstod och kommenterade på det jag skrev om, en som förstod var vännen Kristina, som för övrigt är sjuksköterska, hon skriver så här:  "Jag har förstått vad Mona skrev om, det hade inget med cigaretters skada eller inte att göra, utan vinster på smuggling pga dyra skatter på cigaretter, ju mer priset ökar desto mer ökar smugglingen och smugglarna gör jättevinster...ok. "Förstår precis vad du menar."

"Vi är inte kloka med våra skatter som skapar just utökad smuggling och ingen vet vad skit som finns i dessa cigaretter, som kan leda till dyra sjukhusräkningar som vi betalar med våra skatter....Sverige har på många sätt blivit till löje utomlands...."
"Där träffade du huvudet på spiken. Mindre skatt mindre langning och i slutändan vinner vi på det. Sverige är ett galet land med alla skatter och förbud och eviga sparande till vad om jag får fråga...Hört spara i 40 år nu i vården och inte blir det bättre, Vart går alla sparade pengar som det tjatas om??????"


Så kanske du skulle ta och läsa gårdagens inlägg en gång till...Själv rusar jag iväg till jobbet...superstressad!!!




18 kommentarer:

Aurora sa...

Morn. Hoppas alla vet vilka skador rökningen kan ge. Jag blir så ledsen när jag ser unga människor som röker som borstbindare. Kram

Petra sa...

God Morgon!
Inte kul att börja dagen stressad.
Att det är farligt att röka vet väl alla, så det behöver ingen tala om.

Kram

Anonym sa...

Godmorgon!

Klockan är 6.45, och vi har redan +12. Solen gör sitt bästa att skina på oss

mvh

Yvonne sa...

Godmorgon!Jag förstod vad du skrev.!!!!Jag blev glad över att hon hade tänkt på mej.Jag har lärt känna många go människor genom bloggen,Du och Bosse är två av dom.Ha en bra dag! Morgonkram!

Siita sa...

God morgon. Ja du smuggling är inte bra. Staten förlorar massor på det. Men jag har betalt min bil med pengarna som jag rökte för tidigare, nu spatar jag till resor. Kram

Anna sa...

Godmorgon nu är det snart dax för er att få komma iväg till varma Side:) härligt, vi har 10 dagar kvar tills det är dax för oss. Men du Mona om vi tar en tripp till Side hur kan man nå dig då? är du inne på face något under semestern? Bara undrade för det skulle va roligt att ses om man ändå är i Side:)

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Jag håller med dig helt och hållet. Inte tror jag det blir bättre med högre cigarettpriser. Klart att de som kan tar chansen och smugglar. Inget konstigt i detta.

Staten har ju fruktansvärt höga priser.

Gilla sa...

Vad jag menade igår var ju att visst blir det dyrare för staten, när rökarna blir sjuka. Inte menade jag att det var OK att köpa icke skattade cigg. Tvärtom! Det är ett brott.

Men om man sänker skatten på ciggen, blir det ju kanske fler som börjar röka och blir sjuka i slutänden. Då måste det finnas pengar i stadskassan till vården. Det är ju dåligt med det redan tidigare.

De som ägnar sig åt smugglingen har jag ingenting till övers för.

Kram/Gilla

Camilla sa...

Stressa...jobb...vad är det? ;)
Kram!

Nett sa...

Jovisst fattade man inlägget nedan, rökningen är inte bra oavsett. Smuggling kommer vi att få dras med oavsett vad det handlar om. Cigaretter, alkohol, droger osv. Skatterna på det vi handlar här i sverige tycker jag kan vara höga på allt som är onyttigt som snabbmat / godis / alkohol / cigaretter ja och allt det där... trots allt så är det just det som gör att kostnaderna ökar inom sjukvården.

Kram

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Hej!
Farligt att röka vet alla,men ändå börjar en del!
Den som blev först ut i canser var väl,Nat King Cole.
Finns droger som är minst lika farligt!
Den sista,där människan blir kannibal.Läskigt!
Ha en bra dag!
Inger i Örebro
chintohs.blogspot.se

Mita sa...

Visst vet man det att våra höga skatter på mycket lockar till smuggling som ger storvinst för dom som håller på med det.
Men usch, det var en otäck bild du har där,
Låter inget vidare att du är superstressad,skönt att det är sista dagen på arbetsveckan..
Kramar♥

paloma sa...

Jaaaa! Jag vet vad du skrev om! Nu bär det snart i väg för dig....härligt! Får se om vi kommer i väg den 5e som tänkt!? Känns rätt osäkert just nu....:( men hoppas!
KRAM

Maria sa...

Ja smugglare finns de gott om här hemma. De som jag tycker är värre är dessa långtradarchaufförer som säljer sprit på tappar till ungdomar.
Ha en fin helg/kramizar

Anonym sa...

Smugglarnas marknad,men om ingen hade köpt hade det inte funnits någon marknad.Det måste finnas kunder som vill köpa!

Veiken sa...

Hoppsan - det är så vi människor fungerar. Vi lägger in egna tolkningar i allt. Hoppas du inte stressade ihjäl dig idag. Trevlig helg! Kram

Fenixmonas sa...

Svar till Anna!
Fråga efter mig på Tropic Anna! Idag åker vi ner till Side, men vi är bara där en vecka denna gång. Du kan maila mig också, min mailadress finns i sidkolumnen här under min FB.bild! Vore kul att träffas! Kramiz

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Jag önskar Mona en trevlig semester!
Stackars Cesare!
Kram,Inger i Örebro
Chintohs.blogspot.se

SOMMARPROGNOS 2023

Min sommarprognos för 2023 Sommaren 2018 kommer att leva kvar i folks minne länge...den blev LÅNG och mycket varm, precis som min prognos v...